من دستگاه خودپرداز شما نیستم!


من دستگاه خودپرداز شما نیستم!

یک دکترای روانشناسی تربیتی گفت: برخلاف تصور عامه جامعه مردان نیز مورد خشونت قرار می‌گیرند، هنگامی که جایگاه مردان در خانواده مورد بی توجهی قرار گیرد و آنها به یک دستگاه خودپرداز تبدیل شوند و قدرت و ستون بودن خود را در خانواده از دست بدهند مورد آزار قرار گرفته‌اند.

پریدخت اصالتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در برنامه ریزی خلقت خداوند، خانواده به وجود زن و مرد تعریف شده است؛ خداوند به زن و مرد ویژگی‌هایی متناسب با نقش آنها در زندگی عطا کرده است؛ به آقایان قدرت، جسارت، اندام قوی، صدای قوی و سرعت و به بانوان ظرافت، زیبایی، لطافت و نرمی چه در جسم و چه در روان هدیه داده است.

این روانشناس با بیان اینکه خداوند مردان را تکیه گاه در و زنان را تکیه خواه و مادر در زندگی آفریده است، تصریح کرد: مردان برای انجام وظایف خود در زندگی به ستون بودن و مدبر بودن و به زنان برای انجام وظیفه و نقش مادری، لطافت و ظرافت بخشیده است؛ بنابراین با توجه به بنیان روانی مردان، آنها علاوه بر دریافت عشق و محبت به احترام نیز نیاز دارند چراکه احترام با بنیان روانی مردان متناسب است پس باید جایگاه آنها در خانواده حفظ و مورد احترام قرار گیرند.

اقسام خشونت علیه مردان

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خشونت علیه مردان هم رخ می‌دهد، تصریح کرد: مردان هم مورد خشونت قرار می‌گیرند، هنگامی که جایگاه مردان در خانواده مورد بی توجهی قرار گیرد و آنها به یک دستگاه خودپرداز تبدیل شوند و قدرت و ستون بودن خود را در خانواده از دست بدهند مورد آزار قرار گرفته‌اند چرا که خشونت تنها پرخاشگری نیست بلکه تهدید، تحقیر، تمسخر و مقایسه، عدم درک، انتظارات بیش از حد همگی جلوه‌هایی از خشونت هستند که نسبت به مردان رخ می‌دهد.

وی افزود: از آنجایی که مردان به خاطر سرشت و وظایفی که به عهده دارند؛ اهل سکوت هستند و دردها و رنج‌های خود را بروز نمی‌دهند و به همین سبب انرژی روانی منفی را در خود انباشته و دچار مشکلات روحی و جسمی می‌شوند.

اصالتی با اشاره به اینکه باید از مردان در برابر رنج‌ها محافظت کرد، افزود: برای جلوگیری از آسیب به مردان باید جایگاه آنها را در خانواده تثبیت و مانع از خرد شدن اقتدار پدرانه آنها در خانواده شویم و جایگاه آن‌ها را به رسمیت بشماریم، چرا که اقتدار شکنی بزرگترین خشونتی است که علیه مردان صورت می‌گیرد، کسانی که اقتدار مردان را زیر پا می‌گذارند، فرد را مورد خشونت قرار دادند.

این ستون را بشکنید؛ خانه خراب می‌شود

این روانشناس و مشاور خانواده، مردان را ستون خانواده می‌داند و ادامه می‌دهد: مرد، همچون ستون خانواده است که اگر در هم بشکند، خانه بر روی سر همه خراب می‌شود، این مشکلات زمانی رخ می‌دهد که نقش زن و مرد در خانواده جابجا شود و آنها از برنامه ریزی اصلی خدا فاصله بگیرند .

وی با اشاره به خطرات ناشی از اعتیاد، اظهار کرد: معمولاً انسان‌ها برای رهایی از رنج ها و یا کسب لذت هر چند زودگذر، به سمت مواد کشیده می‌شوند و استفاده از مواد مخدر و آسیب‌هایی مشابه آن مثل الکلی و یا قمار، مکانیزم‌های دفاعی نادرست و منفی‌ای هستند که خود مشکل سازند، اما به شکل موقتی حال دل را خوب می‌کنند.

وی ادامه داد: مردی که اعتماد به نفس پایینی دارد و مورد رنج‌ها و تحقیر و خشونت‌ها قرار گرفته باشد چه در محیط کار و چه در خانواده سبب می‌شود به این سمت و سو کشیده شود؛ بنابراین خانواده باید دو نقش اساسی خود یعنی فراهم کردن آرامش و حس خوب و رشد مناسب را به حد مطلوب برساند تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم اگر در خانواده آرامش و رشد و توسعه وجود داشته باشد و کانون خانواده گرم باشد، افراد می‌توانند برای عبور از مشکلات به دامان خانواده پناه بیاورند چرا که آنها نیاز به حمایت‌های عاطفی دارند و اگر این کانون گرم خانواده سرد باشد از خانه فراری شده و مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا