خانم بازیگر 17 ساله چطور معتاد شد؟ / روشنک صدر کیست ؟!


 خانم بازیگر 17 ساله چطور معتاد شد؟ / روشنک صدر کیست ؟!

رکنا: روشنک صدر یکی از بازیگران شناخته شده پیش از انقلاب است که شنیدن داستان زندگی او برای مخاطبان جالب است.

روشنک صدر بازیگر قبل از انقلاب سینمای ایران بود. روشنک صدر در سال 1338 متولد شد. روشنک صدر در سال 1366 درگذشت. نام اصلی روشنک صدر ، آذر کریمخانی قزقلعه بود. روشنک صدر با فیلم اسلحه وارد دنیای هنر هفتم شد.

دختری که قبل از ۲۸ سالگی مرده بود ...

به گزارش رکنا، پدیده روشنک صدر از آن نمونه هاست که میتوان از رویش کتاب نوشت ، سریال و مستند ساخت ، با اساتید دانشگاه‌ها ، جامعه‌شناسان و روانکاوان مصاحبه کرد و خلاصه آن که ۴ واحد دانشگاهی را به آن اختصاص داد .

اینکه چطور دخترکی بدون داشتن سواد یا تجربه و یا هنری خاص در کمتر از ۱۷ سالگی ناگهان ستاره میشود و در بیست سالگی خاموش ، و قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی در حالیکه چهره اش نشان از رنجی ۵۰ ساله از زندگی داشت ، از دنیا می رود ...

آذر معروفخانی که بود ؟

مثل اغلب هنرمندان پیش از انقلاب کسی‌نمی دانست از کجا آمده و خانواده‌اش کجا زندگی میکنند. این که چندخواهروبرادردارد و چطور پایش به محافل هنری باز شده است .

در سال‌های پیش از انقلاب خانواده‌های متدین فرزندان خود را از رفتن به سینما هم منع می‌کردند چه رسد به کار در عرصه هنری ! به صورت غالب ، نگاه جامعه به بازیگران و موزیسین ها و سایر هنرمندان نگاه «مطرب» بود و در چنین فضایی کار کردن و رشد برای دختران به مراتب سخت تر بود . پس طبیعتاً هر کس وقتی وارد این عرصه می شد ، نام و شهرتش را عوض می‌کرد و دیگر خانواده با او قطع ارتباط می‌کردند یا آنکه خود دیگر تمایلی به این ارتباط نداشت.

روشنک صدر هم از این قاعده مستثنا نبود. حتی پس از مرگش هم کسی جواب این سوالات را نفهمید و تازه سه دهه بعد از مرگش مشخص شد که نامش آذر معروفخانی بوده و در تهران به طریقی به مهمانی های سطح بالا راه پیدا می کند و ناگهان سر از سینمای قبل از انقلاب در می آورد

از قادر تا جاهل و رقاصه

نام روشنک صدر نخستین بار در تیتراژ فیلم قادر آمد. از آن دسته فیلم های معروف رضا صفایی که بیک ایمانوردی و میری شخصیت های اصلی اش بودند و قصه ای دم دستی داشت .

دو قاچاقچی مثل برادر (بیک و کامیاب کسروی) که هر دو دلبسته دختر کولی و آوازه خوان (روشنک) می‌شدند و علی آزاد که نقش رقیب آنها را داشت و برایشان پاپوش درست می‌کرد!

در فاصله کمتر از دو سال ، روشنک صدر به ستاره محبوب و پرطرفدار تبدیل شد و فاصله فرش تا عرش را با سرعت نور پیمود . با فیلم جاهل و رقاصه به سطح دستمزد بازیگران درجه اول چون آرام ، مرجان ، شورانگیز طباطبایی و ملوسک رسید. اما این ستاره با همان سرعتی که درخشید، رو به افول گذاشت

سوپراستار هروئینی

در نشریات سال ۵۶ روشنک نخستین سوپراستاری بود که با نام و عکس پیرامون اعتیادش به هروئین گزارش نوشته می‌شد . صد البته که این نوشته‌ها از سر دلسوزی بود !

باز هم کسی نفهمید که چطور برای اولین بار و در کدام مهمانی شبانه دخترک ۱۸ ساله با مواد مخدر آشنا شد . اما هر چه بود ، روشنک صدر تا پایان عمر دیگر هرگز از این دام رهایی پیدا نکرد ...

روی سنگ مزارش تاریخ تولد او را ۱۳۳۸ نوشته اند ، یعنی در هنگام ورود به سینما فقط ۱۵ سال داشته ! اما همه می‌دانیم که شناسنامه های قدیمی چندان قابل استناد نیست. البته که فرقی نمیکند ، او چه ۱۵ ساله و چه ۱۷ ساله بود که مشهور شد ، قبل از ۲۰ سالگی معتاد و در ۲۸ سالگی دنیا را وداع گفت .

روشنک قبل انقلاب مرد ...

روشنک صدر درگیر ترک اعتیادش بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و بساط آن سان زندگی ، آن مهمانی های شبانه و درآمدهای آنچنانی برچیده شد و در چشم بر هم زدنی مگسان دور شیرینی او را رها کردند .

از سال ۱۳۶۱ به بعد دیگر کسی او را ندید و آنها هم که هر روز این زن تنها و ژولیده غرق در اعتیاد را می‌دیدند ، محال بود باور کنند که ستاره همین دیروز سینماست !

عکس هایش با حجاب اسلامی هنوز موجود است که از عمق چشم هایش ، درد اعتیاد شعله میکشد. روشنک صدر به روایت سنگ مزارش در سال ۶۶ در می گذرد تا هرگز مشخص نشود چطور و توسط چه کسانی دختری جوان از پایین ترین سطوح جامعه برکشیده می‌شود و چنین زود به پایان تباهی می رسد نباید فراموش کرد که حتی قبل از پیروزی انقلاب کار روشنک صدر در سینمای ایران به پایان رسیده بود و دیگر فعالیتی نداشت ، پس به فرض ادامه آن دوران نیز عمر زندگی او نهایتاً ۱۰ سالی بیشتر می شد ولی این پایان حتمی تفاوتی در نام قربانیان ندارد ، همان طور که به سن و جنسیت آنها نمی نگرد.

شهابی که سریع آمد و رفت

عجیب آنکه هیچ کدام از بازیگران ، ستاره ها ، دوستان و همکاران روشنک صدر در سال های پس از اعتیاد او هرگز تمایلی به ارتباط یا حتی گرفتن خبر از او نشان ندادند و پس از مرگش نیز تا امروز هرگز هیچ سینماگری حاضر به نام بردن از او نشده تا معمای زندگی و مرگ روشنک مکتوم بماند.

تو گویی یکی بود که هیچ کس نمی خواست به او بچسبد! انگار شهاب سنگی بود و در کوتاه ترین زمان در آسمان سینمای ایران آمد و رفت!

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
2 2

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا