در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند


در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

استانها- ایرنا- برای تو می‌نویسم برای تویی که دور از منی، دور از شهر و هزاران کیلومتر آن سوتر از من، نزدیک کشور همسایه ایستاده‌ای و من در کمال امنیت و سلامت روزگار می‌گذرانم.

چه مظلومانه در گرمای تابستان و سرمای زمستان اسلحه به دست و با پوتین های خاکی بی ادعا ایستاده ای و من می دانم به چه می اندیشی به کودکت که شاید چند ماهی می شود که او را ندیده ای، به همسرت که یک تنه بار زندگی را به دوش می کشد، به مادرت و پدرت که برف سفیدی بر موهایشان نشسته و دستان پر مهر و چروکیده شان گرمای دستانت را می طلبد.

چه روزها و شب ها، طلوع و غروب ها را نظاره‌گر بودی و به انتظار نشستی تا برای استراحت که نه، برای دیدار خانواده ات بروی اما گویا تقدیر با تو یار نبود و خونت در خاک سرزمینت و برای پاسداری از این خاک به زمین ریخته شد، چه غریبانه فرزندت، همسرت، پدر و مادرت به سوگت نشستند، هر چند به بهترین جا رفته ای و بهترین ها برایت رقم خورده است اما کودک خردسالت بی تاب پدر است، بی تاب نگاه گرم تو...

زمانی که برای دفاع از وطنت، اسلحه بر دست گرفتی و در مقابل اشرار ایستادی، نمی‌دانستی که کام شهادت را خواهی نوشید و چه سعادتی بالاتر از این که شهید وطن و امنیت کشورت شده ای و چه زیبا تابوتت را همرزمانت بر دوش کشیده اند و چه جماعتی برای بدرقه ات آمده اند، خوشا به سعادتت که اینگونه جامه مرگ را برتن کرده ای و چه افتخار بالاتر از این که فرزندنت در آینده بگوید، پدرم شهید امنیت وطن بود.

شاید در طول روز، هفته و ماه، شماری از سبزپوشان نیروی انتظامی در بخش های مختلف خدمتی خود، جام شهادت را می نوشیدند اما کمتر از رشادت هایشان یادی می شود، هر چند یاد و خاطره آن ها دردل مردم همیشه زنده و ماندگار است اما نوشتن برای آن ها باید به رسالتی مستمر تبدیل شود.

سرهنگ مهدی توسنگ، فرمانده قرارگاه عملیاتی ابوذر ناجا استان کرمان، استواریکم "احسان شیرخانی" و سرباز وظیفه "امیر حسین خدادادی" تا این لحظه آخرین شهدای نیروی انتظامی هستند که در عملیات درگیری با اشرار و قاچاقچیان مسلح در دشت سمسور به شهادت رسیدند.

چندی پیش تکاوران قرارگاه عملیاتی ابوذر هنگام گشت‌زنی در حوزه استحفاظی در دشت سمسور واقع در مرز استان کرمان با سیستان و بلوچستان با کاروان اشرار و قاچاقچیان مسلح درگیر شدند. در این درگیری استواریکم "احسان شیرخانی" و سرباز وظیفه "امیر حسین خدادادی" به درجه رفیع شهادت نائل شدند و ۶ نفر از ماموران مجروح شدند که حال عمومی آنها مطلوب گزارش شده است.

پس از تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه، یگان تکاوری بم موفق به زمین‌گیر کردن قاچاقچیان شد. در ادامه درگیری تکاوران قرارگاه عملیاتی ابوذر با کاروان اشرار و قاچاقچیان مسلح سرهنگ مهدی توسنگ سرپرست قرارگاه عملیاتی ابوذر نیز به درجه رفیع شهادت نائل شد.

اهالی استان شهیدپرور کرمان امروز- پنجشنبه- در کنار مسئولان و خانواده سه شهید پیکر این شهدا را با دلی پر از غصه و چشمانی سرشار از اشک بر دوش کشیدند و تا منزل ابدی‌شان همراهی کردند. "کرمان" بار دیگر در داغ آسمانی شدن سه مدافع امنیت وطن در راه مبارزه با مواد خانمان برانداز مخدر و اشرار مسلح سوگوار شد. پیکر سردار شهید توسنگ در گلزار شهدای ماهان، شهید شیرخانی در گلزار شهدای بم و پیکر شهید خدادادی نیز در گلزار شهدای بافت خاکسپاری شدند.

این اولین باری نیست که سبزپوشان ناجا، جان خود را تقدیم امنیت کشور می کنند و آخرین بار نیز نخواهد بود. در سال جاری حدود ۴۰ نفر از سبزپوشان نیروی انتظامی، در راه امنتی کشور در بخش های مختلف مرزبانی، مواد مخدر و پیشگیری لباس شهادت به تن کردند. مردانی که به دل عملیات های خشن رفته اند تا مردمانشان در سلامت و امنیت باشند، به جدال با قلدران و عربده کشانی رفته اند تا امنیت و آرامش را در کوچه ها و محله ها هدیه کنند. اما چه بسیار سبزپوشانی که در راه امنیت هموطنان خود، کفن به تن کرده و وقتی از خانه خارج می شوند، می دانند که شاید بازگشتی نباشد پس با اعماق وجود خود از خانواده و عزیزانشان خداحافظی می کنند و می روند و دل به جاده امنیت می سپارند. در این گزارش به شهدایی اشاره می شود که در سال ۱۴۰۰ جان خود را در راه امنیت کشور نثار کردند.

در این گزارش مروری می شود به عملیات هایی که منجر به شهادت برخی نیروهای جان بر کف نیروی انتظامی شده است.

آخرین شهید ناجا در سال ۱۴۰۰

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

محمدرضا نورآیین نیروی کادر یگان امداد زاهدان جانش را در راه حفظ امنیت شهروندان فدا کرد. "نورآیین" پلیس یگان امداد زاهدان در پی تعقیب و گریز قاچاقچی سوخت، با ایجاد یک سانحه عمدی قصد مجرمانه ای داشت که با هوشیاری پلیس زمینگیر شدند. در این عملیات متاسفانه یکی از رزمندگان دلیر ناجا توسط خودرو قاچاقچی بصورت عمد زیر گرفته شده که منجر به شهادت محمدرضا نورآیین در ۲۶ آبان ماه شد و تلاش برای دستگیری سایر همدستان قاچاقچیان ادامه دارد.

گلی دیگر برای حفظ امنیت پرپر شد

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

شهید ایمان حاتمیان متولد سال ۱۳۷۷ بود که در ایست بازرسی سرچهان استان فارس ۹ آبان ماه به شهادت رسید.

استوار وظیفه ایمان حاتمیان سرباز ناجا در اثر تصادف عمدی خودروی حامل قاچاق در ایست بازرسی شهرستان سرچهان در شمال شرق استان فارس به شهادت رسید. کارکنان انتظامی شهرستان سرچهان ۱۹ آبان‌ماه هنگام کنترل خودروهای عبوری، به یک سواری پژو ۴۰۵ شوتی حامل قاچاق مشکوک شدند. پس از دستور ایست، راننده بدون توجه به دستور پلیس و به صورت عمدی با سرباز وظیفه "ایمان حاتمیان" به شدت برخورد کرد که پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

سرباز وظیفه رضا هدایتی نیز متولد سال ۷۷ بود که هنگام ماموریت کنترل و پایش نوار مرزی، در منطقه سردشت آذربایجان غربی۱۴ آبان ماه به شهادت رسید.

شهادت ۲ مامور در درگیری با قاچاقچیان

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

پس از اطلاع ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان از قصد قاچاقچیان برای انتقال محموله به وسیله یک دستگاه خودرو به داخل استان گیلان، بلافاصله با اشرافیت اطلاعاتی و انجام هماهنگی‌های لازم، خودرو قاچاقچیان در بدو ورود به استان شناسایی و با انجام یک عملیات حساب شده یک نفر از قاچاقچیان که با هدف بررسی محور ارتباطی شرق به غرب استان از خودروی حامل مواد مخدر جدا شده بود شناسایی و دستگیر شد.

پس از دستگیری این متهم ۵۰ ساله، راننده خودرو حامل مواد مخدر که از دستگیری همدستش مطلع شده بود با ترس از دستگیری توسط ماموران پلیس به سمت غرب استان اقدام به فرار کرد. سرهنگ‌ حسین بهراد نصر و استواریکم مرتضی هدایت‌زاده، ۲ مامور وظیفه شناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان حین انجام ماموریت در میدان شهر شلمان دچار سانحه تصادف شدند و چهارم آبان ماه امسال به شهادت رسیدند.

شهادت ۴ مامور در یک عملیات

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

۱۳ مهر ماه امسال ۴نفر از مرزبانان غیور نیروی انتظامی حین پایش مرزی و تامین امنیت شهروندان در سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نائل شدند. این مرزبانان در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان در مناطق عملیاتی مرزی دچار سانحه شده و پس از انتقال به بیمارستان و با توجه به تلاش های فراوان کادر درمان بر اثر شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

در این حادثه گروهبان یکم مجید تلوک، مهرداد میر شکار اهل و ساکن مشهد، سلمان دلاوری اهل و ساکن مشهد و امیر صادقی اهل و ساکن نیشابور به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهادت یک پلیس افتخاری

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

محمدحسین دهقانی اولین شهید سال ۱۴۰۰ ناجا در استان فارس است که اعضای بدنش به چند بیمار نیازمند اهدا شد. از اینکه لباس افتخاری پلیس را بر تن می کرد و برای امنیت شهرش در کنار سایر سبزپوشان ایستاده بود، بسیار خرسند بود، ۱۲ فروردین ماه مثل روزهای دیگر به سمت کلانتری ۱۸ ولیعصر رفت، حین گشت‌زنی در خیابان شهید «رادفر» به یک دستگاه موتورسیکلت که پلاک آن مخدوش بود مشکوک شدند و دستور ایست دادند.

پس از توقیف موتورسیکلت، در حین بررسی شماره پلاک و استعلام از سامانه پلیس آگاهی، یک دستگاه سواری دنا با این مامور فداکار و راکب موتورسیکلت برخورد کرد و متواری شد. در این حادثه «محمدحسین دهقانی» ۳۱ساله از اعضای پلیس افتخاری و راکب موتورسیکلت که به شدت مجروح و راهی بیمارستان شد، این نیروی پرتلاش و فداکار ۱۵ فروردین ماه در بیمارستان به شهادت رسید و اعضای پیکر مطهرش به بیماران نیازمند اهدا شد.

ماموران انتظامی با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند راننده ۴۵ساله خودرو دنا را کمتر از یک روز شناسایی و وی را دستگیر کنند. در سوابق این راننده جرایمی از جمله تجاوز به عنف، حمل مواد مخدر، مشارکت در قتل و سرقت های متعدد به چشم می خورد؛ در این خصوص با هماهنگی مقام قضایی پرونده تشکیل و علت و انگیزه تصادف در دست بررسی قرار گرفت.

شهادت سه مامور در یک عملیات

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز یکی از پلیس های تخصصی است که ماموران در دل عملیات با مخاطرات بسیاری مواجه است، پلیس که از شهرها و روستاها تا مرزهای این سرزمین در مبارزه بی امان با ترانیزیت و توزیع مواد مخدر هستند و دراین راه شهدای بسیاری اعم از کادری و سرباز تقدیم امنیت کشور کرده است.

سرگرد ناصر بشنام رئیس مبارزه با مواد مخدر کهنوج، سروان نظام تاجیک، افسر دایره مبارزه با مواد مخدر و مسلم بناوند در درگیری با قاچاقچیان در محله حسین آباد شهرستان کهنوج کرمان تیرماه امسال به درجه شهادت نائل آمدند.

در درگیری مسلحانه با قاچاقچیان با ماموران مبارزه با مواد مخدر ۲ نفر دیگر از ماموران در این درگیری زخمی شدند و مورد مداوا قرار گرفتند. ماموران در مبارزه با قاچاقچیان مسلح موادمخدر در کهنوج، یک باند مسلحانه قاچاق مواد مخدر را منهدم و ۲ نفر از قاچاقچیان را به هلاکت رساندند و یک نفر زخمی و سه نفر دیگر را دستگیر کردند در این مبارزه یکی از افراد به هلاکت رسیده سرکرده باند اشرار بوده است.

درگیری با سارق مسلح و شهادت

در وصف شهدای نیروی انتظامی/مردانی که به عرش رسیدند

۱۶ شهریورماه امسال مأموران گشت کلانتری ۱۱ شهرستان آبادان حین گشت‌زنی به یک دستگاه خودروی پژو مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر با رعایت حقوق شهروندی دستور ایست صادر کردند. خودروی مورد نظر بلافاصله بدون توجه به ایست پلیس متواری و پس از تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه سارق مسلح با پلیس، خودروی پژو متوقف شد که ناگهان شرور مسلح از خودروی پژو پیاده شد و به سمت ماموران گشت کلانتری به صورت مستقیم با اسلحه کلاش تیراندازی کرد.

در این ارتباط مامور جان بر کف ناجا سرگرد مهدی آزمون بر اثر اصابت گلوله و شدت جراحات وارده پس از انتقال به بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل شد. فرد مسلح شناسایی شد. از سارق مسلح یک دستگاه خودروی پژو و سه تیغه خشاب فشنگ کشف شد.

این نمونه ای از آلبوم شهدای ناجا بود، شهدایی بی توقع که تنها با ابزار ایمان خود قدم در راه تامین امنیت گذاشتند و از بهترین و عزیزترین های خود گذشتند و جاودانه شدند. شهادت اوج هنر مردانی است که با نثار جانشان عزت و سرافرازی امروز ایران اسلامی را به ارمغان آورده و خود در جوار رحمت واسعه حق تعالی مأوا گزیده‌اند. عاشقانی که به امر مراد و مقتدایشان جامه رزم بر تن کرده و با عزمی راسخ و استوار آنچنان در مسیر ارزش‌های الهی و کمال‌جویی حماسه آفریدند که ملکوتیان و آحاد ملت خداجوی ایران اسلامی در قبال مجاهدت و جانفشانی‌های وصف ناشدنی آنان جز ستایش و سپاس سخن نمی‌گویند.

از: معصومه نیکنام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان