گلزار شهدای کرمان نیازمند فوری زیرساخت‌سازی


گلزار شهدای کرمان نیازمند فوری زیرساخت‌سازی

کرمان- ایرنا- حالا دیگر اجتماع شهروندان در گلزار شهدای کرمان به یک مناسبت یا زمان خاص محدود نیست؛ هروقت از شبانه روز که به اینجا بروید شاهد حضور جمع کثیری از افراد هستیم که حضورشان برخی زیرساخت‌های خدماتی نیز نیاز دارد.

به گزارش ایرنا پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، اجتماع و حضور شهروندان کرمانی و غیرکرمانی حتی از سایر کشورها به این محل برای زیارت مزار ایشان بسیار زیادتر شده است؛ اگر پیش از آن اجتماع شهروندان مربوط به عصرهای پنجشنبه، صبح های جمعه یا دیگر مناسبت ها محدود می شد، حالا دیگر اینطور نیست و بیشتر مواقع، نیمه های شب یا سحرگاهان نیز شمار زیادی از زائران از جای جای ایران اسلامی به اینجا آمده اند و حضور دارند.

ضمن اینکه با نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی (دیماه) و تداوم واکسیناسیون سراسری احتمال می رود مراسم سالگرد امسال متفاوت باشد و مسافران زیادتری از راه های دور و نزدیک برای زیارت بارگاه ایشان به گلزار شهدای کرمان بیایند که این حضور نیز خود نیازمند مدیریت و افزایش امکانات رفاهی در این محل است.

ضمن اینکه صرفنظر از وجود مزار شهید سلیمانی، کافیست برای مشاهده زیرساخت های موجود در گلزارشهدای کرمان، عصرهای پنجشنبه سری به این محل بزنیم و ترافیک و صف های طویل روبه روی سرویس های بهداشتی و دیگر مشکلات آن را در نتیجه حضور شهروندان که برای قرائت فاتحه درگذشتگان خود آمده اند، بوضوح ببینیم.

گلزار شهدای کرمان در دامان کوه های صاحب الزمان و در میان جنگل دست‌کاشت قائم که از بزرگ ترین جنگل های دست کاشت کشور به شمار می رود جزو یکی از متفاوت ترین گلزارهای شهداست که در کنار آرامستان و قبور شهردا، مسجد و مهدیه، اماکن دیگری مانند بوستان، مجموعه های ورزشی و گردشگری نیز در آن جاگذاری شده است.

از گذشته، اعیاد و مناسبت های خاص، پنجشنبه ها و جمعه ها اصولا روزهای شلوغ مسجد صاحب الزمان کرمان بود، پارک پردیسان قائم برای تفریح، مهدیه صاحب الزمان برای مراسم مذهبی و خود آرامستان که شهروندان برای قرائت فاتحه به آنجا می روند و سبب بار ترافیکی زیادی در آنجا می شود.

قبل از دوران همه گیری کرونا، صبح های جمعه در مهدیه صاحب الزمان دعای ندبه باشکوهی برگزار می شد، در سالن آمفی تئاتر روباز پردیسان قائم هم گروه های ورزشی و انجمن ها برنامه های شاد و مفرحی برگزار می کردند و برگزاری این آیین ها با مشارکت گسترده مردم از بالای کوه های صاحب الزمان دیدن داشت؛ مخصوص که صدای این آیین ها در کوه می پیچید و سرزندگی شهر کرمان را فریاد می کرد.

پس از شهادت سردار دل ها گلزار شهدای کرمان اما رنگ و بوی دیگری گرفت؛ رنگ و بویی خیلی متفاوت؛ حالا دیگر تنها پنجشنبه ها شلوغ نیست بلکه هر روز و هر ساعتی از نزدیکی های گلزار شهدا رد شوید با انبوه خودروها و شهروندان مواجه هستید. گاه با چند اتوبوس مواجه می شوید که از هر اتوبوس دهها مسافر و زائر پیاده می شود و این حجم از مراجعه، زائر و گردشگر، خود نیازمند رسیدگی و خدمات رسانی است.

کمبود پارکینگ و سرویس های بهداشتی، کمبود مسیرهای دسترسی یا محدود بودن آنها، نبودن اقامتگاه های موقت و دیگر نارسایی ها از جمله مشکلاتی است که سبب شده سرپرست سابق شهرداری کرمان از وضعیت این محل به شکل بحران یاد کند و خواهان رسیدگی فوری به آن شود.

وقتی هم پای صحبت متولیان می نشینیم، همگی اصرار و تاکید دارند که سریعتر باید این مشکلات برطرف شود و باتوجه به اینکه مدیریت شهری کرمان در دوره ششم بتازگی کار خود را آغاز و شهردار این شهر نیز اخیرا منصوب شده است، امید می رود هرچه سریع تر هماهنگی بین متولیان و زیرساخت سازی در این محل نیز با فوریت و با کیفیت به انجام برسد.

در ادامه گزارش خبرنگار ایرنا با همین رویکرد ابتدا به سراغ زائران و گردشگرانی که در این محل حضور می یابند نشسته و سپس به سراغ مدیران و متولیان رفته و پاسخ آنان را گرفته است.

جایی برای اسکان و استراحت کوتاه نداریم

فاطمه فریدونی که می گوید اهل استان فارس است و هرسال برای زیارت مزار مطهر سردار سلیمانی به کرمان می آید اظهارداشت: جای مناسبی برای اسکان یا استراحت کوتاه در گلزار شهدا وجود ندارد؛ اغلب مواقع هم درهای مهدیه را بسته دیده ایم و جای مناسب و فرش شده در آن حوالی پیدا نمی کنیم.

وی گفت: وقتی برای زیارت شهدا بویژه شهید سلیمانی به گلزار شهدا می آییم، پس از هفت ، هشت ساعت رانندگی به اینجا رسیده ایم و خسته ایم و نیاز به استراحت کوتاهی داریم که اگر یکی دو سوله مختص زنان و مردان در این منطقه وجود داشته باشد با امکانات رفاهی حداقلی مانند سرویس بهداشتی و حمام می توان اندکی هم استراحت کرد.

فریدونی خواهان ساماندهی بیشتر محل گلزار شهدا شد.

گلزار شهدای کرمان نیازمند فوری زیرساخت‌سازی

مدیریت راه های دسترسی

فرد دیگری که خود را فاطمه عندلیب معرفی کرد گفت: بهتر است یک راه ورود و یک راه خروج برای مجموعه بگذارند تا بار ترافیکی کمتر شود؛ نحوه ورود و خروج باتوجه به تعداد راه های دسترسی باید مدیریت و ساماندهی شود و نظارت مستمر بر آن وجود داشته باشد.

وی گفت: به نظر می رسد زمان هایی که ترافیک زیادتر می شود، باید به طور مقطعی، مسیرها را از هر طرف که شلوغ تر است یکطرفه کنند یا مسیر برعکس را از جای دیگری تعیین کنند تا در مناسبت ها، شهروندان در ترافیک های چندساعته نمانند.

این شهروند گفت که زمین های موجود در اطراف باید باهدف ساخت پارکینگ جاگذاری یا پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

گلزار شهدا کار اساسی می خواهد

علیرضا محمدی شهروند دیگر نیز می گوید: گلزار شهدای کرمان بین یک عالمه قبر محاصره شده و مدیریت ترافیک و امکانات آن کاری سخت و زمان بر است.

وی افزود: ما کاملا متوجهیم که در این یک سال چه تغییرات بزرگی در گلزار رخ داده اما همه آنها جوابگوی مسافران و زائران سردار نیستند، باید گلزاری در شان و شخصیت حاج قاسم داشته باشیم.

سرپرست سابق شهرداری کرمان: گلزار شهدا در بحران است

توجه به ظرفیت سازی در گلزار شهدای کرمان در حالی مطرح می شود که سرپرست سابق شهرداری کرمان در واپسین روزهای مسئولیتش که چندوقت پیش برگزار شد در جلسه ای در واکنش به برخی اعضای شورا که دغدغه داشتند پیش از بحرانی شدن مشکلات گلزارشهدا باید چاره ای اندیشید، تصریح و تاکید کرده بود: از نظر من هم اکنون نیز شرایط بحرانی است.

محسن پوراسماعیلی در نشست با اعضای شورا افزوده بود: باید هرچه سریع تر مقدمات و زیرساخت های لازم در گلزار شهدا برای میزبانی از زائران فراهم شود؛ اینکه گفته می شود نباید بگذاریم گلزار شهدا دچار بحران شود، همین الان هم در شرایط بحران هستیم؛ پنجشنبه ها و جمعه ها در زمینه پارکینگ و ترافیک آن محدوده بسیار مشکل وجود دارد و باید به شکل بحران به آن نگاه و برای آن چاره اندیشی شود.

به گفته وی محدودیت معابر و دسترسی ها در این محل برای مردم مشکل ساز شده است.

پوراسماعیلی با بیان اینکه گلزار شهدا برای پذیرش زائر هنوز جا برای کار دارد گفت: با وجود گذشت حدود ۲ سال از شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی، هنوز زیرساخت های لازم به صورت کامل در این محل فراهم نشده است.

وی تاکید کرد: پس از برطرف شدن محدودیت های ناشی از کرونا گردشگران و زائران زیادی برای زیارت مرقد مطهر این شهید بزرگوار به کرمان خواهند آمد اما هنوز آمادگی لازم نداریم.

پوراسماعیلی با بیان اینکه بنیادشهید متولی گلزار شهداست و ما در شهرداری تنها موضوعات خدماتی آن را دنبال می کنیم افزود: برای ساماندهی گلزار شهدا و ایجاد آمادگی میزبانی از زائران باید ستادی با حضور متولیان تشکیل و برای رفع مشکلات اقدامات اساسی انجام شود.

گلزار شهدای کرمان نیازمند فوری زیرساخت‌سازی

انتقاد دیگر اعضای شورای شهر از گلزار شهدا

محمد امینی زاده رئیس کمیسیون حقوقی شورا نیز در این جلسه که چندی پیش برگزار شده بود انتقاد کرد: در این زمینه متاسفانه کارها به صورت جزیره ای و مجزا انجام می شود و هماهنگی بین متولیان دیده نمی شود؛ برایمان مهم است که برنامه های سالگرد عمقی باشد و یک ستاد برای اخذ تصمیم های مهم تشکیل شود.

سید محمد صادق تقوی منشی شورا نیز با بیان اینکه نباید اجازه ندهیم گلزار شهدا دچار بحران شود، خاطرنشان کرد: باید قبل از مراسم سالگرد شهید سلیمانی فکری شود و آمادگی لازم را داشته باشیم.

آنطور که خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرده شورای شهر کرمان، شهرداری و دیگر متولیان و نهادها البته با جدیت به فکر ایجاد زیرساخت های مراسم سالگرد بوده و تاکنون نیز جلسات زیادی را در این زمینه تشکیل داده است.

جلسات کمیته سالگرد هر هفته برگزار می شود

خبرنگار ایرنا تلاش کرد با سعید شعرباف تبریزی که بتازگی مسئولیت شهرداری را برعهده گرفته نیز در این زمینه مصاحبه کند که وی به دلایلی شاید آغاز شروع به مسئولیتش و آشنایی نداشتن به عقبه مسائل به سوالات پاسخ نداد و در نهایت به سراغ سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان رفتیم که وی توضیحات کاملی ارائه کرد؛ وی گفت: جلسات هفتگی کمیته سالگرد برگزار می شود، پیش بینی ها و کارها تنها مخصوص گلزار شهدا هم نیست، در این داستان کل شهر را در نظر گرفته ایم و به دنبال آن هستیم که هر نوع کاری که نیاز هست انجام شود تا مراسم سالگرد این شهید عزیز به بهترین شکل باشد.

رامین امیرمداح افزود: صورتجلسات ما در این کارگروه شامل تکمیل المان های شهر، استقبال از زائران، ارائه نقشه، همچنین آماده سازی خود گلزار شهدا شامل تکمیل و افزایش سرویس های بهداشتی، حمام و دیگر تجهیزات است.

این مسئول شهری با بیان اینکه جلسات یک کارگروه دیگر هم با مسئولیت سپاه برگزار می شود، ادامه داد: جلسات آن کارگروه هم مرتب برگزار می شود و ما هم یک نماینده در آن کارگروه داریم؛ در یک هماهنگی با سپاه به دنبال مدیریت بحث اسکان زائران و دیگر نیازها هستیم.

امیرمداح خاطرنشان کرد: مواردی که در این جلسات انجام می شود زیاد است اما اصل مطلب خود گلزار شهداست که از نظر تامین روشنایی، پارکینگ، افزایش سرویس های بهداشتی، استقبال زائران و موکب ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی با اشاره به موضوع پارکینگ در گلزار شهدا تاکید کرد: یکسری محل ها را در خود بهشت زهرا برای این مهم در نظر گرفته ایم؛ با تجربه سال های گذشته احتمالا راه ها ( در زمان مراسم) بسته شود، به همین منظور پارکینگ هایی را در نقاط مناسب در نظر گرفتیم و زمین هایی در حال آماده است که در محل آنها تابلو نصب می شود و امیدواریم امسال هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان اینکه امسال از نظر بیماری کرونا فضا آرام تر است و پیش بینی می شود تعداد زائران نیز بیشتر باشد، گفت: بر همین اساس موضوعات را دنبال می کنیم و بحث های ترافیکی گلزار شهدا نیز در شورای ترافیک مورد پیگیری قرار می گیرد.

این مسئول اذعان کرد: ایستگاه های راهنمایی برای ارائه خدمات بهتر باید در سطح شهر مستقر شوند و موکب هایی نیز که برای استقبال از زائران درنظر گرفته می شوند باید از همان اول نوع خدماتشان مشخص باشد.

به گفته وی مساله اسکان زائران بیشتر از سوی سپاه دنبال می شود اما دیگر نهادهای متولی هم درگیر هستند؛ به طور مثال اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در خصوص استفاده از سالن های ورزشی و مدارس همکاری دارند.

شهرداری به عمده تعهداتش عمل کرده

در عین حال عشرت کردستانی عضو شورای اسلامی شهر کرمان می گوید: شهرداری از پیش به بسیاری از تعهدات خود در زمینه گلزار شهدا عمل کرده است.

وی افزود: البته هنوز آمادگی صددرصدی محقق نشده که تا زمان برگزاری مراسم همه تلاش دارند، مسائل به بهترین شکل انجام شود.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان تاکید کرد که باید به فکر کارهای بلندمدت از جمله زائرسرای بین المللی بود.

مسئولین برای گلزار شهدا چه کردند؟

حسین حسنی سعدی مسئول گلزار شهدای کرمان در عین حال با اشاره به گذشت حدود ۲ سال از شهادت سردار سلیمانی این پرسش را مطرح می کند که باید پرسید هرکدام از دستگاه های متولی در این زمینه چکار کرده است؟

وی همچنین از رسانه ها خواست که در این زمینه مطالبه کنند و جویا شوند که هر دستگاه چکار کرده است.

حسنی سعدی تاکید کرد: تغییرات زیادی در گلزار شهدا رخ داده اما هنوز کافی نیست.

گلزار شهدای کرمان نیازمند فوری زیرساخت‌سازی

پای صحبت پلیس راهور

باتوجه به وضعیت ترافیکی گلزار شهدا بویژه در مناسبت ها و عصرهای پنجشنبه به سراغ سرپرست پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان کرمان رفتیم که می گوید قرار است در جلسات مختلف با حضور دستگاه های متولی مشکلات مربوط به این بخش پیگیری شود.

سرهنگ امیر معین الدینی افزود: واحد های گشت ما مرتب در آن منطقه حضور دارند، هیچ ممنوعیت ترددی نیز نداشته ایم.

وی با اشاره به شور و علاقه ای که مردم به سردار سلیمانی دارند ادامه داد: بسیار پیش آمده که ساعت ۲ بامداد ما در آن ناحیه ترافیک داشته ایم.

میراث فرهنگی: ناظر پروژه های خدمات بهداشتی هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز درباره برخی تاسیسات خدماتی این محل گفت: بر اساس تفاهم نامه شرکت توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی متعهد ساخت نماز خانه ها و وضوخانه ها شده است که در مرحله اول پیمانکار را انتخاب کردند و کار آغاز شد؛ میراث فرهنگی به عنوان ناظر این پروژه است و آنها باید منابع را تامین کنند.

فریدون فعالی افزود: ما در مجموعه میراث پیگیری می کنیم تا هر چه سریع تر و تا قبل از سالگرد سردار سلیمانی این مجموعه ها آماده شوند؛ منابعی از سمت استان برای این پروژه اختصاص پیدا نکرده و منابع ملی هستند.

کمبود اعتبار داریم

در عین حال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز دراین زمینه گفت: پارسال داوطلبانه پیگیری کردیم تا سه مجتمع خدمات بهداشتی در مجموعه گلزار شهدا و جنگل قائم احداث کنیم، بنابراین سه زمین از شهرداری تحویل گرفتیم و کار را شروع کردیم که یکی از این زمین ها تا نصف ساخته شد اما به علت اینکه گفتند در نزدیکی مزار ورزشکاران یا هنرمندان بوده مجبور به توقف کار شدیم و در جای دیگری آن را پیگیری کرده ایم.

خشایار نیکزادفر تصریح کرد: البته به علت کمبود منابع مالی نتوانستیم در موعد مقرر، کار را تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه اینک ( زمان انجام مصاحبه طی یک ماه قبل از انتشار مطلب) منتظر تامین اعتبار از سوی خزانه هستیم خاطرنشان کرد: پیگیری می کنیم هر چه سریع تر کارگاه هایمان راه بیفتد و زیرساخت های مدنظر برای مراسم سردار آماده شود.

این مسئول یکی دیگر از علت های تاخیر اجرای پروژه را جانمایی نامناسب و دوباره کاری در محل دیگری از محوطه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به هرروی، انتظار می رود در نتیجه هماهنگی همه متولیان چه در برگزاری مراسم سالگرد و چه به صورت دائمی، حداقل‌زیرساخت‌های استقبال و پذیرایی از زائران و مسافران در گلزار شهدای کرمان فراهم آید تا شاهد میزبانی شایسته از این افراد که به شهر کرمان می آیند باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان