خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا


خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا

در این گزارش به جمع بندی از افسانه‌ها و واقعیات کشف شده در مورد مثلث برمودا می‌پردازیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از tamol، مثلث برمودا همیشه دانشمندان و محققان را متحیر کرده و تخیل نویسندگانی را که افسانه‌ها و داستان‌های بی‌شماری پیرامون آن می‌بافند را برانگیخته است. در این گستره وسیع اقیانوس اطلس در امتداد سواحل جنوب شرقی آمریکا بسیاری از کشتی‌ها بدون هیچ ردی غرق و هواپیما‌ها از صفحه رادار ناپدید شده و گفته می‌شود که کل تیم‌های نجات هنگام پرواز بر فراز این مثلث در اقیانوس غرق شده‌اند. اگرچه تعداد کشتی‌ها و هواپیما‌هایی که در مثلث برمودا ناپدید شده اند مشخص نیست، اما اکثر برآورد‌های غیررسمی نشان می‌دهد که حدود ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در طول ۱۰۰ سال گذشته در این منطقه ناپدید شده اند.

مثلث برمودا منطقه وسیعی از اقیانوس اطلس را اشغال می‌کند. مساحت کل آن طبق برآورد‌ها بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع تا بین ۳ میلیون تا ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع است. این مثلث از غرب به سواحل جنوب شرقی ایالات متحده، از شمال به مجمع الجزایر برمودا و از جنوب به آنتیل بزرگ محدود می‌شود. با این حال، هیچ نقشه رسمی برای تعیین مرز‌های منطقه‌ای که مثلث برمودا در آن قرار دارد وجود ندارد و به عنوان منطقه رسمی اقیانوس اطلس شناخته نشده است.

خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا

داستان‌های ناپدید شدن اسرارآمیز کشتی‌ها و هواپیما‌ها در مثلث برمودا به قرن نوزدهم بازمی گردد. در سال ۱۸۸۰، یک کشتی آموزشی که از برمودا در حرکت بود به همراه خدمه آن ناپدید شدند. در سال ۱۹۱۸، یک کشتی باری نیروی دریایی ایالات متحده به نام USS Cyclops ناپدید شد و ۳۰۸ خدمه و مسافر پس از ترک جزیره باربادوس مفقود شدند. در سال ۱۹۴۵، «پرواز ۱۹» آمریکایی در حین پرواز بر فراز مثلث برمودا ناپدید شد و ۱۴ خلبان و کمک خلبان مفقود شدند. تا قرن بیستم، ۲۵ هواپیمای کوچک در حین پرواز در منطقه ناپدید شدند و هیچ لاشه هواپیما یا کشتی از مثلث برمودا پیدا نشد.

در سال ۱۹۷۴، ریچارد وینر نویسنده آمریکایی کتاب "مثلث شیطان" و نویسنده آمریکایی "چارلز برلیتز" کتاب "مثلث برمودا" را منتشر کردند. در طول سال ها، تئوری‌های توطئه زیادی برای توضیح معمای ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیما‌ها منتشر شده است، مانند نظریه وجود دروازه‌های زمانی ناشی از انحراف در بافت فضا-زمان که ممکن است در این نقطه باز شود یا این نظریه که بیگانگانی هستند که پایگاه‌های خود را در قعر اقیانوس ایجاد کرده اند. همچنین کنت مک کال، روان‌پزشک و نویسنده کتاب شفای جن زده‌ها، ادعا کرد که مثلث برمودا مملو از ارواح برده‌های آفریقایی است که توسط ملوانان در راه آمریکا به آب‌ها پرتاب شده‌اند، و صدای ارواح هنگام حرکت در این آب‌ها شنیده می‌شود.

خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا

از سوی دیگر، توضیحات قابل قبول زمین‌شناسی و علمی برای ناپدید شدن هواپیما‌ها و کشتی‌ها در این منطقه نیز منتشر شده است. در سال ۲۰۰۳، دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا ثابت کردند که حباب‌های عظیم متان می‌تواند کشتی‌ها را غرق کند. محققان یک کشتی مدل ساختند و حباب‌های گاز را شلیک کردند و متوجه شدند که کشتی تعادل خود را از دست داده و در آب غرق می‎شود.

رعد و برق ممکن است حباب بزرگی از متان را در هنگام بالا آمدن روی سطح در کنار کشتی یا هواپیما مشتعل کند و باعث غرق شدن آن شود. محققان اظهار داشتند که تبدیل یخ متان به گاز ممکن است باعث انفجاری شبیه انفجار هسته‌ای شود و مقادیر زیادی گاز آزاد کند و این امر باعث گرم شدن اقیانوس و غرق شدن کشتی‌ها در آب‌های اشباع شده از گاز می‌شود. با این حال، هیچ مدرکی برای اثبات این پدیده یافت نشد و دانشمندان هیچ حباب متانی به این اندازه را در تاریخ اخیر ثبت نکرده اند. شواهد نشان می‌دهد که آخرین فروپاشی و انتشار گاز به دلیل تجزیه هیدرات‌های متان در پایان عصر یخبندان حدود ۱۵ هزار سال پیش، زمانی که سطح دریا‌ها پایین‌تر بود، رخ داد.

خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا

یکی دیگر از نظریه‌های رایج این است که ناپدید شدن کشتی‌ها در این منطقه ناشی از امواج سرکش یا کشنده است که امواج استثنایی و شدیدی هستند و ممکن است بدون مقدمه تشکیل شوند و طول هر یک از آن‌ها به ۳۰ متر برسد. این امواج آنقدر قدرتمند هستند که می‌تواند کشتی‌ها و هواپیما‌ها را به طور کامل نابود کند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA)، این امواج پس از برخورد به هم می‌پیوندند و کوهی را تشکیل می‌دهند. مثلث برمودا در منطقه‌ای قرار دارد که طوفان‌ها از جهات مختلف به هم نزدیک می‌شوند و احتمال ظهور امواج مرگبار را افزایش می‌دهند.در سال ۲۰۱۶، تیمی از هواشناسان تصویر گرفته شده توسط ماهواره ناسا را تجزیه و تحلیل و وجود ابر‌های شش ضلعی را بر فراز انتهای غربی جزیره برمودا، بین ۳۲ تا ۸۸ کیلومتر عرض و حدود ۲۴۰ کیلومتر از ساحل فلوریدا مشاهده کردند. رندی سرونی از دانشگاه آریزونا به کانال علمی گفت که این ابر‌ها در واقع "بمب‌های هوایی" هستند که به اقیانوس برخورد کرده و امواج عظیمی تولید می‌کنند که به زودی با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند. این تیم ابر‌های مشابهی را بر فراز دریای شمال در امتداد سواحل انگلیس مشاهده و خاطرنشان کردند که آن‌ها با باد‌هایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت همراه هستند و این باد‌ها برای ایجاد امواجی با ارتفاع بیش از ۱۴ متر کافی هستند.

خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ناپدید شدن‌های اسرارآمیز رخ داده در مثلث برمودا بیش از ناپدید شدن‌هایی است که در هر منطقه وسیع دیگری از اقیانوس رخ داده است. از اواسط دهه ۱۹۴۰ تا اواسط دهه ۱۹۸۰، تعداد هواپیما‌هایی که بر فراز خشکی در ایالات متحده سقوط کردند بیشتر از مثلث برمودا بود، اما آن‌ها دیگر حوادث مرموزی نیستند، زیرا لاشه آن‌ها پیدا شده است. لازم به ذکر است که مثلث برمودا یکی از پر رفت و آمدترین مسیر‌های دریایی در جهان است و منطقی است که بیشتر از کشتی‌هایی که در مسیر‌های کمتر رفت و آمدی مانند اقیانوس آرام هستند غرق شوند.

در سال ۲۰۱۳، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) مطالعه‌ای را در مورد مسیر‌های کشتیرانی دریایی انجام داد و به این نتیجه رسید که مثلث برمودا در بین ۱۰ توده آبی خطرناک نیست. لری کوشه، نویسنده کتاب "معمای مثلث برمودا حل شد"، در سال ۱۹۷۵ نوشت که بسیاری از حوادثی که پیرامون آن‌ها افسانه‌ها و داستان‌هایی در مورد تأثیر مثلث اسرارآمیز برمودا تنیده شده، در خارج از منطقه رخ داده است.

بیشتربخوانید

شهری اسرارآمیز که ورود به آن بازگشتی ندارد/ آشنایی با مخفیگاه گنج جن‌ها و پاتوق جادوگران!

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر