پیامدهای شکار پرندگان مهاجر از دید یک کارشناس مسائل سیاسی


پیامدهای شکار پرندگان مهاجر از دید یک کارشناس مسائل سیاسی

یکی از دلایلی که همواره در مباحث منطقه‌ای و محلی، موجب می‌شود تا حمایت‌های کورکورانه‌ای نسبت به یک موضوع اتفاق بیفتد، نقش منتفذین و افرادی جریان ساز سیاسی آن منطقه‌ است، افرادی که بنابر دلایل مختلف، خواهان راضی نگه‌داشتن تمام مردم هستند و در این میان، حتی اگر نیاز باشد، از یک کار اشتباه، حمایت هم می‌کنند.

با وجود اینکه مردمان مازندران در میزبانی شایسته از پرندگان، تمام تلاش خود را انجام می‌دهند اما به طور قطع، تخلفاتی نیز در شکار این پرندگان مهاجر صورت می‌گیرد که امری غیرقابل انکار است، با این وجود، برخی از سیاسیون و منتفذین محلی، آنچنان از این تخلفات حمایت می‌کنند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و واقعیت‌ را وارونه منعکس می‌کنند.

در این زمینه، دکتر رضا نیکنام کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با ایسنا، به اهمیت پرندگان مهاجر به عنوان میراث مشترک بشری اشاره و اظهار کرد: پرندگان مهاجر هرساله برای زمستان گذرانی از یک کشور به کشوری دیگر و از یک قاره به قاره دیگر مهاجرت کرده و مازندران یکی از نقاطی است که این پرندگان آن را برای زمستان‌گذارنی خود بر می‌گزینند.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجری که اینگونه سفر می کنند متعلق به یک فرد، یک شهر و یا یک کشور نیستند، بلکه متعلق به کل بشریت هستند، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر اتفاق‌های ناگواری برای این پرندگان در مازندران و ایران پیش آمد و با شکار بی رویه در واقع منجر به یک بی آبرویی بین المللی برای کشور شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به اینکه سیاستگذاران کشور با سیاست‌های تعلیمی از سنین پایین و برای افراد شکارچی می توانند جلوی این شکار بی رویه را بگیرند، اظهار کرد: در این میان رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما در امر آموزش به این افراد می تواند تاثیر زیادی داشته باشد تا جلوی شکار بی رویه این پرندگان و بی قانونی گرفته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی به نقش مهم کارگزاران قانون‌گذاری، قوه مجریه و قوه قضائیه در زمینه اشاره کرد و ادامه داد: آنچه که برعهده استانداری و فرمانداری ها، نمایندگان مجلس و قضات شهرهای میزبان است اینگونه انتظار می‌رود که باید فعال تر رفتار کرده و با این افراد جدی تر برخورد کنند تا آبروی کشور در مجامع و صحنه های بین المللی حفظ شود.

نیکنام با تاکید بر پررنگ شدن تخصص گرایی و نقش کارشناسان در تصمیم سازی، گفت: برای تصمیم‌گیری‌ها در همه حوزه ها نیاز به سناریوی های تصمیم سازی است و متاسفانه امروز تصمیم گیری های درون جلسه در حوزه های مختلف گرفته می شود که تنها مختص پرندگان و محیط زیست نیست.

وی با تاکید بر اینکه برخورد با شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر، نیازمند فرایندهای تصمیم‌سازی است، خاطرنشان کرد: کارشناسانی متخصص و خبره که شناخت همه جانبه نسبت به مسائل دارند، باید در تصمیم گیری ها مشارکت کنند.

این استاد حوزه بین الملل نقش جامعه مدنی و تشکل های مردم نهاد را برای رساندن حرفشان به سیاستمداران و حکومت بسیار مهم دانست و گفت: آنها به عنوان پلی بین مردم و حکومت هستند و با برگزاری نشست ها و گردهمایی های تخصصی زیست محیطی در این زمینه می فرهنگ سازی کنند و تا حد زیادی جلوی عواقب کار گرفته شود.

نیکنام با اشاره به نقش مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آنها نه تنها نماینده منطقه خودشان، بلکه نماینده همه ملت ایران در قوه مقننه هستند و وظیفه ملی دارند.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس نباید صرفا یک رای آوردن و منافع زودگذر یک دوره ای خود را ببینند چه بسا حمایت از برخی از این افراد ممکن است همراه با بزه اجتماعی باشد و ضرر آن به جامعه برسد بنابراین باید هوشمندانه و با دقت نظر بیشتری عمل کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک