چرا ورزش برای مبتلایان به آلزایمر مفید است؟


بررسی های جدیدی که به همت متخصصان آمریکایی انجام شده است، نشان از آن دارد...

چرا ورزش برای مبتلایان به آلزایمر مفید است؟

بررسی های جدیدی که به همت متخصصان آمریکایی انجام شده است، نشان از آن دارد که ورزش و تحرک بدنی در افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند، می تواند با کنترل برخی سلول های ایمنی ساکن مغز به بهبود وضع بیمار بینجامد.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه علمی جدید نشان می دهند که انجام فعالیت بدنی در افراد مبتلا به آلزایمر به این دلیل که به کاهش التهاب مغزی می انجامد، می تواند پیامدهای بیماری آلزایمر را بهبود بخشد. بر این اساس هرچه افراد به شکلی قوی تری درگیر بیماری فوق باشند، تاثیرات ورزش در آن ها بیشتر خواهد بود.

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که از مزیات داشتن یک سبک زندگی فعال مشتمل بر تحرک بدنی و ورزش بر ابعاد مختلف سلامت و زندگی ناآگاه باشد.به گزارش سیناپرس، اما تاثیرات چنین فعالیت هایی بر سلامت مغز به عنوان اندامی که هدایت فعالیت های حیاتی بدن را به عهده دارد، همواره نیاز به تحقیقات بیشتر داشته است.

بررسی تاثیرات چنین فعالیت هایی به ویژه در بیماری هایی نظیر آلزایمر که به دنبال حمله سلول های ایمنی بدن به سیستم عصبی حاصل می شود، دارای اهمیت است.در همین راستا، یک گروه تحقیقاتی بین المللی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا پژوهشی را در این خصوص انجام داده و نتایج جالب توجهی گرفته اند.

آن ها رابطه بین فعالیت های بدنی و میزان فعال‌سازی سلول های میکروگلیا را در 167 فرد مسن در سراسر طیف پیری شناختی مورد مطالعه قرار داده اند. به گزارش سیناپرس، میکروگلیا، شامل سلول‌های ایمنی ساکن مغز است که برای پاک کردن زباله‌ها و مهاجمان خارجی از مغز فعال می‌شوند. اما فعال سازی بیش از حد آن ها می تواند باعث التهاب، آسیب به نورون ها و اختلال در سیگنال دهی مغز شود.

پیشتر نشان داده شده بود که ورزش می تواند به کاهش فعال سازی نابجای میکروگلیا در حیوانات منجر شود، اما این ارتباط در انسان ها ثابت نشده بود.

نتایج بررسی های انجام شده توسط محققان فوق نشان داده است که فعالیت بدنی بیشتر موجب کاهش فعال‌سازی سلول های میکروگلیا به‌ویژه در ناحیه گیجگاهی تحتانی مغز، یعنی ناحیه‌ای که بیشترین آسیب را از آلزایمر می بیند، می شود.

بر این اساس، هرچه آسیب آلزایمر در ناحیه فوق بیشتر باشد، فعالیت بدنی به شکل موثرتری بر کاهش التهاب آن تاثیر می گذارد.به گزارش سیناپرس، این یافته های ارزشمند علمی که می توان بر پایه آن ها، درمان هایی را در آینده برای بیماری ناتوان کننده آلزایمر ارائه داد، در نشریه معتبر و بین المللی Journal of Neuroscience منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* چرا ورزش برای مبتلایان به آلزایمر مفید است؟[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن