شهرداری بستر همکاری مردمی را ایجاد نمی کند/برای کاهش زباله گردی اقدامات لازم در زمینه پسماند ایجاد شود


شهرداری بستر همکاری مردمی را ایجاد نمی کند/برای کاهش زباله گردی اقدامات لازم در زمینه پسماند ایجاد شود

رکنا: : مردم در زمینه جمع آوری پسماند پای کار هستند ولی شهرداری تهران باید سازوکارهای جمع آوری پسماند خشک را ارائه دهد تا از مردم انتظار داشته باشیم که مشارکت بهتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، متاسفانه بالاشهر و پایین شهر ندارد و همه جا کثیف است و مخازن زباله برای مردم به هیولایی تبدیل شده است که چهره زشتی را به نمایش گذاشته و شهر را زشت کرده است. امروز نیاز است تا تحولی در حوزه پسماند و رفت و روب صورت بگیرد تا مردم چهره شهر را تمیز و پاکیزه ببینند.

هفته پیش بود که جلال بهرامیان معاون خدمات شهری شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد که شهرداری وظیفه دارد مخازن زباله را در قسمت های مشخصی قرار دهد و سر وقت هم این مخازن را تخلیه کند، همچنین شهروندان هم وظیفه دارند که زباله های خود را در معابر رها نکنند. ما نباید تمام مسئولیت اجتماعی مردم را روی دوش خودمان بگذاریم که چون شهروندان زباله می ریزند، حتما ما باید زود جارو کنیم.

او افزود: وظیفه ما این است که شهر را تمیز کنیم، اما وظیفه شهروندان هم این است که شهر را کثیف نکنند. چون در دو دهه گذشته ما به وظایف اجتماعی مردم ورود کرده ایم و مسئولیت آن را پذیرفته ایم، این باعث شده است که ما انتظار داشته باشیم همه مشکلات را شهرداری حل کند. ما وظیفه داریم که سطل های زباله را به اندازه کافی در سطح شهر بگذاریم، اما شهروندان هم وظیفه دارند که زباله های خود را در خیابان نریزند.

بهرامی تاکید کرد: متاسفانه بعضی مغازه داران زباله های خود را در سطح خیابان رها می کنند. این مساله با قانون حل نمی شود، زیرا نه می توان در هر پیاده رو یک پلیس گذاشت و نه ما می توانیم در تمام پیاده روها شخصی را بگذاریم که پیاده‌روها را تمیز کنند. چون ما در مسئولیت اجتماعی مردم دخالت کرده ایم، امروز شاهد آن هستیم که برخی افراد به مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی کنند. من نمی خواهم بار وظایف شهرداری را از روی دوش این نهاد بردارم یا مردم را محکوم کنم، ولی حمایت از مردم نباید به گونه ای باشد که بار مسئولیت را از آنها بگیریم.

محمد مهدی بابایی عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که آیا پسماندهای ریخته شده در شهر تقصیر مردم است گفت: مردم در زمینه جمع آوری پسماند پای کار هستند ولی شهرداری تهران باید سازوکارهای جمع آوری پسماند خشک را ارائه دهد تا از مردم انتظار داشته باشیم که مشارکت بهتری داشته باشند.

او ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مردم تهران در شورای شهر از شهرداری انتظار داریم که ابتدا اقدامات لازم در زمینه پسماند را انجام دهند که در این حوزه در غالب طرح ساماندهی زباله در ایستگاه های میانی به نام MRF قراردادها منعقد شده است و امیدواریم در مناطقی که می خواهند این طرح اجرایی شود دغدغه موضوع زباله گردهای غیر مجاز به صفر برسد.

بابایی در پاسخ به این سوال که هفته گذشته جلال بهرامی در گفت‌وگو با رکنا، اظهار کردند که مخازن پسماند زیاد داریم و مردم میخواهند آنها را جمع کنیم حال نظر شما در این زمینه چیست تاکید کرد: مخازن ما هم اکنون نزدیک به نقطه مطلوب است اما نکته ای که وجود دارد این است که شهروندان عزیز نیز باید مشارکت داشته باشند و زباله ها را داخل مخازن بریزند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر خواهان این مسئله باشیم که وضعیت نظافت و زباله شهر را مورد رصد قرار دهیم باید ساعت 6 صبح را مورد بررسی قرار دهیم چراکه در طول روز به هر حال ممکن است بعضی از افراد رعایت لازم را در حوزه ساماندهی پسماند انجام ندهند و زباله های خود را خارج از مخازن بریزند بنابراین اگر ساعت 6 صبح معیار ما باشد وضعیت ما خوب است البته تا وضعیت مطلوب فاصله داریم که با اجرایی شدن طرح مدیریت پسماند به خواسته هایمان می توانیم برسیم.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت