در 9 ربیع شادی ارتباط با امام زمان(عج) را به کودکان بچشانیم


در 9 ربیع شادی ارتباط با امام زمان(عج) را به کودکان بچشانیم

حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه با عدم معرفی امام زمان(عج) به عنوان قهرمان در حق کودکان ظلم می‌کنیم، گفت: کودک مزه و طعم شادی را در انس با امام(ع) بچشد و این طعم زیر زبانش جا خوش کند. به اسم امام(عج) به بچه‌ها هدیه دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، تربیت مهدی یاوران و مهدی باورانی که می توانند زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشند به راهکارهایی نیاز دارد که اعمال آنها برکات بسیاری دارد و می تواند به انس و الفت بچه های ما با امام زمان(عج) بینجامد البته ضرورت ها و بایدهایی دارد که به مناسبت 9 ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در گفتگو با حجت الاسلام «حسن محمودی»، کارشناس مهدوی به بحث و بررسی گذاشته ایم و مشروح آن در ادامه می آید:

چه ضرورت ها و بایدهایی در آشنا و مانوس کردن کودکان با امام زمان(عج) در فرصت هایی همچون 9 ربیع الاول وجود دارد؟

باید از هر فرصتی برای شناساندن امام زمان(عج) به نسل نو استفاده کنیم از بهترین این فرصت ها 9 ربیع الاول است تا کودکان با حضرت ولیعصر(عج) آشنا و مانوس شوند. ظلمی که در حق کودکان و نوجوانان شده، این است که نتوانسته ایم امام زمان(عج) را به عنوان قهرمان برای بچه ها جا بیندازیم چرا کودکان ما به مرد عنکبوتی و پاندای کونگ فوکار به چشم قهرمان می نگرند اما منجی موعود(عج) را نمی نشاسند.

تا امام زمان(عج) را به عنوان انسان قدرتمند و اثرگذار در عالم معرفی نکنیم نمی توانیم کودکان را به سوی امام عصر(عج) سوق دهیم. امام رضا(ع) می فرمایند: مهدی(عج) آنچنان قدرت دارد که می تواند یک درخت را از ریشه درآورد (یعنی قدرت پهلوانی دارد). امام زمان(عج) فرزند امیرالمومنینی است که درِ خیبر را به راحتی از جا برکَند این قدرت ها باید با ابزارهای مختلف به کودک تفهیم شود.

دشمن قدرت های پوشالی را در قالب انیمیشن و بازی های رایانه ای به نمایش می گذارد و شخصیت هایی مثل مرد عنکبوتی را منجی و دارای قدرت مافوق بشری معرفی می کند در حالی که بنابر تصریح روایات همه قدرت انبیاء و اولیاء به امام زمان(عج) به ارث رسیده و وقتی ایشان ظهور کنند دنیا را نجات خواهند داد.

راه های امروزی تفهیم این حقیقت به کودک به شیوه باورپذیر و همراه کننده چیست؟

باید در این باره رسانه را تقویت و داستان های زندگی ائمه(عج) و امام زمان(عج) را در قالب بازی و انیشمین ارائه کنیم. وقتی مجموعه مختارنامه ساخته شد شخصیت مختار به عنوان منجی به بچه ها معرفی شد و آنها را علاقمند کرد در حالی که او منجی مقطعی کوتاه بود، استقبال از این شخصیت به قدری بوده است که بازی رایانه ای آن را نیز ساخته اند ... باید امام زمان (عج) را هم اینگونه معرفی کنیم.

علاوه بر این، ورود مبحث امامت به شکل حرفه ای در کتب درسی کودکان و نوجوانان نیز اهمیت دارد؛ در کتاب ها چقدر از امام زمان(عج) صحبت می شود باید ابعاد قهرمانانه شخصیت امام مهدی(عج) و اهل بیت(ع) را مطرح کنیم تا بچه های ما بدانند شخصیتی همچون امیرالمومنین امام علی(ع) چه قدرتی داشتند و با چه قدرتی عمربن عبدود را از بین برده اند. اگر اینها از منظر و به زبان کودکانه تصویر شود امام شناسی در او تقویت شده و انس و محبش به امام زمان(عج) بیشتر می شود.

در فرصت هایی همچون 9 ربیع الاول شادی های کودکانه با چه کیفیتی عرضه شود تا انس و یاد امام(عج) را در وجود آنها نهادینه کند؟

شادی های کودکانه در 9 ربیع الاول باید به گونه ای باشد که کودک مزه و طعم شادی را در انس با امام(ع) بچشد و این طعم زیر زبانش جا خوش کند در عید غدیر، نیمه شعبان، 9 ربیع الاول باید به قدری برای کودک شادی آفرینی کنیم که کودک منتظر 9 ربیع و نیمه شعبان بعدی باشد. جشن و شادی، اردو، مسابقه، دادن جایزه و هدیه و ... از لوازم این شادی آفرینی است و می تواند کودک را شیفته کند. اینکه عزاداری ها را برگزار کنیم و از حزن و ماتم اهل بیت(ع) بگوییم و از شادی دین نگوییم، جفا کرده ایم و بچه های ما اینچنین از دین زده می شوند.

با توجه به اینکه تجدید بیعت با امام زمان(عج) از اعمال سفارش شده در 9 ربیع الاول است چطور می توان از این فرصت برای نزدیک کردن کودکان به امام(ع) استفاده کرد؟

همانطور که در روز غدیر، پیامبر(ص) خواستند مردم با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند در 9 ربیع هم با امام زمان(عج) بیعت کنیم و از بچه ها بخواهیم برای امام مهدی(عج) یک کار خوب انجام دهند و اینچنین فضای ارتباط آنها با امام(عج) را فراهم کنیم.

هدیه از عواملی است که کودک را خوشحال می کند پس خوب است در این روز به نام امام زمان(عج) هدیه ای تهیه و به کودکان بدهیم برکتش این است که کودک ما هر گاه هدیه را می بیند به یاد امام زمان(عج) می افتد و اینچنین یاد حضرت(ع) برایش جلوه گر می شود. می توان و خوب است در کنار هدایای دوست داشتنی و مطلوب کودک مکثل اسباب بازی، هدیه کوچه فرهنگی و مهدوی را هم به آنها بدهیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است