طرز تهیه غذاهای محلی یزد


طرز تهیه غذاهای محلی یزد

غذاهای محلی یزد   امروز با آموزش طرز تهیه ی چند نوع غذای محلی یزدی اومدیم ، که امیدوارم این غذاهای خشمزه رو وقتی که سفری به یزد داشتین حتما امتحان کنید و لدت ببرید ، اما قبل اون چند غذای خوشمزه ی یزد رو آموزش میدیم تا در منزل تهیه کنید و لذت ببرید … نوشته طرز تهیه غذاهای محلی یزد...

غذاهای محلی یزد

امروز با آموزش طرز تهیه ی چند نوع غذای محلی یزدی اومدیم ، که امیدوارم این غذاهای خشمزه رو وقتی که سفری به یزد داشتین حتما امتحان کنید و لدت ببرید ، اما قبل اون چند غذای خوشمزه ی یزد رو آموزش میدیم تا در منزل تهیه کنید و لذت ببرید ، یزد خصوصیات منحصر به فردی داره و غذاهای محلی از جمله ویژگی های مهم این استان هست … بریم تا داشته باشیم غذاهای محلی یزد رو

غذاهای محلی قم را هم یاد بگیرید

طرز تهیه قلیه کدو :

قلیه کدو یزدی که با کدو حلوایی یا همان کدوی تنبل تهیه می شود یکی از خورش های سنتی استان یزد به شمار می رود. این غذا به دلیل داشتن کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان و به خودی خود نوعی ضد سرطان طبیعی است.

طرز تهیه غذاهای محلی یزد

مواد لازم :

لوبیا قرمز ۵۰ گرم
ماش ۱۵۰ گرم
کدو حلوایی پوست کنده ۳۵۰ گرم
روغن ۱۰۰ گرم
پیاز سرخ شده ۳ قاشق سوپخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
شکر ۱۰۰ گرم
دارچین ۱ قاشق مرباخوری
گردو و پودر نارگیل به میزان لازم

طرز تهیه قلیه کدو :

لوبیا قرمز و ماش را شب قبل خیس کنید. ابتدا لوبیا را بپزید، نیم‌ پز که شد ماش را اضافه کنید تا هر دو کاملا پخته شود.

کدو حلوایی را پوست بکنید و در مقداری روغن سرخ کنید.

تمام مواد پخته شده را همراه با پیاز سرخ کرده، نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری آب در ظرفی بریزید و در آن را بگذارید تا کاملا پخته و له شود.

شکر و دارچین را اضافه کنید و پس از چند جوش هنگامی که غذا جا افتاد در ظرف مورد نظر بکشید و با مقداری گردو و نارگیل پودر شده تزیین کرده و با نان میل کنید.

طرز تهیه کوفته برنجی

اول ۲ پیمانه برنج ابکش شده رو با ۴۰۰گرم گوشت چرخکرده ودو عدد پیاز متوسط رنده شده مخلوط میکنیم (من گوشت وپیاز رو با ماشین۱۲۳چرخ میکنم تا یکدست بشه)

وبه مواد بالا دوعدد تخم مرغ اضافه کردم البته بستگی به سفتی وشلی موادتون داره اگه شل بود میتونید یکی دوقاشق ارد نخودچی بزنید باید به حالتی باشه که به راحتی تو دستتون بتونید شکل بدید

بعد زردچوبه ونمک وفلفل سیاه زدم وتقریبا یه لیوان جعفری تازه خرد شده اضافه کردم وبا دستم ورز دادم

طرز تهیه غذاهای محلی یزد


تو ماهیتابه یه دونه پیاز رو خرد کردم وتفت دادم ونمک وادویه زدم ودو قاشق غذاخوری رب زدم وتفت دادم وکمی اب ریختم تا بجوشه واز مواد گوشتی کمی برداشتم وتو دستم شکل دادم وتو سس انداختم ووروش سیب زمینی حلقه شده وگوجه فرنگی وفلفل حلقه شده چیدم وگذاشتم بپزه وسس این کوفته کمی غلیظه ونباید ابش زیاد بمونه (میتونید از برنجی که از روز قبل مونده هم استفاده کنید

میتونید از سبزی کوفته هم استفاده کنید ولی چون مزه کوفته تبریزی میده من ترجیح میدم که فقط جعفری بزنم که مزش متفاوتتر میشه بستگی به ذائقتون داره )

خورش قیمه یزدی

مواد لازم

زردچوبه ۱ قاشق مربا خوری
پودر هل سبز ۱ قاشق چایخوری
دارچین ۱ قاشق چایخوری
پیاز ۲ عدد
نخود ۱ پیمانه
لیمو عمانی ۳ عدد
گوشت (خورشتی) ۵۰۰ گرم
زعفران (ساییده) ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه

۱- نخود ها را در آب بریزید و اجازه دهید آب جوش بیاید سپس شعله را خاموش کنید و نخودها را از صافی رد کرده و پوست آنها را جدا کنید و اگر دوست دارید آنها را به دو قسمت تقسیم کنید.

۲- در ظرفی جدا گانه مقداری روغن را داغ کنید و نصف پیاز را رنده کرده و آن را به خوبی سرخ کنید تا طلایی شود .حالا گوشتها را به آن بیفزایید و انقدر تفت دهید تا رنگ گوشت سفید شود.

۳- سپس زردچوبه را به گوشت بیفزایید و اجازه دهید با مقدای آب بپزد.وقتی گوشت نیم پز شد نخودها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید غذایتان خوب بپزد.

۴- وقتی غذایتان تقریبا پخت لیمو عمانی ها را به آن اضافه کنید و در ظرفی جدا نصف دیگر پیاز را خرد کرده و سرخ کنید و با اضافه کردن هل و دارچین و زعفران آب کرده آن را به غذا اضافه کنید و اجازه دهید کمی دیگر جا بیفتد.

طرز تهیه غذاهای محلی یزد

سایر نکات

۱)میتوانید نخودها را پوست نگرفته هم به خورش اضافه کنید که البته بدون پوست مسلما بهتر خواهد شد.

۲)اگر دوست دارید به غذایتان آبغوره یا آبلیمو اضافه کنید.

۳)این غذا در دستور اصلی رب ندارد ولی اگر خواستید در پیازداغ اولیه دو قاشق رب گوجه فرنگی هم تفت دهید.

۴)حتما نخودها را از شب قبل خیس کنید.

۵)برخی افراد به این خورش گلاب هم میزنند که سلیقه ای است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان