بافتنی ببافید تا سالم‌تر بمانید


بافتنی ببافید تا سالم‌تر بمانید

بافتنی یک کار ساده و تنها یک حرکت تکرارشونده با ریتم خاص، نیست. بافتنی کردن تنها کمک به اقتصاد خانواده و تهیه لباس و پوشاک به‌صورت خودکفا نیست، ازنظر پزشکان و روانشناسان، طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، بافتن برای سلامت جسم و روان مفید است.

به گزارش ایسنا خانم بافنده‌ای که چندین سال است با ذوق و مهارت بالایی که دارد به هنر بافتنی روی آورده، از حال خوبش و شیرینی این هنر می‌گوید. کتایون عضدی خانم سالمندی است که این روزها نزدیک به ۷۰ سال سن دارد و از تجربه بافندگی‌ از گذشته تا به امروز می‌گوید.

این هنرمند با اشاره به ذوق و علاقه‌ای که به هنر بافتنی با دومیل و قلاب دارد در گفتگو با ایسنا بیان می‌کند: از دوران جوانی، تقریباً ۵۰ سال است که با شروع فصل سرما، کار بافندگی می‌کنم، آرامشی که بافتنی به من می‌دهد قابل توصیف نیست، برای شروع کار، با تهیه کاموا در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف انواع بافتنی‌ها، ازجمله ژاکت، شال، کلاه، پلیور مردانه و لباس بچه‌گانه برای اعضای خانواده، دوستان و یا برای هدیه با طرح‌ها و مدل‌های مختلف می‌بافم.

وی بابیان اینکه بافتنی آن‌قدر شیرین است که هر وقت یاد بگیری دیگر دلت نمی‌خواهد میل و کاموا را کنار بگذاری و درطی روز ساعت‌ها می‌نشینی و می‌بافی و در انتها از بافته‌ات لذت می‌بری اظهار می‌کند: هنر بافتنی را از مادرم یاد گرفتم چون علاقه به این هنر داشتم از خانم‌های بافنده باتجربه مدل‌ها و روش‌های جدید را آموختم و در حال حاضر با دیدن یک بافت سریع می‌توانم مدل بافت را در ذهنم پرورش دهم و شروع به بافتن نمونه آن می‌کنم.

این بانوی هنرمند خاطرنشان می‌کند: بافتن برایم لذت‌بخش است وقتی می‌بافم به چیز دیگری فکر نمی‌کنم احساس خوبی دارم و متوجه گذشتن زمان نمی‌شوم. وقتی بافته‌هایم را به عزیزانم هدیه می‌دهم احساس خوشایندی دارم، احساس مفید بودن و رضایتمندی دارم و از خوشحال کردن دوستانم حس رضایت دریافت می‌کنم. با دیدن دسترنج کارم، خود را موفق می‌دانم و مهارتم را باور می‌کنم.

بافتن باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود

به گزارش ایسنا همین‌که میل‌های بافتنی و کاموا را برمی‌دارید و شروع به بافتن می‌کنید، گام بزرگی در جهت سلامتی خود برداشته‌اید ، شما می‌توانید برای انجام یک ورزش سالم برای دست‌ها و افزایش قدرت آن‌ها، روزانه یک ساعت بافتنی ببافید. بافتنی حس تنهایی و انزوا را کاهش می‌دهد و به افراد مسن اجازه می‌دهد که باور کنند هنوز برای جامعه مفید هستند.

رحمانی که دکتری روانشناسی دارد در گفت‌و گو با ایسنا از تأثیر بافتنی بر سلامت جسم و روان این‌چنین می‌گوید: بافتنی به‌عنوان یک مهارت و کار خلاقانه پتانسیل درمانی و فواید سلامتی فیزیکی و روانی دارد. وقتی بافتنی به‌عنوان شغل و کسب درآمد انجام می‌شود شاید خیلی نشود تأثیر بافتن را بر سلامت جسم و روان بررسی کرد اما وقتی به‌صورت یک هنر، یک سرگرمی و کار ذوقی انجام شود، آرامش به همراه دارد و در قالب درمانی و پیشگیرانه می‌شود به موضوع نگاه کرد.

این دانش‌آموخته روانشناسی با اشاره به «هنر درمانی» بیان می‌کند: هنر درمانی تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی افراد مختلف دارد که افزایش تمرکز و حافظه، ایجاد خلاقیت و شادمانی، افزایش آرامش و اعتمادبه‌نفس ازجمله این تأثیرات است. طبیعتاً هنر بافتنی برای افرادی که استرس، تپش عضلانی و تپش قلب دارند مفید است. وقتی کاری باذوق هنری انجام گیرد و در کنارش دقت با تمرکز بالا همراه باشد کمک فراوان به کاهش استرس و افزایش اعتمادبه‌نفس و آرامش می‌کند.

بافتنی حس تنهایی را کاهش می‌دهد

وی می‌گوید: اگر افراد احساس تنهایی دارند با انجام این کار ذوقی، تا حد زیادی تنهایی‌شان پر می‌شود؛ به صورت کلی هنر پیشگیرانه است و بسیاری از اختلالات روان‌شناختی باروی آوردن به هنر، قابل‌بهبود است و حتی می‌توان از بسیاری از اختلالات پیشگیری کرد ضمن اینکه اگر این نیرو و انرژی روانی در قسمت هنر تخلیه نشود ممکن است در ابعاد خیلی مخرب تخلیه شود.

این دانش‌آموخته روانشناسی با ذکر مثالی اضافه می‌کند: به عنوان مثال در بررسی زندگی هیتلر و بتهوون مشاهده می‌کنیم سبک زندگی و رویدادهای دوران کودکی این ۲ چهره تاریخی، خیلی شبیه به هم بوده است. اما یکی هیتلر شخصیت دیکتاتوری در تاریخ آلمان و دیگری بتهوون موزیسین باروحیه لطیف است. اگر نیرو و انرژی روانی در قسمت هنر تخلیه نشود ممکن است در ابعاد خیلی مخرب تخلیه شود. انجام کارهای هنری موجب آرامش، کاهش استرس و درمان اضطراب خواهد شد و پیشرفت در کارهای هنری به هنرمند احساس غرور و مفید بودن می‌دهد.

به گزارش ایسنا انجام هنرهای دستی مانند بافتنی با کاموا، نه‌تنها حالتان را خوب می‌کند بلکه کیفیت زندگی را نیز تقویت می‌کند، کاری که مانند یوگا آرامش‌بخش است و باعث تقویت ذهن و تمرکز می‌شود.

گزارش از فریبا رحیمی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته اول اردیبهشت 1403/ قشرین و فگستر دو روی...