سرماخوردگی بدن را در برابر کرونا محافظت کند؟


پروفسور نیل مابوت از دانشگاه ادینبورگ انگلستان اظهار کرد: شواهدی وجود دارد که ممکن است ویروس آنفلوآنزا بر پیامدهای ناشی از ویروس کرونا تاثیر داشته باشد.

پروفسور نیل مابوت گفت: نبود اکثر ویروس‌ها در سال گذشته به دلیل اقدامات ایمنی سختگیرانه برای کووید ۱۹ منجر به کاهش ایمنی در برابر بیماری‌های رایج‌تر شده است. اگر چه ممکن است افراد پس از همه‌گیری بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند اما سرماخوردگی شدید در بسیاری از افراد تبدیل به یک کلمه نامفهوم شده است.

پروفسور مابوت افزود: بررسی منظم برخی از علائم مانند گلودرد و عطسه که بازتاب علائمی است که در افراد مبتلا به نوع دلتای کووید دیده می‌شود، بسیار مهم تلقی می‌شود. علاوه بر این ویروس‌های سرماخوردگی بر اثر تماس سطحی بسیار بیشتر از ویروس کرونا قابل انتقال است.

وی می‌گوید: سرماخوردگی یا آنفلوآنزا فوق شدید کلمات نامفهومی است که در گفت‌وگو با افراد در مورد آن می‌شنویم اما من تصور نمی‌کنم شواهدی مبنی بر وجود سرماخوردگی یا آنفلوآنزا فوق شدید در اطراف خود داشته باشیم. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر ابتلا به سرماخوردگی شدید در ماه‌های اخیر مشاهده نشده است.

به‌ طور طبیعی بدن ما به سرماخوردگی در گردش واکنش نشان می‌دهد و این واکنش در چندین سطح انجام می‌شود. زمانی که دوباره در معرض ویروس قرار بگیریم، به دلیل ابتلای قبلی مصونیت ایجاد شده اما در حال حاضر ما آنقدر کم در معرض ویروس قرار گرفته‌ایم که مصونیت ناشی از آن از بین رفته است.

آیا سرماخوردگی مجدد شوکی بر سیستم بدن خواهد بود؟

ما فراموش کرده‌ایم که چه زمانی سرماخوردگی داشتیم؛ به همین دلیل بالا به این بیماری برای ما یک شوک خواهد بود. سرماخوردگی برای اکثر افراد فقط عاملی مزاحم است و در یک فرد سالم عادی ۲ و شاید حداکثر سه هفته طول بکشد. علائم آن نیز گلودرد و آبریزش بینی است که با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

در این مدت ابتلا به سرماخوردگی زیاد نبود؛ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر سرماخوردگی دفعه بعد که در برابر ویروس سرماخوردگی قرار می‌گیریم، کمی محافظت می‌شویم اما در حال حاضر بدون ابتلا به سرماخوردگی وضیعت ما چگونه خواهد بود؟

به گفته مابوت تحقیقات همچنان در حال انجام است تا مشخص شود ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا چگونه با ویروس کرونا تعامل دارند.

وی گفت: شواهدی در مورد ویروس آنفلوآنزا وجود دارد که ممکن است بر پیامدهای ویروس کرونا تاثیر بگذارد اما در مورد خود سرماخوردگی نمی‌توان مطمئن بود. تعامل بین این پاتوژن‌ها مطمئنا مورد جالبی می‌تواند باشد.

آیا سرماخوردگی می‌تواند در برابر کووید محافظت کند؟

نتایج مطالعه اخیر نشان داد قرار گرفتن قبلی و اخیر در معرض ویروس‌های سرماخوردگی می‌تواند با کمک به بدن در از بین بردن ویروس قبل از شروع تکثیر، زمینه محافظت در برابر کووید ۱۹ را فراهم کند.

محققان دانشگاه کالج لندنذکارکنان آژانس سلامت همگانی را که در اوایل همه‌گیری در معرض خطر عفونت قرار داشتند اما بیمار نشده و آنتی‌بادی‌های محافظ تولید نکرده بودند را بررسی کردند. آنان دریافتند که به ویروس آلوده اما توسط سلول‌های تی محافظت شده‌اند؛ سلول‌های تی می‌تواند سلول‌های آلوده را از بین ببرد.

پروفسور مابوت بیان کرد: سلول‌های تی حافظه‌ای که در پاسخ به عفونت با کروناویروس‌های فصلی ایجاد می‌شود، می‌تواند در برابر ویروس کرونا نیز محافظت ایجاد کند.

این سلول‌های تی به جای پروتئین اسپایک ویروس که در واکسن‌های کووید ۱۹ استفاده می‌شود، ویژگی داخلی ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد. بنابراین این اطلاعات می‌تواند برای طراحی واکسن‌های جدید برای ایجاد محافظت متقابل در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های کرونا استفاده شود.

این محقق می‌گوید: توجه به این نکته مهم است که بسیاری از انواع مختلف ویروس‌ها وجود دارد که می‌تواند علاوه بر سایر کروناویروس‌ها باعث سرماخوردگی شود.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته