نهایی شدن جرم انگاری اهانت به اقوام و مذاهب/ مصرف یک چهارم آب تبریز برای خنک کردن نیروگاه


نهایی شدن جرم انگاری اهانت به اقوام و مذاهب/ مصرف یک چهارم آب تبریز برای خنک کردن نیروگاه

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع اصحاب رسانه، به سوالات آنها پاسخ داد.

محمدحسین فرهنگی روز سه‌شنبه، ۲ آذرماه در نشست خبری، با اشاره به موضوعاتی از جمله آلودگی هوای تبریز که در افکار عمومی مطرح است، اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا و شرایطی که در نیروگاه تبریز مطرح است را از وزارتخانه‌ های ذی ربط از جمله وزارت نفت، نیرو و تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیری کردیم تا وضعیت اصلاح شود، موضوع نیروگاه مستقیما به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مربوط بوده و در مالکیت صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد ، در گذشته نیز با آن‌ها جلسات متعددی برگزار کردیم که در رده‌های پایین پیشرفت‌هایی داشت ولی در کل تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی افزود: اوایل سال ۱۴۰۰ با آقای دادستان در خصوص آلودگی و مازوت سوزی نیروگاه صحبتی کردیم چرا که نیروگاه به دلیل ترک فعل در زمینه‌ی رفع آلایندگی و مصرف بالای آب می توانست تحت پیگرد قرار بگیرد.

وی با اشاره به مصرف بالای آب توسط نیروگاه تبریز، گفت: حدود یک چهارم مصرف آب تبریز صرفا برای خنک کردن نیروگاه استفاده می‌شود، در کنار این بحث مصرف بیش از حد گاز نیز در نیروگاه مطرح است که باید مصرف آن توسط نیروگاه کاهش یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح سوال از وزیر نفت برای تامین گاز نیروگاه تبریز امضا و اعلام وصول شده است، گفت: تعطیلی و توقف نیروگاه نیز امکان پذیر نیست چرا که تامین برق امری کم‌ اهمیت نیست، از سویی وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت ادعا می‌کنند هیچ گونه جایگاه‌هایی برای رسیدگی به نیروگاه و پالایشگاه ندارند و می‌گویند مالک آن نیستیم و اجازه‌ی دخالت نداریم، در حالی که می‌توانند در قالب کارهای مشاوره‌ای موضوعات را پیگیری کنند چون بحث عام بوده و نتیجه‌ی آن باعث بهم خوردن واگذاری‌ها نه تنها در استان ما بلکه در سایر استان‌ها نیز می‌شود.

وی بیان کرد: هر نیروگاه بحث جداگانه‌ای دارد و نمی‌توان تصمیم مشترکی برای نیروگاه‌های استان‌ها گرفت در حال حاضر بحث سوال از وزیر نفت جهت قطع سهمیه گاز نیروگاه تبریز،توسط نمایندگان استان امضا شده است و وزیر باید نسبت به این موضوع پاسخگو شود، احساس می‌کنیم در بحث گاز، در مقایسه با سایر استان‌ها نسبت به استان ما ظلم می‌شود.

فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بحث مطرح شده در مجلس در خصوص تحلیل ادوار مختلف انقلاب اسلامی، تشریح کرد: تمامی کامیابی‌ها و ناکامی‌ها را باید در طول این دوره‌ها سنجید و نباید عدم موفقیت را روی جریان ارزشی خراب کرد، در تاریخ ۴۳ ساله‌ی انقلاب اسلامی، که ۸ سال آن به علاوه دو ماهی که شهیدان رجایی و باهنر روی کار بودند و فرصتی برای اداره کشور پیدا نکردند، جریان‌های سیاسی مختلفی در دولت ها روی کار آمدند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمله‌ای که در مورد دوره‌ی آقای احمدی نژاد گفته بود، گفت: این سخن به هیچ عنوان در دفاع از هر اقدام آقای احمدی نژاد نبود، بنده به طور کلی صحبت می‌کردم که آن دوران، دوره‌ی متفاوتی بود اکنون نیز اگر از مردم نظرسنجی شود قطعا از آثار مثبت آن دوران یاد می‌کنند.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده برای برخی طرح‌های مجلس و عدم اولویت بندی مسائل مهم از مسائل بی اهمیت، گفت: قطعا هرتصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود بنده موافق و مدافع آن نیستم، برخی طرح‌ها نه به بار و نه به دار است، در مجلس هر ۱۵ نفر می‌توانند طرحی را امضا و به کمیسیون ارائه دهند هر موقع در کمیسیون و صحن تصویب شد، اجرایی می‌شود.

وی با انتقاد از وضع فعلی مجلس، اظهار کرد: با اضافه کردن کلمه‌ی انقلابی در اول و آخر هر جمله ای، ماهیت آن تغییر نمی‌یابد آثار منفی برخی از تصمیمات بیشتر از آثار مثبت آن است، اخیرا به دلیل تصمیم نمایندگان مجلس و حتی پیش از تایید شورای نگهبان درباره اعطای مجوز دفترخانه‌ها، کارکنان این دفاتر از کار برکنار شدند یا نمایندگان مجلس طرحی عجیب را مطرح کردند که براساس آن هر سندی که در دست مردم است، باطل محسوب می‌شود مگر اینکه آن سند ثبت رسمی شود در حالی‌که این موضوع به شدت مشکل ایجاد خواهد کرد و بنده با این موضوع هم مخالفت کردم.

فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص ارزیابی خود به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان از آغاز به کار ۱۰۰ روزه‌ی دولت رئیسی، گفت: ارزیابی بنده از دولت فعلی مثبت است و دولت را سرحال و پای کار می‌بینم، دولت علی رغم انتقادات به هر موضوعی توجه دارد، متاسفانه دولت قبلی در اواخر با افزایش پایه پولی، باعث شد که مجلس و دولت بعد به شدت تحت فشار قرار گیرد و از طرف دیگر رتبه بندی فرهنگیان را در روزهای پایانی به مجلس آورد که سازمان برنامه بودجه اعلام کرد که اعتباری برای آن نداریم که دوباره به دولت ارجاع داده شد.

وی در خصوص برداشت‌های بی رویه‌ی آب رود ارس توسط کشورهای ترکیه و ارمنستان، گفت: بحث برداشت آب توسط کشورهای مختلف از مسائل جدی به شمار می‌رود باید از حق آبه خود از این رود دفاع کنیم و دستگاه‌های مسئول مانند وزارت خارجه و وزارت نیرو این موضوع را به جد پیگیری کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که احیای برجام در مجلس مطرح نیست و مصوبه مجلس در سال گذشته کاملا مشخص است، تصریح کرد: مهمترین رکن توقف برجام اقدامات آمریکاست و اگر اقدامات آمریکا برگردد آن موقع می‌توان مذاکره را انجام داد.

موضوع جرم انگاری اهانت به اقوام و مذاهب نهایی شد

وی با بیان این‌که در این دوره از مجلس، موضوع جرم انگاری اهانت به اقوام نهایی شد، گفت: بعد از سال ۸۵ طرحی در مجلس مطرح شد که براساس آن هر فردی که به اقوام توهین کند مجازات می‌شود در حالی که در گذشته مجازاتی برای افراد اعمال نمی‌شد، در اوایل مجلس مخالفت هایی با این طرح شد ولی در نهایت در این دوره، اهانت به اقوام و مذاهب ابلاغ شد.

فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که در ابتدای این دوره از مجلس، اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی را که معمولا کمیسیون مخالفت می‌کرد، پیگیری کردیم، گفت: خوشبختانه با پیشنهاد بنده کلیات آن تایید شده و اکنون نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: معتقدم این طرح باعث افزایش اتحاد و انسجام ملی خواهد شد، هر انسانی به فرهنگ، ادبیات، فولکور و زبان خود علاقمند است و البته نمی دانیم این طرح در مجلس چگونه پیشرفت می‌کند ولی اولین طرحی است که در اصل ۱۵ پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به پیگیری در خصوص بیمه قالیبافان، گفت: در گذشته اگر یک روز تاخیر در پرداخت رخ می‌داد بیمه قالیبافی افراد قطع می‌شد در دوره ی قبل نسبت به این موضوع از وزیر وقت سوال کردم که همواره وزیر در کمیسیون از این طرح دفاع می‌کرد در صحن نیز صحبتی شد و مجلس با قاطعیت سخنان وزیر را قبول نکرد و ابلاغ شد تا بیمه‌ی کسی قطع نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان