محبت خانی: محیط بانانِ طرحی به پیمانی و رسمی تبدیل می شوند / محیط بان کرمانشاهی را از قصاص رهایی می دهیم + فیلم


محبت خانی: محیط بانانِ طرحی به پیمانی و رسمی تبدیل می شوند / محیط بان کرمانشاهی را از قصاص رهایی می دهیم + فیلم

رکنا: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر تلاش سازمان محیط زیست برای تبدیل وضعیت محیط بانان طرحی به پیمانی یا رسمی گفت: به زودی لایحه ای را به جهت اعتراض به رای قصاص علیه محیط بان کرمانشاهی به دیوان عالی کشور ارائه خواهیم کرد. امید ما برای تغییر این رای بالاست و امیدواریم با توجه به ادله ای که ارائه خواهیم کرد، بتوانیم او را از قصاص...

در روزهای اخیر یک محیط بان کرمانشاهی به قصاص محکوم شده است. این محیط بان کرمانشاهی، برومند نجفی نام دارد. مرداد سال گذشته یک شکارچی با گلوله محیط بان کرمانشاهی کشته شده است. درگیری میان محیط بان کرمانشاهی و شکارچیان در منطقه حفاظت شده بیستون رخ داده است. البته سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفت و گو با رکنا ابراز امیدواری کرد که رای صادرشده علیه محیط بان کرمانشاهی تغییر کند.

اضافه شدن فوق العاده تخصصی به حقوق محیط بان ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که تعداد محیط بان های تحت استخدام یگان حفاظت محیط زیست کمتر از نصف میزان تعیین شده در چارت سازمانی این یگان و حدود یک پنجم استانداردهای جهانی است، سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده محیط بانی کشور پیش از این در گفت و گو با رکنا تاکید کرده بود که کمبود تعداد محیط بان در کشورمان و روند کُند تامین تجهیزات لازم برای رصد و پایش تخلفات از جمله کمبود دوربین های مداربسته در مناطق حفاظت شده، ناشی از عدم تخصیص بودجه مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه در سال های اخیر برای استخدام محیط بان ها و تهیه تجهیزات بیشتر است.

نکته دیگر این است که محیط بان های تحت استخدام یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز که به دلیل کمبود محیط بان، حجم و ساعات کاری آنها بیشتر شده است، از نظر معیشتی در شرایط مناسبی قرار ندارند و دستمزد ماهیانه آنها از بسیاری از حقوق بگیران دولت که در تمام ساعات فعالیت خود پشت میز می نشینند، بسیار کمتر است.

این در حالی است که محیط بان ها نه تنها همواره در کوه، دشت، بیابان و جنگل به سختی مشغول فعالیت هستند، بلکه جان آنها نیز به دلیل لزوم برخورد با شکارچیان و دیگر متخلفان زیست محیطی در خطر قرار دارد. در چنین شرایطی افزایش میزان حقوق و مزایای محیط بان ها یکی از درخواست های اصلی فعالان محیط زیست کشور در سال های اخیر بوده است.

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفت و گو با رکنا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت معیشتی محیط بان ها توضیح داد: در اردیبهشت ماه امسال نه تنها دستمزد محیط بان ها مانند حقوق سایر کارکنان دولت افزایش پیدا کرد، بلکه ما توانستیم در سال جاری فوق العاده تخصصی را نیز برای محیط بان های کشور برقرار کنیم.

اضافه کاری محیط بان ها افزایش می یابد

فرمانده محیط بانی کشور در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه ما در جامعه محیط بانی، حقوق و مزایای محیط بانان طرحی است که حدود 270 نفر از محیط بانان کشور را تشکل می دهند. این افراد متاسفانه با سازمان محیط زیست ارتباط مالی ندارند و در غالب طرح به‌کارگیری شده اند و امیدواریم بتوانیم با تبدیل وضعیت قانونی، آنها را به محیط بان پیمانی و رسمی تبدیل کنیم تا این افراد هم برابر سایر محیط بانان کشور حقوق بگیرند.

وی افزود: بیشترین تمرکز ما برای ارتقای وضعیت معیشتی محیط بان ها در سال جاری، بهبود وضعیت جیره غذایی و تجهیزات انفرادی آنها و همچنین افزایش مبالغ مربوط به اضافه کاری آنها خواهد بود و همراه با ریاست محترم سازمان به دنبال تدوین برنامه ای مدون در این حوزه هستیم تا این دغدغه را به صورت جدی پیگیری کنیم.

امیدواری زیاد به تغییر رای قصاص محیط بان کرمانشاهی

محبت خانی درباره آخرین وضعیت پرونده برومند نجفی، محیط بان کرمانشاهی که به دلیل کشته شدن یک شکارچی در درگیری با نیروهای محیط بانی در منطقه حفاظت شده بیستون در مرداد 99 برای او حکم قصاص صادر شده است، توضیح داد: رای اولیه صادرشده برای این محیط بان در دادگاه کرمانشاه، قصاص نفس بوده است و ما 20 روز فرصت داریم که به این رای اعتراض کنیم که البته اکنون 5 روز از این 20 روز گذشته است.

فرمانده یگان محیط زیست کشور ادامه داد: اخیرا جلسه ای با وکلای بسیار خوبی که سازمان محیط زیست برای پرونده محیط بان کرمانشاهی در نظر گرفته است، برگزار کردیم و به زودی لایحه ای را به جهت اعتراض به رای قصاص علیه این محیط بان به دادگاه تجدید نظر که در دیوان عالی کشور برگزار خواهد شد، ارائه خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: امید ما برای تغییر رای قصاص محیط بان کرمانشاهی در دادگاه تجدید نظر بالاست و امیدواریم با توجه به ادله ای که ارائه خواهیم کرد، بتوانیم او را از قصاص رهایی بدهیم.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حجم ویدیو: 18.15M | مدت زمان ویدیو: 00:02:28

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر