مجلس واردات خودرو را آزاد کرد، توپ در زمین شورای نگهبان و مجمع تشخیص


مجلس واردات خودرو را آزاد کرد، توپ در زمین شورای نگهبان و مجمع تشخیص

امروز چهارشنبه 26 آبان ماه 1400 مجلس به طرح ساماندهی بازار خودرو با حداکثر آرای 193 موافق و تنها 9 رای مخالف چراغ سبز داد. پیش از این طرح ساماندهی بازار خودرو که به تصویب نمایندگان رسیده بود، در مرحله...

امروز چهارشنبه 26 آبان ماه 1400 مجلس به طرح ساماندهی بازار خودرو با حداکثر آرای 193 موافق و تنها 9 رای مخالف چراغ سبز داد. پیش از این طرح ساماندهی بازار خودرو که به تصویب نمایندگان رسیده بود، در مرحله تایید شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته شد که باعث شد این طرح دوباره به مجلس باز گردد. طی هفته های گذشته، کمیسیون صنایع مجلس به همراه نمایندگان شورای نگهبان به بررسی و رفع ایرادات این طرح پرداختند و امروز صبح دوباره این طرح به صحن علنی مجلس رفت و با رای بالا تصویب شد.

اصلاحیه طرح واردات خودرو

ماده 4 این طرح حال اصلاح شده و طبق آن، هر شخص حقیقی و حقوقی مجاز است در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع نیرومحرکه نسبت به واردات خودرو در جهت تنظیم بازار اقدام کند.

تبصره های مهم

اما این طرح، تبصره های مهمی هم دارد که چگونگی اجرای آن را مشخص می کند. در زیر تبصره ها را می توانید بخوانید:

تبصره 1: با هدف تنظیم بازار، شاخص های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن ها متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضا به صورت سالانه، توسط وزارت صمت تعیین و باید به تصویب هیات وزیران برسد.

به نظر می رسد که در نظر گرفت فاکتور کیفیت و همچنین میزان مصرف سوخت برای واردات خودرو بسیار بهتر از فاکتورهایی نظیر سقف قیمتی و یا حجم موتور است که قبلاً اعمال می شد. اما مشخص نیست که آیا کماکان سقف 40 هزار دلاری و یا 2500 سی سی برای واردات در نظر گرفته می شود یا دیگر میزان مصرف سوخت و کیفیت فاکتورهای اصلی برای واردات خودرو خواهند بود؟

تبصره 2: وزارت صمت می بایستی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای جلوگیری از واردات مجدد کالاهای صادر شده نظارت کند.

تبصره 3: وزارت صمت باید سیاست های تشویقی برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگانی که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام می کنند، تدوین کند.

تبصره 4: دستورالعمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صمت تعیین شود.

آیا واردات خودرو باز شده؟

هنوز خیر! طبق قوانین، این طرح که حال به تصویب نمایندگان مجلس رسیده، باید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و اگر هر دو با این طرح موافقت کردند، سپس برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ می شود. اما در این مرحله هنوز نمی توان به یقین گفت که واردات خودرو باز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403