راهکار ژاپن برای جبران تنزل رتبه‌بندی موسسات علمی


راهکار ژاپن برای جبران تنزل رتبه‌بندی موسسات علمی

کشور ژاپن به دنبال تغییر نگرش در دوره‌های آموزشی با بودجه صنعت است و 30 میلیون ین برای شروع ارتباط بین بخش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

به نقل از تایمزهایراجوکیشن، شرکت Nikkei Asia اظهار کرد: ژاپن برای این طرح تا ۳۰ میلیون ین (۱۹۵ هزار پوند) فراهم خواهد کرد که نیمی از هزینه‌های ۱۰ دوره همکاری بین دانشگاه‌ها یا کالج‌های فنی و شرکت‌ها ایجاد شده را شامل می‌شود.

این هزینه مالی تاخیر بحرانی فزاینده در بخش آموزش و تحقیقات ژاپن را هدف قرار می‌دهد همچنین در بحبوحه تنزل اخیر در رتبه‌بندی و تحقیقات موسسات ژاپنی در شرایطی که سایر کشورهای آسیایی در جدول بالا می‌روند، صورت می‌گیرد.

آکیوشی یونزاوا، معاون دفتر راهبردی بین‌المللی در دانشگاه توهوکو گفت: «مقدار پولی که دولت تامین می‌کند بسیار ناچیز و نسبتا اسمی است اما هدف آن تغییر نگرش‌های صنعت و دانشگاه‌هاست.»

وی ادامه داد: در حال حاضر غیرمعمول نیست که صنعت برای دوره‌های دانشگاهی سرمایه‌گذاری کند زیرا چنین همکاری‌هایی در اکثر دانشگاه‌های پیشرو در ژاپن مشاهده می‌شود اما هنوز این تعداد اندک است.

تاکهیکو کاریا، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آکسفورد گفت: اگرچه میزان بودجه اندک بود اما این ابتکار نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ برای آموزش عالی ژاپن است. به این دلیل که همکاری‌های صنعت و دانشگاه در گذشته بیشتر در حوزه تحقیقاتی بوده اما در آموزش چندان زیاد نبوده است. نوعی تامین مالی بین دولت و شرکت‌های خصوصی می‌تواند انگیزه‌های روشنی را به دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها برای توجه بیشتر به توسعه منابع انسانی با ایجاد دوره‌های جدید در سازگاری با تغییرات سریع در زمینه‌هایی مانند کربن‌زدایی نشان دهد.

طبق آمار موسسه ملی سیاست علم و فناوری ژاپن که Nikkei گزارش داده است، شرکت‌های چینی تقریبا ۲۷ درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها، شرکت‌های کره جنوبی ۱۴ درصد از تحقیقات و شرکت‌های ژاپنی تنها ۳ درصد را پوشش می‌دهند.

روشل کوپ، مشاور شرکت مشاوره بین فرهنگی ژاپن گفت: مشارکت کمتر صنعت در تحقیقات دانشگاهی ژاپن منجر به قطع ارتباط بین این دو بخش شده است.

وی می‌گوید: دانشگاه‌های ژاپن اغلب از نیازهای صنعت جدا هستند و از منابع و ایده‌های آن استفاده نمی‌کنند و کاهش این شکاف منطقی است.

هزینه‌های عدم موفقیت در بهبود روابط دانشگاهی و صنعت هشدار دهنده است زیرا ژاپن در حال حاضر از کمبود محققان آموزش دیده رنج می‌برد و صنعت و دولت همچنین دانشگاه‌ها در شرایط رقابت شدید جهانی به علت کمبود نیروی انسانی بسیار ماهر به‌ویژه با مدرک دکتری در حوزه‌های علوم و مهندسی بحران شدیدی را احساس می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...