ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد


حجت‌الاسلام ضابطی به عنوان امام محله تازه‌آباد لنگروه و مدیر کانون فرهنگی هنری شهید فخری‌زاده، نه تنها موفق به توانمندسازی و نخبه‌پروری با اتکا به نیروی بچه‌های مسجد شده بلکه توانسته این ظرفیت را در نهضت مواسات نیز فعال و اثرگذار کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «مجتبی ضابطی»، امام محله تازه‌آباد از شهرستان لنگرود که مسئولیت کانون های فرهنگی هنری «شهید فخری زاده» را نیز بر عهده دارد علی‌رغم سن کم و دهه هفتادی بودن توانسته با تجمیع و تقویت توان بچه های مسجد منشاء برکات بسیار نه فقط در سطح محله تازه آباد بلکه در سطح شهرستان لنگرود شود تا جایی که طرح های دانش آموزی وی قرار است در مدارس شهرستان اجرا شود.

از این رو در این گزارش مروری داریم بر فعالیت های این امام محله جهادگر و پرتلاش که کارکرد تعلیم و تربیت و نخبه‌پروری را در مسجد احیاء کرده و ارتقاء داده است.

ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد

حضور فعال و همزمان در دو مسجد

حجت الاسلام ضابطی با بیان اینکه پنج سال است که امامت محله تازه‌آباد لنگرود را بر عهده دارد، اظهار کرد: فعالیت اصلی من امامت جماعت «حضرت ابوالفضل(ع)» تازه آباد چاف است و علاوه بر آن در مسجد «اعظم صاحب الزمان(عج)» شهرستان لنگرود معروف به مسجد «حقیقت‌جو» نیز فعالیت دارم.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید فخری زاده ادامه داد: ما دو مجموعه فعال دانش آموزی داریم که یک مجموعه دیگر نیز در آینده نزدیک به آن افزوده می شود؛ مجموعه نخست ویژه محله تازه آباد و متشکل از نزدیک به 700 نفر است که در قالب کانون فرهنگی هنری «بلال» فعالیت می کنند همسر من مدیر این کانون است این مجموعه در حال حاضر بر فعالیت های جهادی، نهضت مواسات و محروم زدایی به دلیل شرایط خاص منطقه و آسیب پذیر بودن آن متمرکز است.

ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد

ارائه آموزش های اشتغال آفرین به بچه های مسجد

وی تصریح کرد: اما پرداخت به کمک های مومنانه ما را از بحث های فرهنگی آموزشی و اشتغال‌زایی غافل نکرده است چنان که سال گذشته با چند نفر از مربیان برای این مهم هماهنگ کردیم و به بچه های کانون فرهنگی هنری «بلال» جوشکاری یاد دادیم تا در اوقات فراغت تابستانی جوشکاری یاد بگیرند، علاوه بر این، شیوه نصب دوربین مداربسته و فعالیت های مربوط به آتش نشانی و نیز مداحی و اذان را هم به پسران آموزش دادیم تا برای آنها زمینه اشتغال فراهم شود.

حجت الاسلام ضابطی ادامه داد: در بخش خواهران و دختران محله نیز آموزش زبان به سبک کودکانه و نیز آموزش حفظ قرآن با اشاره بنابر روش جامعه القرآن الکریم را دنبال کرده ایم.

پوشش حمایتی از 60 خانواده محروم

وی درباره کیفیت جمع آوری و توزیع کمک های مومنانه، بیان کرد: ابتدا خیران منطقه را شناسایی کردیم بسیاری از آنها به صورت خودجوش تمایل و انگیزه داشتند و پیشنهاد کمک می دادند، پس از آن محرومان منطقه را شناسایی کردیم و در گام بعدی 60 خانواده را در حد توان در اقلامی همچون دارو، پوشک کودک، نیازهای پزشکی مثلا فشارسنج و دستگاه تست قند و بسته های معیشتی تحت حمایت قرار داریم؛ تلاش‌مان بر این است که ماهی یکبار این بسته ها شامل گوشت، مرغ، برنج و شیرمحلی که از گاوداری های محلی تامین می شود و نیز تخم مرغ محلی و ... با کمک مردم منطقه بین محرومان توزیع شود. همچنین، ایستگاه های صلواتی را به ایستگاه سلامت برای توزیع ماسک، الکل، ژل ضدعفونی و گندزدایی معابر، خیابان ها و مغازه ها و ... تبدیل کرده ایم.

این امام محله فعال و جهادگر مسجدسازی را از دیگر وجوه فعالیت های خود با همراهی و همکاری بچه های مسجد معرفی کرد و افزود: نوسازی مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)» تازه آباد در این راستا و با هزینه چندمیلیارد تومانی از سال 97 آغاز شده است؛ 95 درصد هزینه های این نوسازی توسط خیران تامین شده و فضای مسجد از 300 مترمربع به 900 مترمربع افزایش است و اکنون به مرحله موزائیک کاری رسیده ایم.

ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد

رسیدگی به دانش آموزان محروم در کانون فرهنگی هنری «شهید محسن فخری زاده»

این گزارش می افزاید: مجموعه دوم ما در سطح یک مدرسه و شهرستان فعال است و اعضای آن به 140 نفر می رسد و در منطقه ای آسیب پذیر و دارای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست فعال است. آنجا کانون فرهنگی هنری «شهید محسن فخری زاده» که یک سال است راه اندازی شده به تناسب عنوان کانون به صورت تخصصی در موضوع دانش آموزی ورود کرده و با همراهی دانش آموزان موفقیت های بسیاری را رقم زده است.

اجرای طرح نجد

وی از اجرای طرح «نجد» توسط بچه های مسجد خبر داد و گفت: طرح نجد مخفف نهضت جهش علمی دانش آموزی با کمک دانش آموزان قوی تر (حدود 20 نفر) در حال اجرا است بدین ترتیب که دانش آموزان ضعیف‌تر را کمک می کنند و در پرتوی آن اتفاقات مبارکی رخ داده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید محسن فخری زاده» در ادامه ابراز کرد: در این نهضت یک گروه پشتیبان هستند و نظارت و هماهنگی ها را انجام می دهند گروه دوم همیاران هستند که معدل بالای 19 دارند و مورد تایید مدرسه هستند و گروه سوم را شرکت کنندگان تشکیل می دهند که به تقویت درسی نیاز دارند. با این اقدام صورت گرفته در کانون شهید محسن فخری زاده اتفاقات مبارکی در حوزه ارتقای تحصیلی دانش آموزان در این منطقه آسیب پذیر رخ داده است.

ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد

وی درباره دستاوردهای طرح «نجد» اظهار کرد: این طرح که در مهرواره محله همدل نیز شرکت داشت، با استقبال خوبی همراه شده و برکات بسیار دارد. تاکید مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی بر استانی شدن طرح نشان از توفیق این طرح دارد. 80 درصد همه این فعالیت ها توسط بچه های مسجد و دانش آموزان انجام می شود. برای انجام کارها سراغ بزرگسالان نمی رویم بچه ها با کمترین درصد آزمون و خطا، فعالیت ها را پیش می برند. تلاشمان بر آن است که مسئولیت پذیری در بچه های مسجد نهادینه شود از این رو، مدیریت امور را به بچه های مسجد می سپاریم که نوعی تلاش برای مدیرپروری برای آینده نظام هم به حساب می آید.

تشکیل گروه سرود سلیمانی‌ها

ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد

وی تشکیل گروه سرود سلیمانی ها را از دیگر فعالیت های این کانون مسجدی برشمرد و بیان کرد: این گروه سرود زیر نظر کانون فرهنگی هنری در کمتر از شش ماه موفقیت های خوبی کسب کرده است. در اوقات فراغت تابستان هم آموزش های مرتبط با اشتغالزایی همچون نصب دوربین مداربسته به بچه های مسجد ارائه شد.

حجت الاسلام ضابطی تاکید کرد: علاوه بر این، از یکی از دانش آموزان نخبه منطقه که انیمیشن های تولیدی‌اش به خارج از کشور فروخته می شود و در همین مدرسه درس می خواند، تقاضا کردیم به بچه های مسجد انیمیشن‌سازی را آموزش دهد و با اینکه تابستان تمام شده هنوز هم بچه های مسجد تحت این آموزش ها هستند. بچه هایی که این آموزش ها را می بیند نیازمند سیستم های قوی و کارآمد و اتاق کار هستند تا بتوانند از این آموزش ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با خیران هماهنگ کردیم تا برای دانش آموزان مستعد که استاد و هزینه کلاس ندارند اقلام فعالیت های هنری تامین شود، اضافه کرد: برنامه های جانبی مثل مسابقات کتابخوانی، مسابقات فوتسال، طراحی و نقاشی و ... در این کانون فرهنگی هنری انجام و پیگیری می شود.

ابتکارات کانون شهید فخری‌زاده برای جهش علمی دانش آموزی بچه‌های مسجد

تسری فعالیت بچه های مسجد به 20 مدرسه شهرستان لنگرود

وی درباره مجموعه سومی که به زودی توسط این کانون فرهنگی هنری و به همت این امام محله فعال و جهادگر فعال می شود، اعلام کرد: این مجموعه درصدد است فعالیت های دو مجموعه قبلی را در سطح شهرستان لنگرود گسترش دهد از این رو، از طریق تعامل با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی 20 مدرسه (متوسطه اول و دوم) را تحت پوشش قرار می دهیم تا فعالیت های نخبه پروری و شناسایی نخبگان در رشته های مختلف انجام شود و استعدادهایشان را تا حد توان شناسایی و از آنها استفاده کنیم.

وی از آغاز به کار گروه رسانه «فخرا» خبر داد و خاطرنشان کرد: این گروه که به تازگی کار خود را آغاز کرده، درصدد مستندسازی فعالیت های بچه های مسجد است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت