بندرعباس می تواند مسیر ترانزیتی قرقیزستان برای ارتباط با شانگهای باشد


بندرعباس می تواند مسیر ترانزیتی قرقیزستان برای ارتباط با شانگهای باشد

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با اشاره به امکان توسعه حمل ‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان گفت: جمهوری قرقیزستان می‌تواند مسیر ترانزیتی ایران از مسیر بندرعباس به حوزه شانگهای باشد.

مهدی دوستی روز یکشنبه در نشست با «دنیرامان گلدی‌یف» معاون اول نخست وزیر قرقیزستان که در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت روابط دو جانبه ایران و قرقیزستان افزود: علاوه بر مبحث ترانزیت، ۲ کشور می‌توانند در مواردی همچون تجارت، سرمایه‌گذاری طرفین باهم، کشاورزی و صادرات دانش فنی و مهندسی ایران به قرقیزستان همکاری کنند.

وی بیان داشت: نگاه ما به قرقیزستان نگاه به یک کشور دوست است و آمادگی داریم گام‌های عملی در راستای توسعه و رفاه بین ۲ کشور برداشته شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: از جمله سیاست های کلان دولت سیزدهم، توسعه و شکوفایی اقتصاد دریاپایه با رویکرد توسعه دیپلماسی دریایی با کشورهای همسایه و منطقه است.

بدنبال سرمایه گذاری در بندرشهید رجایی هستیم

معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار، بازدید از بندر شهید رجایی و آشنایی با ظرفیت‌های تجاری آن را فرصت مناسبی برای طراحی راهکارهای گسترش روابط ۲ کشور در عرصه‌های مختلف برای سرمایه گذاران قرقیزستانی دانست و گفت: به دنبال سرمایه‌گذاری در بندرشهید رجایی هستیم.

«دنیر امان گلدی‌یف» افزود: در حال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم که امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه استفاده قرقیزستان از ظرفیت های بندرعباس، توسعه همکاری در حوزه کشاورزی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در طرح های فنی و مهندسی قرقیزستان مهم‌ترین موضوع های مورد توجه طرفین است، تاکید کرد: در نشست با وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کردیم که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از طرح های مشترک ۲ کشور ایران و قرقیزستان تاسیس شود.

معاون اول نخست وزیر قرقیزستان با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قرقیزستان از دیرباز تاکنون دوستانه و صمیمانه بوده است، ابرازامیدواری کرد: این ارتباط تجاری و دوستانه بین ایران و قرقیزستان در سال‌های آینده نیز قوی‌ و محکم تر شود.

امان گلدی‌یف همچنین از برگزاری این نشست مهم بین المللی و میزبانی شایسته استان هرمزگان و مدیران بندر شهید رجایی از هیات قرقیزستانی ز قدردانی کرد و با اشاره به ظرفیت بالای همکاری دو کشور در زمینه ترانزیت اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های عظیمی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد؛ این درحالی است که قرقیزستان به دریا دسترسی ندارد اما می‌توان با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی و دریایی بندرشهید رجایی و با استفاده از توافق های موجود با چین، ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، این ظرفیت را توسعه داد.

وی با اشاره به عضویت قرقیزستان در اتحادیه گمرکات و منطقه مشترک اقتصادی متشکل از بلاروس، قزاقستان و روسیه، بیان داشت: این اتحادیه فرصتی مناسبی است که هیات سرمایه‌گذار ایرانی در استان هرمزگان نیز از ظرفیت‌های قرقیزستان در تعاملات تجاری خود استفاده کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات و نشست‌های روز گذشته خود با وزیران اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی ایران در تهران ابرازداشت: در این نشست موضوع های مختلفی از جمله تجارت، سرمایه گذاری مشترک، راه‌اندازی کارخانه‌های تجاری بازرگانان ایرانی و قرقیزستانی، ایجاد صندوق مشترک مالی ۲ کشور و سرمایه‌گذاری طرفین در ایران و قرقیزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: نقاط مشترک همکاری ۲ کشور بسیار زیاد است و امکان تولید انواع محصولات با مشارکت طرف ایرانی وجود دارد و همچنین در خصوص راه‌اندازی کارخانه های محصولات لبنی نیز ظرفیت بسیار خوبی در قرقیزستان وجود دارد که جلب مشارکت طرف ایرانی را می‌طلبد.

بندرشهید رجایی ظرفیت زیادی برای سرمایه گذاری با کشور قرقیزستان دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر شهید رجایی به هیات قرقیزستانی، آخرین دستاوردهای عملیاتی بندر شهید رجایی و طرح های توسعه ای این بندر را تشریح کرد.

«علی‌رضا محمدی کرجی‌ران»، با اشاره به وجود ۵۳ کیلیومتر شبکه ریلی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴۰ میلیون تن کالا در سال و وجود بیش از ۵۰ محوطه خدمات کانتینر و کالا در بندرشهید رجایی، بیان کرد: در این بندر انواع کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود اما بیشترین علت شهرت این بندرتجاری به توانمندی های ترابری کالاهای کانتینری است و پیشرفته ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین با اشاره به مزایا و قابلیت‌های این بندر در پهلودهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور گفت: در ادامه روند اجرایی پروژه فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، پست دوم اسکله کانتینری متناسب با شناور طرح به طول ۹۰۰ متر شامل اجرای عملیات بتن ریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد و همچنین اراضی متناظر در پسکرانه به مساحت ۴۴ هکتار شامل تکمیل عملیات بلوک چینی محوطه و تکمیل عملیات اجرای ساختمان‌ها و تاسیسات مرتبط با محدوده پروژه(پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد)، به عنوان مجموعه اقداماتی است که تا پایان سال ۱۴۰۰ مدنظر قرار دارد.

معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و داریی جمهوری قرقیزستان و هیات همراه روز یکشنبه ۲۳ آبان از امکانات و زیرساخت‌ها و محوطه‌های بندر شهید رجایی بازدید کردند.

در این بازدید «خسرو سرایی» مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، وزیر امور اقتصاد و دارایی قرقیزستان و مقاماتی از بخش های دولتی و خصوصی این کشور وی را همراهی می‌کردند.

بندر شهید رجایی نیمه اول آبان ماه سال جاری نیز میزبان «گددام دارمندرا »، سفیر جمهوری هندوستان بود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!