مباحث شورای شهر شیراز/ لزوم هوشمندسازی کلانشهر و ساماندهی فاضلاب‌ها


مباحث شورای شهر شیراز/ لزوم هوشمندسازی کلانشهر و ساماندهی فاضلاب‌ها

شیراز-ایرنا- مطالبی ازجمله لزوم هوشمندسازی شیراز تا به عنوان قطب اقتصادی مطرحشود همچنین بحث فاضلاب رها شده در بعضی محلات این کلانشهر که گرفتاری، بیماری‌ و آلودگی را به خانه بعضی ساکنین برده در بیست و ششمین جلسه شورای شهر شیراز مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لزوم هوشمندسازی شیراز بعنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور و اینکه این شهر بر پایه فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا و فناوری اطلاعات مدیریت شود از زبان رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز در جلسه این شورا مطرح شد و اینکه هوشمندسازی باعث بهره‌وری بیشتر و کیفیت زندگی شهروندان می شود.

یکی دیگر از اعضای همین شورا در ادامه این جلسه از فاضلاب‌های رها شده در بعضی نقاط این کلانشهر که بیماری و آلودگی را میهمان خانه‌های شهروندان کرده سخن گفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز یکشنبه در بیست و ششمین جلسه علنی این شورا،گفت: شرکت آب و فاضلاب شیراز متولی حل مشکلات انتقال فاضلاب به جنوب شهر شیراز است.

غلامعلی ترابی افزود: نمی‌توان در قسمتی از شهر شبکه فاضلاب احداث و در قسمت دیگری از شهر فاضلاب را رها کرد تا ساکنان آن مناطق گرفتار انواع بیماری‌ها و آلایندگی‌ها شوند؛ ضروری است که نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی بحث تخصیص آبهای زیرسطحی این کلانشهر و پساب شهری را به دشت‌های اطراف و بعضی کارخانه‌ها پیگیری کنند زیرا زلزله و حادثه خبر نمی دهد و از امروز باید حوادث آینده را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته سرانه فضای سبز شهر شیراز کاهش یافته است که این موضوع خطر جدی است که محیط زیست این شهر را تهدید می‌کند.

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: توسعه فضای سبز شهری باید با سرعت بیشتری توسط شهرداری صورت پذیرد و کنترل و نظارت بر تخریب فضای سبز شهری و باغ های شیراز با دقت عمل بیشتر انجام شود که در این زمینه شهرداری نقش اول را دارد.

او در ادامه به بودجه سال آینده شهرداری شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز به نحوی توسط شهردار و مدیران شهرداری بسته شود که در آن رعایت بهره‌وری صورت پذیرفته و از هدر رفت منابع مالی نیز جلوگیری شود و در اجرای پروژه‌های عمرانی اولویت با پروژه های ماندگار و اثرگذار باشد.

ترابی عنوان کرد: شهرداری شیراز برای ایجاد درآمد در تقاطعی مجوز مجتمع تجاری صادر و برای رفع ترافیک در همان تقاطع پروژه عمرانی تعریف می‌کند که این دور باطل باید در تهیه، بررسی و تصویب بودجه شکسته شود.

او همچنین گفت:کمربندی شیراز به قتلگاه مردم این شهر تبدیل شده و این روند تاسف بار ناشی از کم کاری و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در گذشته بوده و وزارت راه باید کم کاری در این زمینه را جبران کند.

شیراز به عنوان قطب اقتصادی نیازمند هوشمندسازی است

رییس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز در این جلسه گفت: حدود سه ماه و نیم از عمر شورای ششم می گذرد و چالش های زیادی در شهرداری توسط اعضا شورا مطرح شده که از این نوع مشکلات در شوراهای قبل نیز بیان شده بود.

مهدی نصیری قرقانی افزود: نتیجه بررسی جزئیات بسیاری از این چالش ها بدین شرح است که بر اساس تخصص و تجربه می توان راهکارهایی برای آن پیشنهاد داد که در کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت نیز موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی و استفاده فناوری‌های نوین راهکاری است که سرعت اجرای آن در سازمان ها و نهادهای پیشرو روز به روز بیشتر می شود،ادامه داد: امروزه می توان شهرهای کلان را در جهان از جمله کشور ما به عنوان قطب اقتصادی مهم معرفی کرد،از نظر متخصصان مهمترین تمایز بین کلانشهرها هوشمندسازی به معنای استفاده از زیرساخت ها و سامانه های هوشمند معرفی شده است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم شیراز به عنوان یک قطب اقتصادی مهم تلقی شود باید هوشمندسازی را بعنوان اولویت اول مدیریت شهری در نظر بگیریم.

نصیری اظهار داشت: مولفه‌های قطب اقتصادی شدن ایجاد اشتغال، کاهش محرومیت، افزایش قدرت شهر برای گردشگری بیشتر، ایجاد کسب و کارهای جدید و جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران و پیشرفت در معرفی الگوی اسلامی ایرانی شیرازی به کشور و جهان است.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی شهر یعنی اینکه شهر بر پایه فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا و فناوری اطلاعات مدیریت شود،گفت: هوشمندسازی شهرها بر اساس تحلیل داده های بدست آمده از سمت شهروندان است و باعث بهره‌وری بیشتر و کیفیت زندگی شهروندان می شود.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز افزود: هوشمندسازی شهر به مرور باید توسعه یابد و در صورتی ما می توانیم شهرمان را هوشمندتر معرفی کنیم که تعداد پروژه های عمرانی را کاهش دهیم ، مدیریت حمل ونقل با هزینه کمتر، خدمات با کیفیت تری به شهروندان ارائه کند و ترافیک شهر با هزینه های بسیار کمتر بهبود بیشتری داشته باشند و خلاصه باعث صرفه جویی حدود ۱۲۰ ساعت در یک سال از عمر یک شهروند باشد.

وی برای هوشمندسازی کلان شهر شیراز خطاب به شهردار شیراز و مدیران استانی بخصوص استاندار فارس،گفت: ارتقای جایگاه و افزایش اختیارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات که بتواند پروژه های بهره برداران در سازمانهای دیگر را در ارتباط با نخبگان، شرکت های دانش بنیان و نوپا و همچنین دانشگاه ها ایجاد کند و در صورت عدم استفاده از این ظرفیت هیچ امیدی به هوشمند سازی نیست.

نصیری گفت: از استاندار فارس و سازمانهای زیر مجموعه تقاضا دارم چون مدیریت یکپارچه شهری هنوز مصوب نشده است در قالب کارگروه هوشمندسازی کلان شهر شیراز ارتباط های مستمروجود داشته باشد تا تصمیم گیری‌های یکپارچه برای شهر هوشمند و نه شهرداری هوشمند داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن