عقل، فکر و اندیشه؛ بالاترین امتیاز انسان


عقل، فکر و اندیشه؛ بالاترین امتیاز انسان

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: کسی که در نادانی قدم می‌زند، بزرگ‌ترین ظلم را نسبت به خود دارد.

آیت‌الله علی خاتمی پیش از ظهر امروز (اول آذرماه) در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان زنجان، با بیان اینکه بزرگ‌ترین تجلی قدرت خداوند، خلقت و در بین همه مخلوقات نیز برجسته‌ترین فراز خلقت، انسان است، اظهار کرد: ما هر چه را به عنوان زیبا مانند هنر زیبا، موسیقی زیبا، نقاشی زیبا، آیینه‌کاری زیبا، قد و قامت، چشم و ابرو که ظاهرشان باعث جلب توجهات ظاهری است ولی باطن و آفریننده آن‌ها خداوند است و ما با این ستایش، خالق زیبایی که خداوند است را ستایش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاً نمی‌شود کسی عقلش سر جای خود باشد و زبانش درست حرکت کند ولی منکر خداوند باشد، افزود: اگر یک گل مصنوعی زیبا است به خودی خود زیبا نشده و یک فردی اندازه‌ها، رنگ‌ها، هندسه و ... را به درستی انتخاب کرده و در کنار هم قرار داده و او را زیبا کرده، البته این احساس و عقل را نیز خداوند به آن فرد اعطا کرده ‌است.

این مسئول با اشاره به اینکه بالاترین امتیاز انسان، عقل، فکر و اندیشه است، تصریح کرد: کسی که در نادانی قدم می‌زند، بزرگ‌ترین ظلم را نسبت به خود دارد و قبل از ظلم به جامعه به خود ظلم کرده ‌است، زیرا خود انسان کانون استعدادها است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: لذت دانایی در مرحله اول برای خود انسان است و اگر باطن انسان پاک باشد، نورانیت آن به اطرافیان نیز منتقل خواهد ‌کرد.

در ادامه این مراسم، مدیرکل روابط‌عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز عنوان کرد: امیدواریم مردم زنجان همان‌طور که در آیین عزاداری سید و سالار شهیدان پیشتاز و مقدم هستند، در آیین کتابخوانی، ترویج و توسعه فرهنگ‌ کتابخوانی هم پیشتاز باشند و مردم فرهنگ‌دوست زنجان بتوانند در آمار و ارقام مربوط به حوزه کتاب نیز بدرخشند.

مهدی توکلیان افزود: خیل عظیمی از خادمان فرهنگی‌کشور که به نام کتاب‌داران در پراکندگی جغرافیایی کشور از کلان شهرها تا مناطق عشایری در حال خدمت هستند و ثابت کردند نمی‌گذارند کتابخانه‌ها به تعطیلی کشیده‌ شود و نشان دادند خدماتی که در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند پا برجا است و در اوج ایام کرونایی هم‌ فعالیت خود را تعطیل نکردند.

این مسئول با بیان اینکه در مدت شش سال، ۲۱۴ هزار مترمربع به سرانه کتابخان‌های عمومی اضافه شده و شاهد افزایش ۷۶۲ باب کتابخانه در جمهوری اسلامی ایران هستیم، تصریح کرد: امروزه نهاد کتابخانه‌های عمومی به باشگاه‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند و رویکرد آن‌ها صرفاً تحویل و امانت کتاب نیست، بلکه فعالیت‌های متنوعی را عرضه می‌کنند که مبتنی بر خدمات جهانی است که در سایر کشورهای جهان هم در حال ارائه است.

در ادامه آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان زنجان، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز اظهار کرد: با توجه به فعالیتی که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی داریم، اندوخته ما این است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی کسانی که اطلاعات و تحصیلات بالاتری دارند، کم‌تر دچار این آسیب‌ها می‌شوند، البته این به این معنی نیست که این افراد حتماً دچار مشکل نمی‌شوند ولی طبق آمارها و پژوهش‌ها در سطح کشور و استان، کسانی که مجهز به اطلاعات و دانش روز بوده و با کتاب دوست هستند، کمتر دچار مشکلاتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

مسیح‌الله سلطانی افزود: آخرین پژوهش‌ها و مطالعاتی که انجام داده‌ایم، استان زنجان رتبه دوم را در بحث مطالعه در سطح کشور دارد و این استان جزو استان‌هایی است که مردم آن مطالعه بالایی دارند و تعداد بالای اعضای کتابخانه‌ها، تعداد کتابخانه‌ها و ... نشان‌دهنده آن است.

این مسئول با بیان اینکه استان زنجان سال‌ها است که جزو استان‌های کم‌تر آسیب دیده در بحث آسیب‌های اجتماعی است، تصریح کرد: بیش از ۳۰ آسیب اجتماعی در کشور وجود دارد که ۱۷ آسیب به دلیل اهمیتی که دارد از بین آن‌ها احصا می‌شود که در آن‌ها استان زنجان فقط در ۵ مورد از نرم کشوری بالا است و در ۱۲ مورد از نرم کشوری پایین است که اعتقادات بالای مردم، فرهنگ بالای مطالعه و ویژگی‌های فرهنگی استان دلیل کم بودن آسیب‌های اجتماعی در استان است.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز اظهار کرد: با وجود همه تنگناهای مالی که کتابخانه‌ها گریبان‌گیر آن هستند، نه تنها خدمتی در کتابخانه‌ها کمتر نشده، بلکه کتابداران با شوق و اشتیاق به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

ایرج صادقی افزود: در طول مدت شیوع ویروس کرونا با همه مشکلات، تنگناها و محدودیت‌هایی که ایجاد شد اجرای فعالیت‌های فرهنگی ترویجی در کتابخانه‌ها کمتر نشد، بلکه با استفاده از تجارب همه همکاران ارتباط با مخاطب در فضای مجازی برقرار و فصل جدیدی برای خدمت به مردم شروع شد و در شرایط کرونا با آماده بودن سخت افزار مورد نیاز در کتابخانه‌ها و تقویت نرم‌افزار لازمه برنامه‌ها به فضای مجازی انتقال یافت و برنامه‌های مختلف مانند جشنواره‌ها مسابقات معرفی کتاب و غیره با قدرت بیشتری در فضای مجازی انجام شد.

این مسئول با اشاره به ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی یا پایگاه مرجع به عنوان خدمات نوین در کتابخانه‌ها، تصریح کرد: در ایام کرونا با ایجاد پیک کتاب، کتاب‌های درخواستی اعضا بدون مراجعه عضو به کتابخانه در درب منزل تحویل شد و در برخی از روستاها همکاران کتاب را به در خانه‌ها در روستاها بردند تا دوست‌داران کتاب از نعمت خواندن کتاب بی‌نصیب نمانند.

صادقی ادامه داد: با تبدیل تهدید کرونا به فرصت اقدامات خوبی در کتابخانه‌ها استان شکل گرفت و بهسازی کتابخانه‌ها را شروع کردیم و اتفاقات خوبی در زمان کرونا مانند آماده شدن یک کتابخانه خیرساز، احداث و تکمیل کتابخانه شهر قیدار به عنوان کتابخانه مرکزی شهر، خرید دو کتابخانه سیار با مشارکت بانک ملت و ... اتفاق افتاد. همچنین کلنگ‌زنی و احداث کتابخانه در روستاهای شهرستان ابهر با کمک خانواده و مادر شهید، دهیاری و شورای شهر شهرستان ابهر، فضاسازی و بهسازی و نوسازی برخی از کتابخانه‌های عمومی استان نیط بخشی از اقدامات صورت گرفته در کتابخانه‌های استان است.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا ۱۱ هزار برنامه فرهنگی تولید محتوا شده و در فضای مجازی منتشر شده و ۴۰ هزار کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهداء شده‌است، خاطرنشان کرد: با تلاش صادقانه و خالصانه همه کتاب‌داران و همکاران ارجمند و مساعدت همه مسئولان استان و شهرستان افتخارات زیادی هم در ایام کرونا نصیب استان شده‌ است و در حال حاضر ۱۰۰ باب کتابخانه عمومی در سطح استان فعالت می‌کنند که باتوجه به کتابخانه‌های در حال احداث تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت و برای هر نفر یک و ۴ دهم جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان