پیش‌بینی قیمت دلار 4 آذر / راهکارهای دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟


پیش‌بینی قیمت دلار 4 آذر / راهکارهای دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟

در سومین روز آذرماه، رکورد جدیدی در بازار ارز به ثبت رسید. قیمت دلار روز چهارشنبه مرز 29 هزار تومانی را شکست و به بالاترین سطح قیمتی از 12 آبان ماه سال 99 رسید. نوشته پیش‌بینی قیمت دلار 4 آذر / راهکارهای دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟...

به گزارش تجارت‌نیوز، روز چهارشنبه، دلار ۵۴۰ تومان افزایش ارزش را تجربه کرد و در محدوده ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. آخرین بار قیمت دلار در ۱۲ آبان ۱۳۹۹ چنین سطح قیمتی را به ثبت رسانده بود.

چرا با وجود نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای، اسکناس آمریکایی سیر صعودی گرفته و در سومین روز آذرماه به بالاترین قیمت ۱۳ ماه اخیر رسیده است؟

۵ عامل به صورت کلی در رشد قیمت دلار در ماه‌های اخیر اثر داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل، ورود تقاضای آربیتراژی به بازار است که به علت تفاوت نرخ بازار و صرافی‌های بانکی ایجاد شده است.

دومین عامل این است که برخی از سفته‌بازان تمایل دارند در آستانه مذاکرات هسته‌ای، دلار خود را در بالاترین سطح قیمتی به فروش برسانند.

وجود تقاضای خروج سرمایه در بازار و تمایل برای خرید ارزرمزها عوامل زمینه‌ساز دیگری هستند که به رشد قیمت دلار کمک می‌کنند. در کنار این در ماه‌های اخیر وضعیت بازار سرمایه چندان مساعد نبوده است و ممکن است بخشی از نقدینگی از این بازار به سوی بازار ارز و طلا کوچ کرده باشد. در کنار ۵ عامل یاد شده، روز گذشته یک عامل دیگر نیز نقش محرک رشد قیمت دلار را ایفا کرد.

سیگنال گروسی به بازار ارز

برخی فعالان اعتقاد داشتند، اظهارات گروسی در مورد نتیجه مذاکرات با ایران عامل اصلی زمینه‌ساز رشد قیمت دلار بود. الجزیره روز گذشته خبر داد که مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‎گوید که مذاکرات با ایران به نتیجه نرسیده است.

۴ راهکار سیاست‌گذار برای مدیریت دلار
در شرایطی که وضعیت نوسانی دلار تشدید شده است، سیاست‌گذار از ۴ روش می‌تواند اقدام به مدیریت نوسانات اسکناس آمریکایی کند.

به گفته برخی تحلیل‌گران، بازارساز در درجه اول باید تقاضای آربیتراژی را از بازار خارج کند. مهم‌ترین راه‌حل بازارساز برای اینکه هرج و مرج بازار را مدیریت کند، توزیع و فروش قیمت دلار از نرخ‌های بالاتر است. اگر بازارساز قیمت فروش خود را بالای نرخ بازار قرار دهد، از یکسو می‌تواند منابع ریالی بیشتر جذب کند و از سوی دیگر زمینه‌ساز خروج تقاضای آربیتراژی از بازار خواهد شد. با خروج این تقاضا، بازارساز می‌تواند منابع ارزی بیشتری را برای خود حفظ کند و در بازه زمانی طولانی‌تری از آنها استفاده کند.

انتشار اوراق دولتی دیگر راهکاری است که می‌تواند زمینه‌ساز جمع کردن بخش مهمی از نقدینگی شود. در کنار این انتشار اوراق می‌تواند بخشی از کسری بودجه را کاهش دهد و اثر افزایشی آن بر بازار ارز را مدیریت کند.

جدا از این عوامل، بازار ارز بیش از هر چیز دیگری نیاز به شفاف‌سازی و تغییر سمت و سوی انتظارات دارد. نخستین اقدام مهم سیاست‌گذار این است که چشم‌اندازی از نرخ تورم ارائه دهد که افراد انتظارات خود را با این نرخ تورم تنظیم کنند.

مساله مهم دیگری که این روزها برای بازار اهمیت دارد، نتایج مذاکرات هسته‌ای است. سیاست‌گذار بهتر است که درباره آینده مذاکرات شفاف‌سازی کند و اشاره کند که در صورت عدم لغو تحریم‌ها از چه راهکارهایی برای مدیریت نوسان دلار می‌خواهد بهره ببرد. در این میان، چگونگی دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده نیز اهمیت زیادی دارد.

عرضه قابل توجه در بازار دلار

بازارساز ارزی برای مدیریت قیمت دلار، عرضه خود را افزایش داده است. حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما طی هشت ماه ۱۴۰۰، معادل ۱/ ۱۸ میلیارد دلار بوده که این میزان حدود ۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در سامانه نیما طی هشت ماهه ۱۳۹۹، معادل ۷/ ۱۰ میلیارد دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به‌ ۱/ ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به چرخه اقتصاد کشور است. براین اساس حجم ارز عرضه شده در سامانه نیما توسط صادرکنندگان طی هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین این حجم از ارز عرضه شده در سامانه نیما صرف واردات نیازهای ضروری، مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای برای افزایش تولید داخلی شده است.

گفتنی است، روند افزایش عرضه ارز در سامانه نیما همچنان در آبان ماه تداوم داشته است به گونه‌ای که عرضه ارز طی این ماه نسبت به ماه قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس