خواص گزنه برای سلامتی که نمی‌دانید/ تقویت ایمنی تا مفید برای کم‌خونی و پروستات


خواص گزنه برای سلامتی  که نمی‌دانید/ تقویت ایمنی تا مفید برای کم‌خونی و پروستات

به گزارش بهداشت نیوز، (https://behdasht.news/) تصور می شود که علی رغم نام عجیبش، گزنه تیغی، که گیاهی گلدار است، فوایدی برای سلامتی دارد (و همچنین خطراتی). شاید شما در بازار تره بار گزنه تیغی دیده باشید. اگر از...

به گزارش بهداشت نیوز، تصور می شود که علی رغم نام عجیبش، گزنه تیغی، که گیاهی گلدار است، فوایدی برای سلامتی دارد (و همچنین خطراتی). شاید شما در بازار تره بار گزنه تیغی دیده باشید. اگر از رویش عبور کردید، چه کسی می تواند شما را سرزنش کند؟ چای گزنه ممکن است دلچسب ترین لیوان برای گرم کردن دستان شما در یک روز سرد به نظر نرسد، اما دمنوش گزنه بوی خوش و مزایای بالقوه برای سلامتی شما دارد.

خواص دمنوش و چای گزنه برای سلامتی
درباره مزایای گیاه کنجکاو هستید؟ در زیر برخی از مزایای احتمالی چای گزنه را بخوانید.

1. خواص چای گزنه، آلرژی ها را تسکین می دهد
گیاه گزنه تیغی در حالت طبیعی خود هنگامی که موهای ظریف آن به پوست برخورد می کند، آلرژی را تحریک می کند. با این حال، گزنه در صورت تهیه بصورت چای و دمنوش، در واقع به تسکین آلرژی کمک می کند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تحقیقات دارویی ایران منتشر شد، نشان می دهد که گزنه می تواند به تسکین علائم تب یونجه کمک کند.

2. خواص چای گزنه، دردهای عضلانی و مفصلی را درمان می کند
از گزنه به دلیل خاصیت طبیعی ضد التهاب و ضد درد قرن هاست که برای درمان عضلات و مفاصل استفاده می شود. گزنه ممکن است به تخفیف علائم آرتروز و دردهای مفصلی کمک کند مخصوصا در مورد دست ها، زانوها ، باسن و ستون فقرات. بر اساس بررسی تحقیق منتشر شده در سال 2018 در مجله Molecules محققان دریافتند که گزنه می تواند در ترکیب با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مفید باشد و به افراد امکان می دهد تا استفاده از NSAID ها را کاهش دهند. یک رژیم ضد التهابی همچنین ممکن است درد را کاهش داده و التهاب را کنترل کند.

3. خواص چای گزنه، استخوان ها را تقویت می کند
بر اساس تحقیقات انجام شده، از جمله مطالعه منتشر شده در سال 2016 در Food Science Nutrition، پودر گزنه، کلسیم ، منیزیم و آهن تقویت کننده استخوان را به بدن شما می رساند. این گیاه همچنین دارای ویتامین های D و K است که به استخوان ها کمک می کند تا از کلسیم برای محافظت از تراکم استخوان استفاده کنند. منیزیم در استخوان ها ذخیره می شود، از استحکام استخوان پشتیبانی می کند و به جذب کلسیم کمک می کند. کاهش منیزیم و در نتیجه پوکی استخوان یک بیماری مزمن. کمبود آهن نیز در پوکی استخوان نقش دارد. پوکی استخوان میتواند باعث درد شود، تحرک را محدود کرده و زندگی روزمره را مختل کنند.

4. خواص چای گزنه، سلامت قلب را تقویت می کند
گزنه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به عنوان محافظ قلب در نظر گرفته می شوند. این گیاه منبع ویتامین های A و C، بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدها است.

5. چای گزنه برای کم خونی
به دلیل محتوای بالای ویتامین C و آهن که به بدن در افزایش تولید گلبول های قرمز کمک می کند، ممکن است از کم خونی جلوگیری کند.

6. خواص چای گزنه و فشار خون
گزنه همچنین حاوی فلاونوئیدهای کوئرستین و کامفرول است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. دمنوش گزنه می تواند به شل شدن رگ های خونی کمک کرده و به گردش خون سالم کمک کند.

خواص دمنوش گزنه برای پوست
7. چای گزنه تحریکات پوستی را تسکین می دهد
علاوه بر توانایی های آنتی هیستامین، ضد التهاب، ضد میکروبی و تسکین دهنده درد، گیاه گزنه سابقه طولانی در استفاده از آن برای درمان تحریکات پوستی مانند اگزما و آکنه دارد، جانت جاکنین متخصص پوست در ساحل سولانا کالیفرنیا و نویسنده کتاب "پزشکی هوشمند برای پوست شما" این موارد را تایید کرده است.

گزنه به نظر می رسد که قرمزی و تورم را کاهش می دهد، خارش را تسکین می دهد و سرعت درمان را بهبود می بخشد. برای دریافت این فواید شفاف کننده پوست، می توانید چای را بنوشید- یا می توانید یک فنجان دم کنید، بگذارید خنک شود و مایع را مستقیماً روی پوست خود بمالید. با این حال ، دکتر جاکنین هشدار می دهد که گزارش هایی از واکنش های آلرژیک پوستی به گزنه موضعی وجود دارد، بنابراین ابتدا مطمئن شوید که حساسیت پوستی ندارید و فقط در ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید."

8. چای گزنه سلامت کلیه ، ادرار و پروستات را تقویت می کند
به عنوان مدر، گزنه می تواند ادرار سالم را تقویت کند. گیاه گزنه تیغی به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت ادراری، و جلوگیری از سنگ کلیه استفاده می شود. مطالعه روی موش ها ، که در سال 2014 در Molecular Medicine Reports منتشر شده است ، نشان می دهد که این ماده باعث کاهش تجمع بلورهای اگزالات کلسیم در کلیه ها می شود که به تشکیل متداول ترین نوع سنگ کلیه کمک می کنند.

با این حال، یافته ها در مطالعات حیوانی به طور مستقیم قابل انتقال به انسان نیست. تحت نظر پزشک، از عصاره های گیاه برای درمان علائم ادراری بزرگ شدن پروستات، از جمله نیاز مکرر به ادرار و مشکل در تخلیه مثانه، استفاده می شود.

9. دمنوش گزنه عملکرد ایمنی بدن را تقویت می کند
گیاه گزنه دارای چندین ترکیب تقویت کننده سیستم ایمنی از جمله فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها و ویتامین های A و C است. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های ایمنی در برابر آسیب هایی که می توانند عملکرد ایمنی بدن را تضعیف کنند، کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد عصاره گزنه با تقویت پاسخ ایمنی، فعالیت سلول های ایمنی را تشویق می کند. دانشمندان دانشگاه Hacettepe در آنکارا ترکیه دریافتند که این گیاه سلولهای T سیستم ایمنی بدن را که به مبارزه با عفونت و سایر عوامل بیماری زا در بدن کمک می کنند ، تحریک می کند.

10. خواص چای گزنه برای معده و هضم غذا
التهاب بیش از حد می تواند در هضم سالم تداخل کرده و رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش شما را تقویت کند. مصرف منظم چای گزنه که دارای قدرت ضد التهابی است به شما در تنظیم هضم غذا و کاهش یبوست، اسهال و ناراحتی معده کمک می کند. با حفظ تعادل مناسب بین روده و باکتری ها و سایر میکروب ها که در مجموع به عنوان میکروبیوم شناخته می شود- همچنین می توانید در برابر طیف وسیع تری از بیماری ها مقاومت کنید.

قبل از استفاده از گزنه یا هر مکمل جدید یا داروی طبیعی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: salamdonya

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید