چقدر برای حمله احتمالی موجودات فضایی آماده هستیم؟


تاکنون در فیلم های فضایی و کتاب های علمی تخیلی به کرات با موضوع حمله...

چقدر برای حمله احتمالی موجودات فضایی آماده هستیم؟

تاکنون در فیلم های فضایی و کتاب های علمی تخیلی به کرات با موضوع حمله احتمالی موجودات فضایی به زمین مواجه شده ایم. اگرچه این موضوع در حال حاضر دور از ذهن به نظر می رسد ولی سوال اینجاست که در صورت وقوع این حادثه، تا چه حد آمادگی دفاع از زمین را داریم؟

به گزارش سیناپرس، قبلاً در کتابهایی مانند جنگ دنیاها و فیلم هایی همچون جنگ ستارگان در مورد مواجه شدن با موجودات فضایی به ما هشدار داده شده است و بسیاری از دانشمندان حوزه علوم فضایی به این مساله فکر می کنند که در صورت وقوع این حادثه، چگونه باید از مرزهای زمینی خود در برابر مهاجمان بیگانه محافظت کنیم؟
از آنجایی که انسان طی دهه های گذشته حوزه نفوذ خود در فضا را گسترده تر کرده است، کارشناسان هشدار می ‌دهند که ما به شناخت بیشتری از خطرات امنیت زیستی ناشی از موجودات بیگانه نیاز داریم. آنها می گویند اگرچه احتمال این خطر کم است اما غیرممکن نیست.
در گزارشی که چندی پیش در وبسایت بیو ساینس BioScience منتشر شده ، فیل کیسی، استادیار کارشناس امنیت زیستی از دانشگاه آدلاید و همکارانش اعلام کردند که همکاری بین اخترزیست ‌شناسان و سیاستگذاران دولتی برای ایجاد چارچوبی که از زمین در برابر آلودگی های بین سیاره‌ای بالقوه محافظت می‌کند، ضروری است.
دکتر کیسی در این رابطه می‌گوید: علاوه بر مأموریت‌های فضایی تحت رهبری دولت ها، ورود شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس به این معناست که اکنون بازیگران بیشتری نسبت به گذشته در اکتشافات فضایی حضور دارند. ما باید اکنون برای کاهش این خطرات اقدام کنیم. خطراتی که احتمال وقوع کمی دارند، اما عواقب آن ها شدید خواهد بود.

به گزارش سیناپرس،دنیای واقعیت با فیلم های تخیلی فاصله زیادی داشته و این مهاجمان فضایی ممکن است شبیه ET و شخصیت های دیگر این فیلم ها نباشند. طبیعتا همانطور که ما در مریخ و بقیه بخش های منظومه شمسی برای یافتن نشانه‌هایی از حیات جستجو می ‌کنیم، این احتمال وجود دارد که موجودات هوشمند دیگری نیز در جهان به همین موضوع فکر کرده و البته این خطر نیز وجود دارد که فضانوردان، موجودات میکروسکوپی بیماری زایی را با خود به زمین بیاورند.
به اعتقاد کارشناسان، تلاش برای مسکونی کردن مریخ می‌تواند نتیجه معکوس داشته و باکتری‌های ناشناخته ای توسط فضاپیماها و فضانوردان یا از طریق نمونه های استخراج شده به زمین منتقل شوند.
دکتر کیسی در این رابطه می‌ گوید: پیشگیری از آلودگی بیولوژیکی با اجرای پروتکل ‌ها روی زمین بسیار راحت تر از مریخ است. در این میان استرالیا از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است، زیرا این سرزمین، جزیره ای بزرگ و منزوی است و به صورت راحت تری می توان آن را ایزوله کرد اما امکان ایجاد قرنطینه های زیستی در بسیاری از مناطق جهان مانند آسیا و اروپا وجود ندارد.

دکتر اندرو وولنو استاد دانشگاه‌های ملبورن و آدلاید، در این رابطه می‌گوید: «ما فرصت فوق‌العاده‌ای برای مشارکت در سیاست‌های بین‌المللی و توسعه اقدامات کاهش امنیت زیستی داریم که می‌تواند توسط صنایع خصوصی و دولتی فضایی استفاده شود. متاسفانه هنوز از این فرصت استفاده مناسبی نشده است.»
به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است در حال حاضر خطر اصلی از سوی موجودات بیگانه، حمله موجودات فضایی نبوده و تصور جنگی همه جانبه بین سیاره ای بسیار بعید است ولی خطر اصلی که انسان را تهدید می کند، آلودگی و ورود عوامل بیماری زای ناشناخته از فضا به زمین است که می تواند عواقبی بسیار وخیم در پی داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: cosmosmagazine

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* چقدر برای حمله احتمالی موجودات فضایی آماده هستیم؟[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک