کتاب‌های کمک درسی باید ممیزی شوند


کتاب‌های کمک درسی باید ممیزی شوند

ملکی جشنواره کتاب رشد را فرصتی مناسبی برای ممیزی و معرفی کتاب های کمک درسی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه بین هفته بسیج و جشنواره کتاب ارتباط وجود دارد، اظهار کرد: آثاری که در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی منتشر می‌شود، باید فرهنگ بسیجی را دنبال کند و اگر این فرهنگ نبود، اتفاقات ناماسبی برای انقلاب می‌افتاد.

او ادامه داد: همه انسان‌ها سرمایه الهی به نام فطرت الهی دارند و باید تکامل یابد، همه ما انسان بالفطره حقیقت گرا و به طور ذاتی جامعه گرا هستیم و فضائل اخلاقی را دوست داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه ناشران با تالیف کتاب پیام منتشر می‌کنند، اظهار کرد: اینکه کدام کتاب مطلوب و کدام کتاب نامطلوب است، موضوع سطحی نیست بلکه صحبت از آباد یا خراب کردن فطرت انسان است؛ بنابراین حق نداریم هر چیزی را بنویسیم.

ملکی بیان کرد: نمی‌توانیم نسبت به کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی مغفول باشیم اگر خیلی کتاب‌ها فرصت هستند برخی تهدید جدی هستند و واقع بین باید باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: ممیزه قوی و هوشیار باید داشته باشیم و کتاب‌های در جامعه را باید ممیزی کنیم که در این رویکرد در سازمان پژوهش باید چهار نوع موضع داشته باشیم.

ملکی با تشریح ۴ موضع در مورد ارزیابی کتاب‌های کمک درسی گفت: یک رویکرد این است که بگوییم این همه کتاب رنگارنگ که در این جامعه منتشر می‌شود با رویکرد سلبی مطلق نگاه کنیم، که البته نگاه سلبی مطلق را نمی‌توان داشت، چراکه آثار خوب هم بسیار است و می‌تواند سبب تغذیه فکری باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: رویکرد دوم ایجابی مطلق است که بگوییم هر چه تولید می‌شود، خوب است، که این هم معقول نیست، علاوه برآن رویکردی دیگر وجود دارد که سازمان پژوهش جایگزین وزارت فرهنگ و ارشاد شود و همه کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی غیردرسی را ارزیابی کنیم که این کار هم شدنی نیست و رویکرد آخر بررسی آثار تولید شده و اعتبار دهی به آن است که آن را شروع کردیم و امیدوارم این جشنواره آغازی برای ممیزه کتاب‌ها و معرفی به خانواده‌ها باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد