ابن حسام خوسفی بیشتر معرفی شود


ابن حسام خوسفی بیشتر معرفی شود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در زمینه معرفی ابن حسام خوسفی کوتاهی شده و لازم است برای معرفی این شاعر بلندآوازه همایش بزرگداشت در سطح ملی برگزار شود.

داریوش ارجمند، دوشنبه شب یکم آذر در نشستی که برای تجلیل از این هنرمند پیشکسوت در محل فرمانداری خوسف برگزار شد، خراسان را خاستگاه خورشید نامید و ادامه داد: این شاعر بلندآوازه نیز در گوشه‌ای از خراسان بزرگ و شهر خوسف ساکن بوده است؛ ابن حسام خوسفی اشعاری درخصوص امام علی(ع) سروده و در عالم به جز شهریار که سروده‌ای در وصف این امام بزرگ دارد، شاعر دیگری شناخته نشده است.

به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما، خوسف را مهد فرهنگ توصیف کرد و گفت: عده‌ای از بزرگان خراسان جنوبی که هم دوره‌ای پدر من بودند همچون پروفسور گنجی پدر علم هواشناسی، دکتر بیرجندی، گنجی نقاش و سایر افراد بزرگانی بوده‌اند که از بچگی در خانه ما رفت و آمد داشتند و مقام‌های بزرگ علمی و سیاسی داشته‌اند.

ارجمند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص مهاجرت نخبگان از کشور، تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود افرادی که برای تحصیل به خارج کشور مهاجرت می‌کنند بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور بازگردند.

وی با اشاره به زندگینامه علامه طباطبایی، گفت: این دانشمند توانست در مقابل همه فلاسفه دنیا قد علم کند و شاگردی همچون آیت الله مطهری را تربیت کند که کتاب‌ها و تفاسیری متعددی نوشته است و همه اینها از روستاها معرفی شده‌اند و اکنون نیز اگر بخواهیم حرکتی در سطح جهانی انجام دهیم باید از همین روستاها و شهرهای کوچک شروع شود؛ ظرفیت‌های اقتصادی همچون معادن طلا و گل نرگس را از ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان خوسف برشمرد و افزود: باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

ارجمند اظهار کرد: برای هنرمند تعریف بسیار بزرگی وجود دارد که لایق حافظ، سعدی و مولانا است و من کسی نیستم که به عنوان هنرمند شناخته شود و فقط کار هنری انجام می‌دهم؛ باید حصارهای درون خود را بشکنیم و نسلی که متولد می‌شود باید از زندان خود آزاد شوند که اگر افراد را از زندان خودشان آزاد کنیم همه مشکلات مرتفع می‌شود.

بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: همه پیامبران بزرگ تاریخ از کویر برخاستند و کویر مامن ظهور پیامبران و گهواره تمدن است و ایران خاستگاه بشر اولیه بوده است؛ باید فرهنگ گذشتگان را به فرزندان در شهرها و روستاها تزریق کرد و همانطور که آمار نشان می‌دهد بیشترین قبول‌شدگان در آزمون‌های سراسری به دلایل مختلف از جمله کمتر بودن آلودگی، حاکم بودن نظام خانواده، حضور پدر و مادر در کنار فرزند و رنج پدر و مادر در پیش چشمان فرزندان از شهرهای کوچک بوده‌اند.

ارجمند، خانواده را مهمترین رکن جامعه دانست و گفت: متاسفانه این رکن در حال از هم پاشیده شدن است و همه آدم‌های فرهنگی در هر گوشه از این مملکت باید این فرهنگ اصیل را احیا و زنده نگهدارند و باید به این فرهنگ ببالیم.

غفلت از ظرفیت‌های خوسف

محمدعلی آخوندی، فرماندار خوسف نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های متعدد این شهرستان در زمینه گردشگری، کشاورزی، معادن و صنایع گفت: بسیاری از ظرفیت‌های شهرستان خوسف در کشور مغفول مانده است و با توجه به این ظرفیت‌ها در آینده نزدیک این شهر فرهنگی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد؛ پنج معدن طلایی در خوسف وجود دارد.

وی افزود: گردشگری مذهبی همچون امامزاده ابوالقاسم(ع)، مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر، مزار شاه سلیمان علی (ع)، روستاهای هدف گردشگری آرک، بین‌آباد و خور، جاذبه‌های طبیعی مثل روستای دستکند گارجگان، دق و کویر اکبرآباد در سومین شهرستان پهناور استان خراسان جنوبی وجود دارد که همه آب و هواهای مختلف را دارد؛ خوسف در مسیر تردد گردشگران در استان خراسان جنوبی قرار دارد و قطعا با رونق گردشگری و صنایع دستی اقتصاد منطقه نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

فرماندار خوسف اظهار کرد: وجود بزرگان علم و ادب از جمله ابن حسام خوسفی، دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب، خاندان عبادی و خانواده استاد راشد محصل نمونه‌هایی از بزرگان علم و ادب و فرهنگ شهرستان خوسف و در کشور مطرح هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)