تعطیلات کرونایی مدارس، تهدیدی برای برابری جنسیتی در آموزش


تعطیلات کرونایی مدارس، تهدیدی برای برابری جنسیتی در آموزش

اختلالات آموزشی به دلیل تعطیلی طولانی مدت مدارس در جهان نه تنها اثرات نگران کننده‌ای بر کاهش یادگیری دارد، بلکه تهدیدی برای برابری جنسیتی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازبیزنس استاندارد، مطالعه جهانی از سوی یونسکو با عنوان «وقتی مدارس تعطیل می‌شوند: تأثیرات جنسیتی تعطیلی مدارس COVID-۱۹» نشان می‌دهد که بسته به شرایط، دختران و پسران، زنان جوان و مردان به طور متفاوتی تحت تأثیر تعطیلی مدارس قرار گرفتند.

استفانیا جیانینی دتیار مدیرکل بخش آموزش و پرورش یونسکو گفت که «در اوج همه‌گیری کووید-۱۹، ۱.۶ میلیارد دانش‌آموز در ۱۹۰ کشور تحت تأثیر تعطیلی مدارس قرار گرفتند. آن‌ها نه تنها دسترسی به آموزش را از دست دادند، بلکه از مزایای بی‌شمار حضور در مدرسه محروم شدند».

او اضافه کرد: اختلال آموزشی در این گستردگی اثرات هشداردهنده‌ای بر کاهش یادگیری و ترک تحصیل دارد. فراتر از این، برابری جنسیتی را تهدید می‌کند و آثاری بر سلامت، رفاه و حفاظت که مربوط به جنسیت است، می‌گذارد.

این گزارش با تکیه بر شواهدی از حدود ۹۰ کشور و داده‌های عمیق جمع‌آوری‌شده در جوامع محلی، نشان می‌دهد که هنجار‌ها و انتظارات جنسیتی می‌توانند بر توانایی مشارکت و بهره‌مندی از یادگیری از راه دور تأثیر بگذارند.

در جوامع محروم‌تر، زمان دختران برای یادگیری به دلیل افزایش کار‌های خانه محدود می‌شد و مشارکت پسران در یادگیری به دلیل فعالیت‌های درآمدزا محدود می‌شد. دختران در بسیاری از زمینه‌ها همچون مشارکت در روش‌های یادگیری از راه دور دیجیتالی به دلیل دسترسی محدود به اینترنت با مشکلاتی مواجه بودند. در این گزارش آمده است که دستگاه‌های دیجیتالی، فقدان مهارت‌های دیجیتال و هنجار‌های فرهنگی استفاده آن‌ها، دسترسی را محدود می‌کند.

البته این مطالعه اشاره کرد که شکاف جنسیتی دیجیتال پیش از بحران COVID-۱۹ یک نگرانی بود و «مطالعات عمیق در مورد بنگلادش و پاکستان در گزارش جهانی اثرات جنسیتی آن را بر یادگیری از راه دور در طول تعطیلی مدارس نشان داد. در مطالعه بر روی پاکستان، تنها ۴۴ درصد از دختران در مناطق شرکت کننده گزارش دادند که برای استفاده شخصی خود تلفن همراه دارند، در حالی که ۹۳ درصد از پسران این کار را انجام دادند. دخترانی که تلفن همراه نداشتند گزارش دادند که به دستگاه‌های بستگان خود، معمولاً متعلق به پدرانشان، تکیه می‌کنند.

در حالی که برخی از دختران می‌توانستند از تلفن اعضای خانواده استفاده کنند، همیشه نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. دسترسی آن‌ها محدود بود، زیرا برخی از والدین نگران بودند که دسترسی دختران به تلفن‌های هوشمند منجر به سوء استفاده و حتی روابط عاشقانه شود.

در گزارش یونسکو همچنین آمده است که هرچه دختران طولانی‌تر از مدرسه خارج شوند، خطر از دست دادن یادگیری بیشتر می‌شود. از آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۰، سهم دخترانی که اصلاً مطالعه نمی‌کنند از یک به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این گزارش با اشاره به اینکه همه‌گیری یک یادآوری به موقع بود که مدارس نه تنها مکان‌هایی برای یادگیری، بلکه راه نجات دختران و پسران همچنین بستری ضروری برای سلامت، رفاه و حفاظت از آن‌ها هستند، این گزارش چندین توصیه در مورد چگونگی به چالش کشیدن موانع مبتنی بر جنسیت دارد.

برای پیشبرد دسترسی برابر به یادگیری از راه دور پاسخگوی برابری جنسیتی و فراگیر، پیشنهاد می‌شود طیف وسیعی از گزینه‌های یادگیری از راه دور از جمله راه‌حل‌های کمترمورد فناوری و بدون فناوری ارائه شود و از تلاش‌ها برای دستیابی به طرح یادگیرندگان در معرض خطر، توسعه جنسیت حمایت شود. منابع و ابزار‌های آموزشی پاسخگو، علاوه بر ارائه حمایت و آموزش مناسب معلم، از ارزیابی‌های تکوینی هم برای ردیابی نتایج یادگیری استفاده کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...