بیش از 600 معتاد متجاهر در استان اردبیل شناسایی شد


بیش از 600 معتاد متجاهر در استان اردبیل شناسایی شد

اردبیل - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: امسال تاکنون بیش از 600 نفر معتاد متجاهر در استان شناسایی ،جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد اجباری و نیز کمپ ویژه معتادان فرستاده شدند.

ه گزارش ایرنا ، بهنام بهشتی روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال ، هدف از اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر را بهبود وضعیت سلامتی معتادان ، مهارت‌آموزی و ایجاد زمینه اشتغال مجدد این افراد به زندگی دانست.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰ هزار معتاد غیرمتجاهر نیز در این استان شناسایی شده است اظهارکرد:برای دستیابی به هدف ریشه‌کنی مواد مخدر و کاهش امار معتادان از جامعه لازم است که کمیته‌های تخصصی زیر مجموعه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌های استان در هر سه عرصه پیشگیری ،مقابله و درمان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و جولان ۲۰ ماهه این ویروس بسیاری از برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه اعتیاد را در سطح استان اردبیل مختل کرد افزود:با عادی شدن شرایط جامعه و برای دستیابی به اهداف مبارزه با مواد مخدر ،حساسیت پیشگیری ،مقابله و درمان اعتیاد باید به زمان قبل از شیوع کرونا بازگردیم.

وی اظهارکرد:اقدامات لازم برای مهارت‌آموزی رایگان از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و همچنین ارائه تسهیلات بانکی پس از دریافت گواهی مهارت فنی از این مراکز جهت اشتغال بکار معتادان بهبود یافته انجام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: با اجرای موفق طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در این استان به اهداف پیشگیری از سرقت در جامعه کمک شده و آمار جرایم سرقت نیز در مدت هدایت معنادان متجاهر به کمپ ترک اعتیاد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر لزوم راه اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد معتادان متجاهر و همچنین افزایش تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد معتادان معمولی و متناسب با نیاز مناطق در سطح شهرستان‌های مختلف استان اردبیل از ارایه کمک‌های مالی به کمپ های ترک اعتیاد راه اندازی شده توسط بخش خصوصی در مناطق مختلف این استان خبر داد و افزود امسال بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال کمک دولتی در اختیار کمپ‌های ترک اعتیاد این استان قرار گرفت.

بهشتی با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای راه‌اندازی ۲ اقاماتگاه و کمپ ترک اعتیاد در شهرهای خلخال و هشحین در جنوب استان اردبیل از طولاتی شدن روند اداری ایجاد این کمپ‌ها انتقاد کرد وخواستار همکاری لازم از سوی اداره بهزیستی خلخال جهت صدور مجوزهای راه اندازی این کمپ‌ها شد.

وی ادامه داد:در حال حاضر کمپ ۶۰ نفری ترک اعتیاد شهر خلخال با توجه به محدودیت جا جوابگوی نیاز بهبود ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی آن نیست و برای دستیابی به اهداف بهبود و درمان معتادان مستقر در این کمپ توسعه فضای فیزیکی آن ضرورت دارد .

بهشتی با اشاره به اینکه افراد معتاد چنانچه بعد از درمان وارد چرخه کسب و کار شوند احتمال بازگشت به اعتیاد و یا انجام برخی جرایم نظیر سرقت کاهش می‌یابد، افزود: امیدواریم در ادامه طرح ساماندهی معتادان متجاهر و با مشارکت خیران و کارآفرینان استان شاهد بازگشت مجدد این افراد به زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و آمار اعتیاد باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: دانشگاه‌های استان همکاری خوبی در ارائه پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوعات شناخت مواد افیونی و مضرات سوء استفاده از موادمخدر با این شورا داشتند و در تحقیقات مضرات سوء مصرف موادمخدر نیز این استان رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر عطاری‌ها و پیشگیری از فروش خارج از شبکه داروهای درمان اعتیاد همچون متادون در عطاری‌ها و نیز نظارت دانشگاه علوم پزشکی بر نحوه توزیع داروهای درمان اعتیاد در مراکز درمان اعتیاد سرپایی دارای مجور فعالیت در مناطق مختلف استان اردبیل گفت: بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر جرم فروش داروهای درمان اعتیاد در عطاری‌ها و خارج از شبکه توزیع قانونی کمتر از جرم و جزای عرضه فروش موادمخدر صنعتی و سنتی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس