برای اولین بار یک زن نخست‌وزیر سوئد شد


برای اولین بار یک زن نخست‌وزیر سوئد شد

برای اولین بار یک زن به عنوان نخست وزیر سوئد انتخاب شد

"ماگدالنا اندرسون" امروز چهارشنبه به‌عنوان اولین زن حمایت لازم را برای عهده‌داری سمت نخست‌وزیری سوئد در پارلمان دریافت کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه آلمانی "پاسایر نویه پرسه"، "ماگدالنا اندرسون" از حزب سوسیال دموکرات به‌عنوان اولین نخست وزیر زن در کشور سوئد انتخاب شد.

اندرسون، وزیر اقتصاد و دارایی پیشین سوئد در رأی‌گیری روز چهارشنبه در پارلمان این کشور حمایت لازم برای جانشینی استفان لوفن، نخست وزیر مستعفی این کشور را دریافت کرد.

به‌موجب سیستم حاکم بر سوئد، یک نامزد نخست‌وزیری به حمایت اکثریت در پارلمان نیازی ندارد، بلکه فقط باید اکثریت را مقابل خود نداشته باشد.

اندرسون حمایت شریک ائتلافی حزب سوسیال دموکرات یعنی سبزها و همچنین حزب مرکزی را به دست آورده است.

به این ترتیب این زن 54ساله جانشین دوست و همحزبی خود استفان لوفن می‌شود که در هفت سال گذشته با یک دولت اقلیت قرمز ـ سبز بر این کشور حکومت می‌کرد.

سوئد به‌عنوان کشوری که سالهاست از برابری جنسیتی دفاع می‌کند، هرگز یک زن را در منصب نخست‌وزیری نداشته است. انتظار می‌رود اندرسون روز جمعه دولت جدید قرمز ـ سبز را معرفی کند.

لوفن در ماه آگوست اعلام کرد که از سمت رهبری حزب و سپس نخست‌وزیری این کشور کناره‌گیری می‌کند. وی در اوایل نوامبر ریاست حزبش را به اندرسون واگذار کرد و چندی پیش هم برای زمینه‌سازی انتخاب آسان‌تر وی به‌عنوان نخست وزیر این کشور استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد.

لوفان با این اقدام خود می‌خواست به اندرسون این فرصت را بدهد که قبل از انتخابات پارلمانی بعدی در اواخر تابستان سال 2022 موقعیت بهتری برای خود ایجاد کند.

سوسیال دموکرات‌ها سال‌هاست مشترکاً با سبزها در یک دولت اقلیت بر سوئد حکومت می‌کنند. لوفان از اکتبر 2014 نخست وزیر این کشور است.

نخست وزیر جدید سوئد چالش‌های فراوانی از جمله مبارزه با بحران کرونا را پیشِ‌رو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام