کیفیت؛ عامل تفاوت قیمت روغن زیتون


کیفیت؛ عامل تفاوت قیمت روغن زیتون

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان طارم گفت: قیمت روغن زیتون‌ها براساس کیفیت خیلی متفاوت است و برای اینکه خریدار بداند روغن زیتونی که دریافت می‌کند باکیفیت است یا نه نیازمند آموزش است تا از راه ارزیابی حسی این توانایی را داشته‌ باشد.

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با برگزاری دوره آموزشی ارزیابی حسی روغن زیتون در شهرستان طارم و با بیان اینکه برگزاری این دوره، یکی از نیازهای اساسی برای روغن زیتون است، اظهار کرد: با توجه به گران بودن آزمایش‌های بیوشیمی برای روغن زیتون، نمونه‌گیری از کارخانه برای تشخیص روغن زیتون خوب صرفه اقتصادی ندارد ولی علمی به نام علم ارزیابی روغن زیتون از طریق حس چشایی و بویایی وجود دارد که از این طریق در رابطه با کیفیت روغن زیتون قضاوت می‌شود.

وی افزود: در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که میزان تولید زیتون بسیار بالایی دارند، ارزیابی حسی روغن زیتون مرسوم است و این روش علاوه بر کاربردی که برای کشاورزان در نحوه تولید روغن با کیفیت دارد، برای خریداران نیز در اینکه بتوانند روغن زیتون خوب را از هم تشخیص دهند نیز، موثر است.

این مسئول تصریح کرد: بسته‌بندی روغن زیتون در کل دنیا بر اساس رقم‌ و کیفیت انجام می‌شود و قیمت روغن زیتون‌ها بر اساس کیفیت خیلی متفاوت است و برای اینکه خریدار بداند روغن زیتونی که دریافت می‌کند با کیفیت است یا نه نیازمند آموزش است تا از راه ارزیابی حسی این توانایی را داشته‌ باشد.

اکبری در رابطه با اهداف ارائه آموزش ارزیابی حسی روغن زیتون، ادامه داد: برای افزایش کیفیت روغن زیتون تولیدی در شهرستان طارم توسط باغ‌داران عواملی مانند نحوه برداشت، زمان برداشت، زمان برداشت تا انتقال به کارخانه، دستگاه‌هایی که در فرآوری شرکت دارند و حتی نحوه نگه‌داری روغن پس از تولید خیلی تاثیرگذار است.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان طارم عنوان کرد: سعی داریم با برگزاری دوره آموزشی ارزیابی حسی روغن زیتون در شهرستان افرادی را به عنوان متخصص در این حوزه تربیت کنیم تا به عنوان تست پانل در راستای کیفیت‌سنجی روغن در کارخانه‌جات کار کنند و اگر با این کار بتوانیم کیفیت روغن در کارخانه دقت لازم را انجام دهیم و بسته‌بندی بر اساس کیفیت باشد، علاوه بر افزایش درآمد برای کشاورزان، با رقابتی کردن بحث کیفیت کارخانه‌ها، باغ‌داران نیز به دلیل تفاوت قیمت دقت‌های لازم را خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی ارزیابی حسی روغن زیتون در این شهرستان، خاطرنشان کرد: دوره آموزشی ارزیابی حسی روغن زیتون با حضور یکی از مدرسان بین‌المللی از اسپانیا برگزار می‌شود و به افراد در پایان دوره در صورت قبولی در آزمون به دوره‌های تخصصی وارد خواهند شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زیبایی زن داعشی سریال پایتخت در واقعیت ! / الیزابت کیست ؟! + عکس ها و بیوگرافی