تستوسترون دلیل بداخلاقی پیرمردها نیست


با افزایش سن سطح تستوسترون به صورت تدریجی کاهش پیدا می کند اما آنقدر نیست...

تستوسترون دلیل بداخلاقی پیرمردها نیست

با افزایش سن سطح تستوسترون به صورت تدریجی کاهش پیدا می کند اما آنقدر نیست که باعث بداخلاقی مردان مسن شود و محققان بداخلاقی پیرمردها را سبک غلط زندگی از جمله مصرف الکل و دخانیات و یا مشکلات سلامت روان همچون افسردگی و اضطراب می دانند.

به گزارش سیناپرس، عموم مردم معمولاً تستوسترون را با عصبانیت مرتبط می ‌دانند اما در واقع در موارد نادر، کمبود این هورمون مردان را تحریک‌ پذیرتر می‌ کند.

یک تصور غلط رایج این است که تستوسترون بیش از حد، باعث عصبانیت و بداخلاقی فرد می شود در حالی که سطح پایین تستوسترون احتمالا باعث تحریک پذیری خواهد شد. برخی از افراد اصطلاح «یائسگی مردانه» را برای این وضعیت به کار می برند در حالی که این عبارت کمی گمراه کننده و غلط است چون معمولاً افت ناگهانی تستوسترون در میانسالی برای مردان مانند استروژن در زنان وجود ندارد.

سطح تستوسترون با افزایش سن کاهش پیدا می کند اما این کاهش به صورت تدریجی رخ می دهد به طوری که از حدود ۳۰ سالگی، در سال کمتر از دو درصد کاهش سطح تستوسترون دیده می شود و معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

متخصصین معتقدند تستوسترون به ندرت می تواند تا سطحی کاهش پیدا کند که باعث بروز علائمی همچون خستگی، کاهش میل جنسی، مشکلات حفظ نعوظ و تحریک پذیری شود و این پدیده به هیچ عنوان رایج نیست. به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۰ میلادی، مطالعه روند پیری مردان اروپایی (EMAS) نشان داد که کمبود تستوسترون حدود دو درصد از مردان ۴۰ تا ۷۹ ساله و حدود پنج درصد از مردان ۷۰ تا ۷۹ ساله را تحت تأثیر قرار می دهد.

گفتنی است کمبود واقعی تستوسترون امری نادر است، اما در مردانی که اضافه وزن و یا بیماری زمینه ای مانند دیابت نوع ۲ دارند، بیشتر دیده می شود. مشکلات ژنتیکی خاص در بیضه ها نیز می تواند باعث ایجاد این مسئله شود، اما این موارد استثنایی و نادر هستند.

به گزارش سیناپرس، احساس بدخلقی و عصبانیت در مردان مسن قطعاً به دلیل تستوسترون زیاد نیست. به اعتقاد محققان عوامل مختلفی از سبک زندگی مانند کم خوابی، مصرف الکل و کشیدن سیگار و یا مشکلات سلامت روان مانند استرس، افسردگی یا اضطراب، در ایجاد این احساس دخالت داشته و بیشتر مقصر هستند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: sciencefocus

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* تستوسترون دلیل بداخلاقی پیرمردها نیست[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق