راه‌های درمان و پیشگیری از عقرب گزیدگی


راه‌های درمان و پیشگیری از عقرب گزیدگی

شیراز-ایرنا- یکی از حادثه‌های پرتکرار، عقرب گزیدگی است. نیش عقرب بسته به نوع آن می‌تواند بی‌خطر یا حتی کشنده یا دردناک باشد.

حادثه عقرب گزیدگی همه جا رخ می دهد اما تصور کنید گروهی از مردم را که از ازدحام شهر فرار کرده باشند و به باغ شهری کوچکی که چند وقتی است ساختمانش را مجهز کرده بودند پناه برده اند. به امید تمدد اعصاب و استراحت دو روزه در آخر هفته آرام و به دور از شلوغی‌های شهر و کار و بار. وقتی رسیدند غروب بود.

وسایل‌ را پیاده کردند. پدر خانواده برای آماده‌کردن بساط جوجه کباب از ساختمان بیرون آمد و همین که پا در دمپایی گوشه تراس برد، فریاد بلندی کشید. حس گزش و سوزش و درد وحشتناکی تمام وجودش را فرا گرفت. چشم‌ها به دمپایی پرت شده گوشه باغ افتاد که یک عقرب سیاه کج‌کج از آن به سرعت بیرون آمد و لابه لای بوته‌ها ناپدید شد و آرامش تعطیلات آخر هفته شان را به کابوس و ترس از مسمومیت با نیش عقرب سیاه بدل کرد.

نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است. آیا چنین است؟

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی جهرم فارس اظهار داشت:بسیاری از گونه‌های عقرب کم‌خطر هستند و نیش آن‌ها تنها باعث بروز درد شدید، حساسیت و سوزش در محل گزش می‌شود که اغلب بدون هیچ عارضه جدی به صورت تدریجی از بین می‌رود.

نگار قناعتیان در گفت و گو با ایرنا افزود: رسیدن زهر عقرب‌های سمی و خطرناک به بدن انسان علائمی مانند تنفس سریع، عرق کردن زیاد، افزاِیش ترشحات بزاق، تهوع، استفراغ و تشنج بر جای می گذارد. تشخیص عقرب گزیدگی در فرد آسیب‌دیده بر مبنای محل زندگی فرد آسیب‌دیده ازنظر وجود عقرب، فصل سال، پیدا کردن عقرب در محل زندگی آسیب‌دیده، علائم و عوارض موضعی و عمومی است.

وی بیان کرد: از آنجا که احتمال دارد در لحظه گزش عقرب، خود جانور مشاهده نشود یا حتی در صورت مشاهده عقرب امکان تشخیص سمی بودن زهر آن برای افراد عادی ممکن نیست، در نتیجه بهتر است تمام عقرب گزیدگی‌ها جدی گرفته و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

قناعتیان گفت: در صورت بروز عقرب‌گزیدگی تا رسیدن فرد به بیمارستان باید فرد آسیب‌دیده را آرام کرد؛ آرامش فرد باعث می‌شود که جذب زهر کند شود. هم چنین عضو نیش‌زده را در صورت امکان باید پایین‌تر از سطح بدن قرار داد (مثلاً با آویزان کردن دست یا پا) و آن را به‌وسیله یک‌تخته چوب یا آتل بی‌حرکت نگه‌داشت. محل نیش‌زده را می توان با کیسه آب سرد یا یخ سرد خنک نگه‌ داشت.

این داروساز بیان کرد: اگر محل عقرب گزیدگی در دست یا پا باشد باید کمی بالاتر از محل نیش، حدود سه تا پنج سانتی متر با یک‌ تکه پارچه پهن به‌آرامی بستهشود به گونه‌ای که فشار نوار بسته‌شده زیاد نباشد. دقت شود که در موارد عقرب گزیدگی، شکافتن و مکیدن محل گزش توصیه نمی شود، زیرا ممکن است ضایعات موضعی را تشدید کند.

به گفته وی برای پیشگیری از عقرب گزیدگی توصیه می‌شود از انباشتن سنگ، چوب، علوفه و موارد مشابه در اطراف محیط مسکونی به مدت طولانی خودداری شود.

وی اظهار کرد: همچنین سوراخ‌ها و حفره‌های اطراف ساختمان مسدود شود، از فرو بردن دست زیر سنگ‌ها، حفره‌ها و سوراخ‌های فاقد دید کافی خودداری شود.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: برای خوابیدن در محیط باز از تخت مناسب استفاده شود. قبل از پوشیدن لباس و یا کفش از نبود حشرات اطمینان حاصل شود و از پا برهنه راه رفتن در محیط باز، به ویژه در شب خودداری شود. همچنین در صورت سفر به مناطق آلوده کیف کمک‌های اولیه باید همراه باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی