یک پزشک: مهمترین علامت دیابت، بی‌علامتی است


یک پزشک: مهمترین علامت دیابت، بی‌علامتی است

مشهد- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهمترین علامت بیماری دیابت، بی‌علامتی است و متاسفانه اکثر بیماران دیابتی نوع 2 تا سال‌ها پس از ابتلا علامتی ندارند.

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سعید فردین فر با بیان اینکه پرنوشی، پرخوری و پرادراری از علائم شایع دیابت است، افزود: در سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

وی مهمترین راه شناسایی دیابت را، برای جلوگیری از عوارض آن، مراجعه به مراکز جامع سلامت در شهر و خانه‌های بهداشت در روستا و انجام آزمایش قند خون ساده برشمرد و ادامه داد: فعالیت بدنی، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلای به این بیماری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت به عوامل محیطی و ارثی وابسته است که از مهمترین عوامل خطر محیطی می‌توان به سن بالای ۳۰ سال، چاقی و کم‌تحرکی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۶۳ میلیون نفر از مردم جهان در رده ۲۰ تا ۷۹ سال به دیابت مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران بزرگسال به ۷۰۰ میلیون نفر برسد، افزود: در کشور ما بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال گرفتار دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور از بیماری دیابت رنج می‌برند.

به منظور آگاهی عموم هموطنان درباره دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت ۲۲ تا ۲۸ آبانماه هفته ملی دیابت نامگذاری و شعار این هفته "مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه" تعیین شده است.

دیابت و پیشگیری‏، دیابت و دسترسی بهینه به درمان و مراقبت، دیابت و آموزش‏، دیابت، انسولین و داروهای خوراکی‏، دیابت، خودمراقبتی و خودپایشی‏، دیابت و پاندمی کووید ۱۹ و دیابت، فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم از عناوین روزشمار این هفته محسوب می‌شود.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری