تأکید بر ثبت تاریخ شفاهی هیئات/هیئت قلب تپنده جامعه است


تأکید بر ثبت تاریخ شفاهی هیئات/هیئت قلب تپنده جامعه است

دبیر بخش کتاب مهواره هوای نو گفت: بی شک هیئت های مذهبی در طول تاریخ تأثیرات و تحولات شگرفی بر محیط پیرامون خود و اجتماع داشته اند که بر لزوم کتابت تاریخ شفاهی هیئت می افزاید.

به گزارش خبرنگار به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر مهدی امین فروغی، دبیر بخش کتاب مهواره هوای نو در نشست خبری این مهواره گفت: از قرن اول هجری افراد بسیاری در وصف امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان قلمفرسایی کردند بر همین اساس اشعار و سود واره های بسیاری در طول تاریخ به جای مانده است که به صورت آثار مکتوب ثبت و ضبط شده اند اگر نگاهی گذرا به آثار مکتوب عاشورایی داشته باشیم می توان دریافت که در قرون اولیه عموم کتاب ها تاریخی و از نوع تاریخ توصیفی بوده است.

وی تصریح کرد: در این برهه از تاریخ عمدتاً کمتر به آثار تحلیلی برخواهیم خورد این در حالی است که در سده اخیر با آثار تحلیلی مواجه شده و مجموعه کتابهای سده اخیر در پنج گروه مهم تقسیم بندی می شوند. گروه نخست تاریخ و فرهنگ است که شامل مجموعه آثار تالیفی پژوهش فرهنگی و اجتماعی است. گروه دوم به ادبیات شامل شعر، شعر هیئت، ادبیات داستانی، ادبیات پژوهشی اختصاص می یابد.

این پژوهشگر برجسته عنوان کرد: گروه سوم هنر نام دارد که به عمده کتاب های خوشنویسی کتاب عکس اختصاص دارد. گروه چهارم کودک و نوجوان است که کتاب ها و تصویر گریه های این رده سنی از جمله آنهاست. گروه پنجم ترجمه نام دارد که شامل آثار ترجمه فارسی به زبان های دیگر و ترجمه زبان های دیگر به فارسی است و جای بسی تاسف دارد که آثار عاشورایی فارسی زبان به ندرت به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.

فروغی تصریح کرد: مهرواره هوای نو در بخش کتاب دو مأموریت اصلی دارد که شامل معرفی کتاب سال عاشورا و معرفی کتاب سال هیئت است. شناخت کتب در حوزه عاشورا برای تشویق مولفین و پژوهشگران، شناسایی کاستی‌ها و خلأها در حوزه کتاب های عاشورایی و کمک به ارتقای سطح علمی آنها و تولید نگارش بهتر در حوزه عاشورا از جمله اهداف و چشم اندازهای این مهرواره است.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مهرواره هوای نو در بخش کتاب سال عاشورا آثار را از منظر شاخص های پژوهشی شامل سیره نگاری، پژوهش اجتماعی، موسیقی شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات پژوهشی، کودک و نوجوان آثار مکتب هنری بررسی می کند.همچنین در بخش معرفی کتاب سال هیئت شاخص هایی از جمله کاربردی بودن تالیفات برای هیئت، کمک به مهارت سخنوری و مداحی، پرداختن به موضوعات کاربردی هیئت، نگارش متون آموزشی و پژوهشی، کتابت تاریخ شفاهی هیئت مد نظر خواهد بود.بی شک هیئت های مذهبی در طول تاریخ تأثیرات و تحولات شگرفی بر محیط پیرامون خود و اجتماع داشته اند که بر لزوم کتابت تاریخ شفاهی هیئت می افزاید چرا ما اهداف بزرگی در سر داریم و هیئت قلب تپنده جامعه است.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش اسرائیل