رونمایی از سامانه معاملاتی قیر تهاتری طی سه ماه آینده / قیر رایگان به بورس نمی‌رود!


رونمایی از سامانه معاملاتی قیر تهاتری طی سه ماه آینده / قیر رایگان به بورس نمی‌رود!

محمدی گفت: سامانه‌ای برای معاملات قیر تهاتری طراحی شده که در سه ماه آینده، تمام سیستم‌های اطلاعاتی و نظارتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

داود محمدی رئیس انجمن قیر ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه معاملات قیر تهاتری مورد نیاز برای موضوع بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر اختصاص اعتبار برای تحویل مواد اولیه قیر به دستگاه‌های اجرایی، بیان کرد: به دلیل این که سازمان بورس انجام این معاملات را نپذیرفت، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا این معاملات را خارج از بورس انجام دهد.

او درباره دلیل مخالفت سازمان بورس گفت: متاسفانه به دلیل سفته بازی‌هایی که در بورس انجام می‌شد، قیمت مواد اولیه به طرز فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کرد.در رقابت‌هایی که صورت می‌گرفت، وکیوم باتوم یعنی مواد اولیه داخلی قیر، با قیمت‌های بسیار بالاتری به دست تولیدکنندگان می‌رسید.

رئیس انجمن قیر ایران درباره احتمال غیرشفاف شدن معاملات قیر تهاتری در صورت عرضه خارج از بورس، توضیح داد: این معاملات کاملا شفاف خواهد بود، زیرا انجمن قیر ایران که متولی صنعت قیر ایران است، سامانه‌ای را در این زمینه طراحی کرده که در سه ماه آینده، تمام سیستم‌های اطلاعاتی و نظارتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

اختصاص قیر رایگان به پروژه‌های داخلی باید شفاف باشد

او درباره در اختیار قرار دادن نشانی این سامانه به عموم مردم نیز گفت: کار‌های مقدماتی این سامانه در حال انجام است و تا ۹۰ روز آینده، حتما به طور شفاف اعلام می‌شود.

محمدی در ادامه بیان کرد: ما متولی صنعت هستیم و از دولتمردان و مجلس درخواست داریم که وقتی مشکلی درباره قیر پیش می‌آید، از خود متولی این صنعت بخواهند که نظر بدهد.

او با تاکید بر این که ۶ میلیون تن تولید وکیوم باتوم در ایران وجود دارد و ۲ میلیون تن از آن برای مصارف داخلی کفایت می‌کند، گفت: چهار میلیون تن از آن را صادر می‌کنند که نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار ارزآوری دارد. امسال ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش صادرات داشته ایم.

رئیس انجمن قیر ایران همچنین گفت: سال گذشته که مالیات بر صادرات قیر وجود نداشت، صادرات با روند مطلوب تری پیش می‌رفت. انتظار داریم که برای سال ۱۴۰۱، معافیت‌های قبلی دوباره دایر شود تا حمایت بیشتری از تولیدکنندگان صورت بگیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد