10 کاری که تا زنده هستید، باید انجام بدهید!


10 کاری که تا زنده هستید، باید انجام بدهید!

خیلی از ما طوری غرق مسائل زندگی شده‌ایم که انگار قرارِ هزار سال عمر کنیم! ولی زندگی خیلی خیلی کوتاه‌تر از این‌هاست و خوش‌به‌حال اون‌هایی که فارغ از داشته‌ها و نداشته‌ها، از این فرصت اندک استفاده می‌کنن و زندگی‌شون سرشار از نور امید و صدای هیجان می‌شه!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دیجی پی، حتما عبارت bucket list رو شنیده‌اید، همون فهرست کارهایی که آدم تا قبل از مرگش، می‌خواد انجام بده. شما هم چنین فهرستی دارید یا نه؟ در این مطلب جذاب، ده کاری رو مرور می‌کنیم که خیلی از مردم دنیا به باکت لیست خودشون اضافه کرده‌اند. البته معلوم نیست چند نفرشون می‌تونن به این هدف‌ها برسن. شما می‌تونید؟

۱. با دوست و آشناهای قدیمی قرار بذارید

همه ما تجربه برقراری ارتباط با صدها و هزاران نفر رو داشته‌ایم که در طول سال‌ها وارد زندگی‌مان شده و بعد از مدتی هم خارج شده‌اند. از کسانی که به‌خاطر رفتارهای ناخوشایند و انرژی‌های منفی کنار گذاشته‌ایم، بگذریم؛ اما خیلی‌ها هم بوده‌اند که فقط از سر کمبود وقت یا به‌خاطر گذر از موقعیت‌ها، باهاشون قطع رابطه کرده‌ایم.
دوستان قدیمی دوران مدرسه و دانشگاه و سربازی، معلم‌ها و استادهای دوست‌داشتنی مدرسه و دانشگاه، همکارهای خوب قدیمی، فلان کسی که یک‌بار در مهمانی باهاش برخورد کردیم و صمیمی شدیم، و بهمان فردی که یک‌بار باهاش هم‌سفر شدیم و به هردومون خوش گذشت.
هر کدوم از ما، صدها و هزاران نفر رو در ذهن داریم. برای شروع، با یکی از اون‌ها ارتباط برقرار کنید، احوالی بپرسید و قراری بذارید. ارتباط‌های خوب قدیمی رو زنده کنید. مطمئن باشید انرژی این ارتباط مجدد و ملاقات دوستانه در زندگی‌تون جریان پیدا می‌کنه.

۲. مدتی رو در شهر و دیار دیگه‌ای زندگی کنید

این حس رو تا تجربه نکنید، درک نمی‌کنید! بعضی‌ها همه عمر هشتاد نود ساله خودشون رو نه‌تنها در یک شهر، بلکه در یک محله می‌گذرونن. اون‌ها در واقع خودشون رو از یک حس هیجان‌انگیز و فوق‌العاده محروم می‌کنن. اما شما سعی کنید این تجربه رو از سر بگذرونید.
لازم نیست خونه و زندگی خودتون رو بفروشید. فقط برای چند ماه به شهر دیگه‌ای در همین ایران خودمون برید، خونه‌ای اجاره کنید و زندگی جدیدی بسازید. با همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌ها آشنا بشید، در صف نانوایی محله بایستید، سوار تاکسی و اتوبوس بشید و در شهر دور بزنید، زندگی روزمره مردم رو تماشا کنید!
رها شدن از پیله‌ای که سال‌هاست برای خودمون ساخته‌ایم، و حضور در محیط جدید، درونمون رو پر از هیجان و امید به زندگی می‌کنه. تأکید می‌کنم که این حس رو تا تجربه نکنید، درک نمی‌کنید!

۳. بدون چشم‌داشت، به دیگران ببخشید

یک‌بار که به رستوران میرید، صورت‌حساب یکی از میزها رو بپردازید و بدون اون‌که طرف متوجه این قضیه بشه، اون‌جا رو ترک کنید! لازم نیست دنبال افراد نیازمند بگردید. مسئله در اینجا نیاز اون طرف نیست، بلکه حس خوبیِ که در شما جریان پیدا می‌کنه.
به نانوایی محله دیگه‌ای برید و از نانوا بخواهید به ده نفر یا بیست نفر بعدی، نون مجانی بده. در خیابون یک نفر رو سوار ماشین کنید، به مقصد برسونید، ولی کرایه نگیرید. به درمانگاه برید و هزینه‌های درمان بیماری رو حساب کنید. خلاصه هزارویک کار دیگه هست که می‌تونید بدون هیچ چشم‌داشتی انجام بدید.
بسته به شرایط مالی خودتون، یکی رو انتخاب کنید. البته لازم نیست کمک مالی باشه، بلکه هر کمک دیگه‌ای از دستتون برمیاد، برای کسانی که نمی‌شناسید انجام بدید و بدون هیچ چشم‌داشتی اون‌جا رو ترک کنید!

۴. کمی وزن کم کنید

این یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها در باکت لیست مردم همه دنیاست. خیلی‌ها دچار اضافه وزن هستن و به هر مناسبتی هم تصمیم می‌گیرن از همین فردا شروع به کاهش وزن کنن! اما بعضی‌ها تا آخر عمرشون موفق به چنین کاری نمی‌شن.

10 کاری که تا زنده هستید، باید انجام بدهید!

اما زندگی کوتاه‌تر از اونِ که بخواهیم وقت رو هدر بدیم. از همین امروز شروع کنید. لازم نیست برنامه‌های سنگین بریزید. از یک قدم کوچک شروع کنید؛ مثلا دیگه با چای، قند نخورید! یا اگه سه تا قند می‌خورید، از این به بعد فقط با یک قند چایتون رو نوش جان کنید.

۵. حس خلق کردن رو تجربه کنید

این واقعا از اون حس‌های فوق‌العاده بشری است، حس درست کردن چیزی از صفر، حس خلق کردن! یک تکه چوب پیدا کنید، اون‌قدر باهاش سروکله بزنید تا شبیه مجسمه بشه. یک شعر درباره فصل زمستون بنویسید. یک اسباب‌بازی شکسته قدیمی رو طوری تعمیر و بازسازی کنید که ارزشش صدها برابر بشه.
بازهم صدها و هزاران گزینه دارید. فرقی نمی‌کنه کدوم رو انتخاب کنید، فقط چیزی خلق کنید که قبلا وجود نداشته و بعد از حسی که درونتون جریان می‌گیره، لذت ببرید. این خلق کردن، می‌تونه قدم اول اتفاقات هیجان‌انگیز دیگه‌ای در زندگی هم باشه.

۶. به سفر جاده‌ای برید

اگر ماشین شخصی دارید، مقداری وسیله در صندوق عقب بذارید و دل رو به جاده بزنید. اگر هم ماشین ندارید، کوله‌پشتی رو بردارید و در امتداد جاده شروع به قدم زدن کنید تا یک ماشین سوارتون کنه! بعد هم همین‌طور پیش برید. جاده رو تماشا کنید و ازش لذت ببرید، ولی به مقصد فکر نکنید!
جاده همون مقصدِ و برخلاف سفرهایی که مقصد مشخصی دارن و لذت رسیدن به اون‌ها بالاخره یک‌جایی به پایان می‌رسه، لذت سفر جاده‌ای هرگز به انتها نمی‌رسه! سفر جاده‌ای یا Road trip از پرطرف‌دارترین تفریحات ماجراجویان دنیاست، پس شما هم اگه دنبال هیجان هستید، اون رو به باکت لیست خودتون اضافه کنید.

۷. سراغ تفریح یا ورزش جدیدی برید

بسته به مقدار پذیرشی که نسبت به تجربه‌های جدید دارید، سراغ یک تفریح، مثل کافه‌های بازی رومیزی، اتاق‌های فرار، بازدید از آثار تاریخی، شرکت در کلاس‌های خاص یا یک ورزش، مثل پرواز با پاراگلایدر، بانجی جامپینگ، رفتینگ یا تفریح‌ها و ورزش‌های دیگه برید.
لازم نیست هزینه هنگفتی داشته باشه. اگه شطرنج دوست دارید، سراغ شطرنج‌بازهای پارک بزرگ شهرتون رو بگیرید؛ اگه به کوهستان علاقه دارید، به‌سراغ گروه‌های دوستانه کوه‌پیمایی برید، خلاصه اینکه تفریحات جدیدی رو وارد زندگی کنید و بذارید جذابیتشون، جسم و روحتون رو تازگی ببخشه!

۸. چیزی رو که بلدید، به دیگران یاد بدید

فلان غذا رو خیلی خوب می‌پزید؟ اسکرپ‌بوک‌های قشنگی درست می‌کنید؟ روش درست کردن یه چسب قوی رو بلدید؟ توپ رو روی یک انگشت می‌چرخونید؟ خشم‌تون رو کنترل می‌کنید؟ جوک‌ها رو خوب تعریف می‌کنید؟ خلاصه هر کاری که بلدید فرقی نمی‌کنه، اون رو به دیگران هم یاد بدید.
می‌تونید مثلا آموزش‌های متنی یا ویدئویی درست کنید؛ یک بلاگ کوچک راه بیندازید و با استفاده از درگاه پرداخت اشتراک، از کاربران حق عضویت هم بگیرید، اما با قدم‌های کوچک هم می‌شه شروع کرد. مثلا دفعه بعدی که در جمع فامیلی نشسته‌اید، دستورتهیه کیکی رو که بلدید، به دیگران یاد بدید؛ یا اسکیت بوردتون رو از توی انباری دربیارید و سراغ بچه محل‌ها برید و به اون‌ها هم یاد بدید.

۹. یه مهارت جدید یاد بگیرید

باور کنید یاد گرفتن یه مهارت جدید، تأثیر فوق‌العاده‌ای توی زندگی‌تون می‌ذاره و برای همین هم جزو باکت لیست خیلی از مردم دنیاست. یه زبان جدید، یه فن جدید، یه هنر جدید؛ سراغ حوزه‌ای برید که سال‌هاست گوشه ذهن دارید و هرگز اقدامی براش نکرده‌اید.
برای یاد گرفتن یه زبان جدید، لازم نیست در کلاس‌های گرون‌قیمت ثبت‌نام کنید و هفته‌ای چهار جلسه وقت بذارید. اپلیکیشن دولینگو رو نصب کنید و با روزی ۱۰ دقیقه کارتون رو شروع کنید! همین روزی ده دقیقه، طی چند ماه آینده می‌تونه درهای جدیدی رو به روتون باز کنه.

۱۰. کتاب بنویسید

آره، کتاب بنویسید! بالاخره در این سال‌های عمر، تجربه‌های مختلفی رو از سر گذرونده‌اید، به مکان‌های جدیدی سفر کرده‌اید، علوم مختلفی رو یاد گرفته‌اید، درباره همین‌ها یک کتاب بنویسید. بعد هم اگه دستتون به جیبتون می‌رسه، کتاب رو در تیراژ پایین چاپ کنید و به دوست و آشنا هدیه بدید.
اگر هم امکان چاپ ندارید، در بلاگ‌های رایگان یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بذارید و نظرشون رو بپرسید. قبل از اینکه فکرش رو بکنید، به اون کسی تبدیل می‌شید که «کتاب خوبی درباره فلان چیز نوشته» و بعد هم این رو از فهرست کارهایی که تا زنده هستید باید انجام بدید، خط بزنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها