تکمیل پروژه های ناتمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار اقدام جهادی دولت


تکمیل پروژه های ناتمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار اقدام جهادی دولت

بجنورد- ایرنا- بسیاری از پروژه های ورزشی خراسان شمالی که از مصوبات کاغذی دولت های گذشته‌اند همچنان در استان نیمه کاره بوده و تکمیل آنها چشم انتظار اقدامات جهادی دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا بارها و بارها در خصوص ورزش و نقش فضاها و اماکن ورزشی در سلامت جامعه گفته شده است زیرا که هر عقل سلیمی می داند، این حوزه با افزایش پویایی و پیشرفت جامعه سروکار دارد و با کشف استعدادها می تواند مقدمات کسب افتخار را برای کشور و هر استانی را رقم بزند.

سیاستگذاران به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری برای توسعه ورزش، هزینه به مراتب کمتری از عدم توجه به این حوزه دارد، چرا که توجه نشدن به این بخش موجب افزایش بیماری ها، تنش‌های عصبی و بروز آسیب های اجتماعی می شود و هزینه های هنگفتی روی دست سیاستگذاران می گذارد به گونه ای که در سال های اخیر دولت ها با علم و آگاهی نسبت به بازخورد های مثبت آن در پویایی جامعه رویکرد خود را متوجه گسترش فضاهای ورزشی در استان ها کرده اند.

در این بین بسیاری از طرح های ورزشی به علت مشکلات مالی و گاه مدیریتی نیمه کاره مانده است و دولت سیزدهم وارث طرح های ورزشی است که سال ها است در خراسان شمالی همانند برخی استان ها خاک می خورند.

پروژه هایی که گاه در همان گام نخست کار عمرانی و در برخی مواقع اواسط کار و یا بعضا در آخرین مراحل احداث، متوقف شده اند.

تکمیل پروژه های ناتمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار اقدام جهادی دولت

این پروژه های ورزشی که به گفته مسوولان ورزشی استان به بیش از ۹۰ طرح می رسدٰ، درصدهای مختلفی از پیشرفت فیزیکی با سرنوشتی نامعلوم دارند همچنان چشم انتظار مشخص شدن سرانجام خود هستند، پروژه هایی که این روزها جدای از فرسودگی، تکمیل آنها نیز اعتباری چندین برابر اعتبار مصوب می طلبد.

فرسودگی بتنی برخی از سالن های ورزشی

شاخص ترین این پروژه های ناتمام سالن ۶ هزار نفری بجنورد است پس از ۱۴ سال نیمه کاره است که براساس مصوبه سفر استانی هیات دولت دهم برای ساخت و تجهیز این پروژه ورزشی حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد و قرار بود تا این پروژه مهم ورزشی تا پیش از پایان آن دولت در سال ۹۲ به پایان برسد که به دلیل عدم پرداخت به موقع اعتبار این پروژه نیمه کاره ماند و بررسی ها نشان می دهد که با صورت حساب فعلی حداقل برای تکمیل این پروژه در سال ۱۴۰۰، چهار برابر اعتبار سال مصوب مورد نیاز است.

تکمیل پروژه های ناتمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار اقدام جهادی دولت


یکی از کارشناسان عمرانی این پروژه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با گذشت سال ها از نیمه کاره ماندن سالن ورزشی ۶ هزار نفری شهر بجنورد، بر اثر سرما و گرما تا حد زیادی اسکلت بتنی آن کیفیت اولیه خود را از دست داده است و در صورت ادامه فرایند ساخت باید ابتدا مقاوم سازی این پروژه ورزشی صورت گیرد.
وی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: در شرایط فعلی هر سالی که از عمر این پروژه بگذرد، علاوه بر تحمیل هزینه های مازاد ناشی از تورم، عمر مفید ساختمانی آن نیز کاهش خواهد یافت و قطعا باید فرایند مقاوم سازی با هزینه بیشتری انجام شود.
وی گفت: با تاخیر بیش از ۱۰ سال در تکمیل این پروژه، هزینه ساخت آن چهار برابر افزایش یافته است و رشد بار مالی موجب می شود تا دولت به دلیل تنگنای مالی این نوع پروژه ها را در اولویت قرار ندهد، چرا که با اعتبار مشابه می تواند چندین پروژه ورزشی در روستاها احداث کند.

نیمه کاره ماندن ۹۲ پروژه ورزشی

سرپرست اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان شمالی گفت: هم اینک ۹۲ پروژه ورزشی در استان نیمه کاره است که تکمیل آنها بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مصیب اکبرزاده با بیان اینکه این پروژ ها ۳۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردٰ، اظهار داشت: شاخص ترین این پروژ های ورزشی، سالن ۶ هزار نفری بجنوردٰ است، که از سال ۸۶ ساخت آن شروع شده و هم اینک ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تکمیل پروژه های ناتمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار اقدام جهادی دولت

وی افزود: سالن سه هزار نفری اسفراین با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و سالن ۲ هزار نفری شهرستان شیروان نیز با ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژ های ورزشی مطرح استانٰ است که ساخت آنها از سال ۸۹ شروع شده است.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبارٰ برای تکمیل پروژ های ورزشی نیمه کاره استانٰ، نیمی از آن صرفا مربوط به این سه پروژه ورزشی است.

وی با اشاره به افتتاح هشت پروژه ورزشی در چهار شهرستان استان با صرف حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نیمه نخست امسالٰ، گفت: این پروژه های ورزشی مربوط به ساخت سالن ورزشی زوارم و گود باستانی شیروان، سالن ورزشی چهل حصار و سالن ژیمناستیک اسفراین، سالن ورزشی نوده و محمدعلی پهلوان در شهرستان بجنورد و سالن های ورزشی خرمده شرقی و امند در شهرستان مانه و سملقان بوده است.

جذب ۱۹۵ میلیارد ریال برای طرح های نیمه کاره

اکبرزاده با بیان اینکه اتمام پروژه های نیمه تمام از اولویت های دولت است، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۹۵ میلیارد ریال اعتبار برای برای تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی به این استان تخصیص داده شد.

سرپرست اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان شمالی افزود: از این میزان اعتبار، ۱۵۰ میلیارد ریال برای نصب سقف سالن ۶ هزار نفری بجنورد و ۵۰ میلیارد نیز برای تکمیل زمین شماره ۲ و رختکن ورزشگاه شادروان تختی این شهرستان اختصاص یافت.

خراسان شمالی با ۲۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارای ۴۵ هیات ورزشی فعال است که ۱۹۷ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان شمال شرق کشور وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما