معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت


معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

غذا های محلی اصفهان به نوعی حکم شناسنامه‌ این شهر را دارند زیرا شهر اصفهان دسرها و غذاهای محلی و آش ها و غذاهای سنتی بسیار معروف و خوشمزه‌ای دارد که معروفترین آنها بریانی، آش حلیم و تاس کباب است.

معمولاً افرادی که به دنبال اماکن گردشگری این شهر هستند حتماً غذاهای محلی آن را هم امتحان می کنند. پیشنهاد می کنیم که حتما غذاهای سنتی اصفهان را امتحان کنید تا شانس خوردن غذاهای بی نظیر این شهر را از دست نداده باشید.

این غذاها آنقدر متنوع هستند که می‌توانند هر نوع سلیقه و ذائقه ای را پوشش دهند و لذت شما از سفر به این شهر را چندین برابر می کنند.

قطعاً اسم بریانی که جزو غذاهای معروف اصفهان است به گوش شما خورده ولی غذاهای سنتی این شهر به همین جا ختم نمی‌شود. به همین منظور در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با محبوب ترین غذاهای محلی اصفهان آشنا کنیم و طرز تهیه برخی از آنها را به شما آموزش دهیم تا بتوانید حتی بدون سفر کردن به این شهرها، در خانه خود این غذاها را تهیه کرده و از خوردن آن ها لذت ببرید.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

بریانی

اصفهان علاوه بر داشتن غذاهای محلی و سنتی معروف، یکسری دسرهای معروف و سنتی هم دارد که بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. یکی از آنها گوشفیل می باشد که مخصوصاً در ماه رمضان در کنار زولبیا و بامیه آن را عرضه می‌کنند که برای تهیه آن از آرد، تخم مرغ، زعفران و ماست استفاده می شود و بعد از پختن آن را داخل شربت مخصوص غلیظی می‌کنند تا به خورد گوش فیل برود. مرد مردم اصفهان عادت دارند که گوش فیل ها را در کنار دوغ میل کنند تا طبع سرد و گرم آنها با هم تناسب برسد. ولی شما می توانید در کنار انواع نوشیدنی این دسر خوشمزه را میل کنید.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

گوشفیل

از دیگر غذاهای معروف اصفهان می‌توان به شله بریان زیره اشاره کرد. علاوه بر آن دسر خورشت‌ماست هم از جمله غذاهای محبوب و سنتی اصفهان است که در یک مطلب به صورت کامل طرز تهیه خورشت ماست و مواد لازم برای تهیه خورشت ماست را برای شما شرح داده‌ایم که می‌توانید با مطالعه آن این غذای خوشمزه را تهیه کنید.

یکی دیگر از غذاهای محلی اصفهان کاچی دختران یا بی بی حور می باشد که برای تهیه آن به آرد گندم، پسته، مغز بادام و گلاب احتیاج است و بافت نرمی همچون فرنی دارد و بسیار لذیذ است.

شهر اصفهان آش های بسیار معروف و خوشمزه ای دارد که یکی از آنها آش سماق است که طعم بسیار متفاوتی در مقایسه با سایر آش ها دارد. علاوه بر آن آش اوماج چغندر، آش شوربای سبزی و آش حلیم شیر جزو آش های سنتی و محلی شهر اصفهان است که هر کدام از آنها می توانند یک وعده غذایی مقوی و خوشمزه را برای شما فراهم کنند.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

آش سماق

اگر به دنبال شناخت غذاهای محلی و سنتی بیشتری در رابطه با اصفهان باشید باید پلو ماش و قمری و کله جوش و تاس کباب را به شما معرفی کنیم. علاوه بر آن به پلو اصفهانی و یخمه ترش و همچنین کوکوی قندی و کباب مشتی یا کباب زردک و نخود آب و کوفته شوید باقالی و حلیم بادمجان جزو غذاهای محلی این شهر توریستی و اصیل است که خوردن هر یک از آنها را حداقل یک بار به شما پیشنهاد می کنیم.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

پلو ماش و قمری

دستور پخت غذای اصفهانی

معروفترین غذاهای محلی اصفهان را به شما معرفی کردیم که در بعضی از مطالب به صورت کامل مواد لازم برای تهیه غذای محلی اصفهان و طرز تهیه غذاهای محلی اصفهان را برای شما شرح داده‌ایم.

به طور مثال در یک مطلب به صورت کامل طرز تهیه بریانی اصفهان را برای شما معرفی کرده ایم که می توانید با مطالعه آن ها این غذا را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

بریانی اصفهان

در ادامه طرز تهیه نخود آب را برای شما شرح می‌دهیم که برای تهیه این غذا به یکسری مواد اولیه ای نیاز دارید بنابراین ابتدا شما را با مواد لازم برای تهیه نخودآب آشنا می کنیم و سپس طرز تهیه نخوآب را برای شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نخود آب

نخود : 400 گرم

پیاز متوسط : 3 عدد

روغن : 75 گرم

آرد گندم سبوس دار : 1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

نخود آب

طرز تهیه نخود آب

این غذا دارای طبع گرم و خشک است که کمک زیادی به تغذیه بنیه شما می‌کند زیرا از حبوبات مختلفی برای تهیه آن استفاده می شود و شما در هر سنی که باشید و با هر رژیم غذایی که دارید می توانید آن را تهیه کنید.

جنوبی ها و اعراب در فصل سرد این غذا را تهیه می‌کنند زیرا بسیار مقوی و لذیذ است و اگر شما سری به سفره خانه های سنتی بزنید این غذا را به وفور پیدا می‌کنید که شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مصون نگه می‌دارد و روند بهبود سرماخوردگی را تسریع می بخشد. همچنین این غذا برای رفع ریزش مو و تقویت نیروی جنسی بسیار مفید است.

برای تهیه نخود آب باید از شب قبل نخود را داخل آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

سپس از آبکش رد کرده و صاف کنید. بعد از آن پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و داخل مقداری روغن بریزید و سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

سپس نخودها را به پیاز داغ اضافه کرده و کمی آنها را تفت دهید و مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. در آخر 4 لیوان آب روی آن بریزید و شعله را کم کنید تا نخودها با حرارت ملایم خوب بپزند. وقتی که خوب پخته شدند آرد را در نصف استکان آب سرد بریزید و مخلوط کنید و به آنها اضافه کنید.

بعد از اینکه چند جوش خورد، شعله را خاموش کنید. حالا غذای شما آماده شده و می توانید با آب لیمو یا سرکه میل کنید.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

نخود آب

غذای محلی اصفهان گندی

یکی از شهرستان‌های استان اصفهان نجف آباد است که غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و جزو غذاهای محبوب و بسیار مشهور در این شهرستان به حساب می‌آید که ارزش غذایی بالایی دارد و به نوعی تامین کننده اسید های چرب سالم، فولیک اسید، ویتامین ب 12 و کلسترول می باشد.

در ادامه مواد لازم برای تهیه گندی را مشاهده خواهید کرد و سپس طرز تهیه گندی نجف آبادی را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه گندی نجف آبادی

گوشت چرخ کرده : نیم کیلو

تخم مرغ: 3 عدد

رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری

پیاز : 2 عدد به صورت رنده شده

سبزی : 70 گرم (شامل انواع سبزی های معطر مانند ترخون، نعنا، مرزه یا تره)

ماست : 1 لیوان

آرد مخصوص گندی : 1 لیوان ( شامل گندم، نخود، عدس، سویا، ذرت، تخم سبزی گرگرو، باقلا و ماش است که این مواد را ابتدا خیسانده سپس تفت داده شده و در نهایت آسیاب می کنند)

نمک و فلفل، دارچین و زردچوبه: به میزان لازم

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

گوندی

طرز تهیه گندی نجف آبادی

باید همه موادی را که به آن اشاره کردیم با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید و پس از آن که کاملا با هم مخلوط شدند یک ساعت کامل به آن استراحت بدهید.

پس از آن پیازها را سرخ کرده و مقداری نمک و ادویه به آن اضافه کنید و تفت دهید وقتی کمی سبک و طلایی رنگ شدند، رب گوجه فرنگی و مقداری نعنای تازه یا تره خرد شده را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از آن باید دو لیوان آب جوش هم به پیازها اضافه کرده و هم بزنید.

حالا باید مواد قندی را که به آن استراحت داده بودید هر بار به اندازه های کوچک برداشته و شبیه کتلت یا شامی کباب در بیاورید و داخل آب جوش بیندازید و شعله را کم کنید تا خمیر شما مغز پخت شود. پس از آن غذای شما آماده شده و می توانید آن را نوش جان کنید.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

گندی نجف آبادی

غذای معروف اصفهان بریانی

همانطور که می دانید در بین مردم اصفهان بریانی محبوب ترین غذا محسوب می شود و آنقدر این غذا محبوبیت دارد که حتی اگر یک بار به اصفهان سفر کنید حتماً این غذا را به شما پیشنهاد می‌دهند و در بسیاری از رستوران‌ها این غذا ارائه می‌شود.

برای اینکه بخواهید این غذای خوشمزه را با خیال راحت در خانه تهیه کنید لازم است ابتدا مواد لازم برای تهیه بریانی اصفهان را بشناسید تا با آماده کردن آنها و مطالعه طرز تهیه بریانی اصفهان این غذای خوشمزه را در خانه تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

به همین منظور در یک مطلب به صورت کامل طرز تهیه بریانی اصفهان را برای شما شرح داده ایم که با مطالعه آن می توانید اطلاعات کاملی در رابطه با این غذا و نحوه پخت آن پیدا کنید.

معرفی غذاهای اصفهان بهمراه روش پخت

بریانی

منبع : آف دکور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه