2 پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد


2 پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد

شهرکرد - ایرنا - سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز به کار 2 پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کمتر برخوردار شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا گفت: برای خریداری کانکس و تجهیز این پیشخوان‌ها اعتباری افزون بر سه میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شده است.

احمد فرهادی روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از پیشخان‌های کتاب در روستای جوانمردی شهرستان خانمیرزا و محله حاجی‌آباد لردگان افزود: با راه‌اندازی این پیشخوان‌ها امکان بهره‌مندی مردم ساکن در مناطق کمتر برخوردار از خدمات کتاب و کتابخوانی فراهم می‌شود و با توجه به تعیین یک کتابخانه معین برای هر یک از این پیشخان‌ها، به طور متناوب کتاب‌های موردنیاز مراجعه‌کنندگان تامین و در دسترس آنان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی دیگر محدود به امانت کتاب نیست، تصریح می‌شود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کتابخانه‌ها و پیشخوان‌های خدمات کتابخانه‌ای با برپایی محافل ادبی و هنری، برگزاری جلسات مشاوره‌ای، فعال کردن بخش کودک همراه با قصه‌گویی و مهارت افزایی و همچنین پشتیبانی از کانون‌های قرآن و عترت به قرارگاه‌های فرهنگی تبدیل می‌شوند.

فرهادی بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه پیشخوان‌های خدمات کتابخانه‌ای در استان اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل آنکه نمی‌توان در هر محله یک کتابخانه مستقل راه‌اندازی کرد، با تامین کانکس و راه‌اندازی پیشخوان‌ها زمینه لازم برای توسعه فرهنگی محله‌ها، روستاها و به ویژه مناطق کمتر برخوردار فراهم خواهد شد و از طریق گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی روند کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز دنبال می‌شود.

وی بر افزایش همکاری دستگاه‌های اجرایی برای توسعه خدمات مشاوره‌ای در کتابخانه‌های عمومی و پیشخوان‌های کتاب تاکید کرد و گفت: اداره امور کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی دارد تا پیشخوان‌های ایجاد شده در استان را در روزهایی که کتابداران در آن فعالیت ندارد در اختیار ارگان‌ها به ویژه پایگاه‌های بسیج قرار دهد تا برنامه‌های فرهنگی مختلفی را به اجرا بگذارند.

معاون فرماندار لردگان نیز در آیین بهره‌برداری از پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای محله حاجی‌آباد شهر لردگان با بیان اینکه اعتبارات موردنیاز برای راه‌اندازی این مرکز فرهنگی از محل اعتبار تملک دارایی‌ها ردیف کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین اعتبارات نهاد کتابخانه‌ها تامین شده است، گفت: متاسفانه راه‌اندازی کتابخانه‌ها و ارائه خدمات مربوط به کتاب در مناطق کمتر برخوردار چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که با توسعه فرهنگ کتابخوانی می‌توان علاوه بر تعمق اندیشه و تفکر، شرایط را برای بهبود رفتارها و مناسبات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.

محسن طهماسبی یادآور شد: کتاب بیش از دیگر ابزارهای فرهنگی می‌تواند در توسعه اندیشه در جامعه اثر بگذارد و امید می‌رود با راه‌اندازی پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در محله حاجی‌آباد تغییرات مثبتی در جهت پیشرفت این محله در آینده روی بدهد.

معاون فرماندار خانمیرزا نیز در آیین گشایش پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای روستای جوانمردی این شهرستان گفت: کتاب و کتابخوانی با ورود فناوری‌های جدید، تا حدودی کمرنگ شده است که لازم است با گسترش فعالیت‌های کتابخانه‌ها به نوعی این کمبودها جبران شود.

علی قنبری افزود: پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای به عنوان مهم‌ترین مرکز فرهنگی هر روستا می‌تواند محل مراودات اجتماعی و فرهنگی باشد و مشارکت عمومی را برای اجرای برنامه‌های اثرگذار افزایش دهد از این رو توسعه این گونه مراکز در روستاها به صورت ویژه دنبال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۵۶ باب کتابخانه و سه پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که آمار اعضایی که حداقل یک‌بار به عضویت این کتابخانه‌ها درآمده‌اند افزون بر ۲۵۰ هزار نفر است. از این تعداد جمعیتی معادل ۴۵ هزار نفر به‌صورت مستمر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی را دنبال می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403