دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا


دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا را میدانید ؟ اصلا فلسفه فال گرفتن در شب یلدا چیست؟ ماجرای اولین فال حافظ از کجا شروع شد و چرا فال حافظ در شب یلدا امروزه به یک سنت در شب چله تبدیل شده است؟ برخی از افراد حافظ خوانی را فقط مختص خانواده های آشنا با […]

دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا را میدانید ؟ اصلا فلسفه فال گرفتن در شب یلدا چیست؟ ماجرای اولین فال حافظ از کجا شروع شد و چرا فال حافظ در شب یلدا امروزه به یک سنت در شب چله تبدیل شده است؟ برخی از افراد حافظ خوانی را فقط مختص خانواده های آشنا با شعر و ادب می دانند اما برخی از محققین مراسم حافظ خوانی در شب یلدا متعلق به طبقه خاص و اهل ادب نمی دانند زیرا تقریبا در همه خانه ها کتاب حافظ وجود دارد و مردم به حافظ خوانی و فال حافظ اعتقاد بسیار قوی دارند.

تفال به حافظ در مناسبت هایی مانند چهارشنبه سوری، بعداز ظهر سیزده به در و… هم مرسوم است. اما حافظ خوانی در شب یلدا رواج بیشتر و حال و هوای دیگری دارد . باید بدانید که حافظ خوانی در اکثر شهرهای ایران مرسوم است. در این شب ما با نیت شادکامی و پیروزی کتاب حافظ را می گشاییم و آرزو های دل خویش را از او طلب می کنیم.

دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا

سنت جذاب فال گرفتن

شب یلدا یا شب چله آخرین شب ماه پاییز است. در این روز سنت های جالب و کهن که از سالیان دور به جا مانده اجرا می شود. از خوردن انواع غذای مخصوص شب یلدا تا شیرینی و دسر و کیک های یلدایی و شب چره. اما یکی از سرگرمی های جالب شب یلدا سنت گرفتن فال با دیوان حافظ است.حافظ خوانی و شاهنامه خوانی که از آداب و رسوم مرسوم ایرانی در شب یلدا محسوب می شود. در این شب بزرگ جمع به نیت تک تک افراد خانواده حافظ را باز می کند و با خواندن اشعار زیبای حافظ فال می گیرد. در این شب همه افراد به نیت شادی و اتفاقات خوب کتاب حافظ را باز می کنند و برای تحقق آرزوهای خود از او کمک می ‌گیرند.

دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا

چرا شب یلدا فال حافظ می گیریم؟

امروز فال گرفتن در شب یلدا هنوز هم بعد از سالیان سال در بسیاری از خانواده ها رواج دارد. استاد بهاء الدین خرمشاهی در مورد حافظ می گوید «حافظ نظر کرده خدا است و از همین رو معمولاً با شعرهایش به ما جواب می دهند». به علاوه اشعار حافظ معانی متنوعی دارند و همه آن ها به نوعی با معنای زندگی در ارتباط هستند. از همین رو هر شعر حافظ می تواند پاسخی برای سوالات ما و معنای درس تازه برای زندگی باشد.از گفتمان های شعرحافظ اعتقاد به آخرت، اعتقاد به معاد و طنزاست. از مباحث مهم دیگر شعر حافظ باده ستایی، عشق، عرفان، اخلاق و اخلاقیات، پندپذیری و پند ناپذیری، استغنا، جبرگرایی و تسلیم به رضا، بی اعتباری به جهان، توکل و حق شناسی می باشد.

از روزگاران قدیم شب یلدا برای مردم ایران به عنوان یکی از شب‌های مقدس شناخته می‌شد. آن ها بر این باور بودند که در این شب خداوند نعمت های بیشتری به سوی بندگانش سرازیر می کند و به حاجات آن ها پاسخ می دهد. از همین رو با گرفتن فال حافظ در شب یلدا او را واسطه ای برای آرزوهای خود در نظر می گیرند.

برای فال گرفتن در شب یلدا فردی نیت می کند و سپس یکی از بزرگان خانواده و یا فردی که اشعار حافظ را با صدایی رسا و بلند می خوانند حافظ را در دست می گیرد و به نیت آن فرد فال می گیرد. جالب است بدانید که فال حافظ در شب یلدا در چند سال اخیر به سنت های این شب اضافه شده است و ریشه در آیین های کهن چند هزار ساله شب یلدا ندارد.

مراسم حافظ خوانی و فال گرفتن در شب یلدا مربوط به قشر یا طبقه خاصی از افراد نیست امروزه در اکثر خانه ها کتاب حافظ وجود دارد و ماجرای فال حافظ در شب یلدا در اکثر خانه های ایرانی جریان دارد و موجب گرم تر شدن و شادی خانواده ها در آخرین روز پاییز می شود.

ماجرای اولین فال حافظ از کجا آغاز شد؟

در مورد ماجرای اولین فال حافظ روایات متفاوتی وجود دارد. گفته می‌ شود که اولین فال حافظ درست بعد از مرگ وی و برای نماز خواندن یا نخواندن بر جنازه او گرفته شد. برای حل مشکل مشایخ اقدام به فال گرفتن از شعرهای حافظ نمودند. برای این کار ورق های شعر حافظ را جمع کردند. سپس از کودکی خواستند تا یکی از برگه ها را بیرون بکشد کودک این بیت شعر را خارج کرد:
کنون که می دمد از بوستان نسیم بهشت

من و شراب فرح بخش و یار حورسرشت

مکن به نامه سیاهی ملامت من مست

که اگه است که تقدیر بر سرش چه نوشت

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ

که گرچه غرق گناه است می ‌رود به بهشت

در مورد این که این روایت تا چه میزان صحت دارد، شواهد زیادی وجود ندارد. جالب است بدانید در زمان های قدیم در تاریخ ایران نیز بسیاری از پادشاهان افراد شناخته شده با دیوان حافظ فال می‌ گرفتند و معتقد بودند حافظ جواب قانع ‌کننده ‌ای برایشان دارد.

دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا

آداب فال گرفت در شب یلدا

فال گرفتن با دیوان حافظ آداب و روش مخصوصی دارند در ادامه می توانید با مراحل فال حافظ شب یلدا آشنا شوید.

برای فال گرفتن در شب یلدا باید ابتدا برای این کار آماده شوید وضو بگیرید لباس تمیز به تن کنید. سپس با قلبی آرام دیوان حافظ را در دست بگیرید.

بعد از این که برای فال گرفتن در شب یلدا آماده شدید، باید نیت کنید. یعنی خواسته و سوال خود را در دل تکرار کنید. سپس شعر زیر را بخوانید:

«ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه برایم صلاح می بینی آشکار و آرزوی مرا برآورده کنی»

بعد از نیت کردن با فال حافظ تفال بزنید.

فال گرفتن در شب یلدا معمولاً به وسیله کسی که صدایی رسا و زیبا دارد و اشعار حافظ را به خوبی می خواند، انجام می شود. برای این کار هر فرد می ‌تواند به نوبت نیت کند و سپس شخص فال گیرنده با ذکر صلوات و فاتحه دیوان حافظ را به صورت تصادفی باز می کند و سپس با صدای بلند آن را می خواند.

دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا

گرفتن فال حافظ چگونه است؟

اگر قصد دارید خودتان برای خودتان فال بگیرید باید دیوان حافظ را با دست چپ بگیرید و با دست راست آن را باز کنید در صفحه ای که باز می شود غزل بالای صفحه سمت راست فال شما محسوب می شود. در واقع سخت ابتدایی نخستین غزل در صفحه گشوده شده فال هر فرد محسوب می شود.
اگر بخشی از شعر در صفحه قبل باشد، باید به ابتدای آن غزل رجوع نمایید. چنانچه احساس کرد این موضوع مطرح شده در غزل ارتباطی با نیت شما ندارد، می ‌توانید از شاهد فال استفاده کنید. برای این کار باید یکی از بیت های ۱، ۳ یا ۵ غزل بعدی را به عنوان فال خود انتخاب کنید.

شکل امروزی فال حافظ در شب یلدا

امروزه فال حافظ شب یلدا شکل جدید و متفاوتی نسبت به گذشته به خود گرفته است. در بسیاری از خانواده ها با تزیین فال شب یلدا، هر فال را به صورت شانسی به یکی از افراد خانواده می دهند. برخی دیگر از فال حافظ برای گیفت یلدا استفاده می کنند و به صورت هدیه هایی به یاد ماندنی به هر یک از اعضای خانواده یا فامیل اهدا می کنند.

از طرف دیگر امروزه می توان به جای خواندن اشعار پیچیده حافظ کتاب فال حافظ را تهیه نمود. در این کتاب ها تفسیر هر شعر در انتهای آن نوشته شده و شما می توانید به جای خواندن شعر تفسیر آن را بخوانید.

در جواب اینکه چرا در شب یلدا فال حافظ می گیریم باید بگوییم که هر چند که فال گرفتن بیشتر جنبه سرگرمی دارد و وعده ها و پیش بینی هایی که در آمده نمی تواند حقیقت زندگی باشد، اما به هر حال امروزه فال حافظ به یکی از سنت های جذاب شب یلدا تبدیل شده است. شاید همین دور هم بودن، شعر خواندن و امید داشتن به روزهای بهتر دلیل خوبی باشد برای گرفتن فال حافظ و کمی تأمل کردن به اشعاری که به ما درس زندگی می دهند.

دلیل گرفتن فال حافظ در شب یلدا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا