عادت به بردباری از مهم‌ترین توصیه‌های اهل بیت(ع) در سبک زندگی اسلامی است


عادت به بردباری از مهم‌ترین توصیه‌های اهل بیت(ع) در سبک زندگی اسلامی است

پژوهشگر حوزه های علمیه خواهران در مقاله ای که در پایگاه استنادی سیویلیکا نمایه شده است، نقش عادات مؤکد در کلام اهل بیت علیهم السلام بر سبک زندگی اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، براساس مقاله ارائه شده خانم ساره شیخی، پژوهشگر حوزه های علمیه خواهران که در پایگاه استنادی سیویلیکا نمایه شده است، «نقش عادات مؤکد در کلام اهل بیت علیهم‌السلام بر سبک زندگی اسلامی» مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است: یکی از عوامل مؤثر در ایجاد سبک زندگی اسلامی، عادت‌ها هستند. توجه اسلام به عنوان کامل‏ترین دین آسمانی به همۀ ابعاد زندگی بشر، موجب شد تا از بحث عادت در ساخت سبک‏زندگی، نیز غافل نباشد.

نوشتۀ حاضر با هدف تبیین عادات مؤکد در کلام اهل‏بیت (علیهم السلام) و نقش آن بر ایجاد سبک زندگی اسلامی با استفاده از منابع مکتوب، به روش نقلی- وحیانی با رویکرد توصیفی نوشته شده است. عادت‌ها در دو حوزه اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی سازماندهی شده است.

حسن نیّت، عادت دادن نفس به خیر و حلم و بردباری، عادت دادن قلب به رقّت و تفکر، چشم به گریه و زبان به استغفار در حوزه اخلاق فردی و عادت دادن نفس به تقیه، عادت به خوب سخن گفتن و خوب گوش کردن، بخشش و احسان، صله رحم، عیادت از مریض، بر عهده گرفتن تاوان‌ها و قرض‌های مردم، از عادات مؤکد در حوزه اخلاق اجتماعی هستند که در این مقاله به عنوان عادت‌های پسندیده در روایات مورد بررسی قرار گرفتند.

این عادات بر مؤلفه‏ها و شاخصه‏های سبک زندگی اسلامی در دو بعد فردی و اجتماعی مؤثر هستند. شاخص‏ های فردی سبک زندگی اسلامی شامل خدامحوری و تقواگرایی، تفکّر، راستگویی و صداقت، اهمیت دادن به سلامتی، صبر و خویشتن‏داری و شاخص‏های اجتماعی شامل تلاش و کوشش، اعتدال و میانه‏روی (در رفتار، کردار و گفتار)، پایبندی به خانواده، صله‏رحم و دوری از اسراف و تبذیر است.

سزاوار است انسان خود را به کارهای خیر عادت دهد ولی این عادت باید اختیاری باشد و قلب و عقل آن را مهار و مدیریت کند. با توجّه به روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) اگر جامعه بشری بتواند سبک زندگی خود را بر عادات پسندیده اخلاقی منطبق کند، بسیاری از مشکلات کنونی که افراد جامعه با آن مواجه هستند مرتفع خواهد شد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا