از دیابت بارداری چه می‌دانید؟


از دیابت بارداری چه می‌دانید؟

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم ضمن تشریح دیابت بارداری و علت به وجود آمدن آن، اکید کرد: مبتلایان به دیابت بارداری پس از بارداری در خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند و پس از بارداری باید سالیانه تحت نظر پزشک چکاپ شوند.

آفتاب‌‌نیوز :

بابک پزشکی، گفت: یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است و همانطور که از نام آن پیدا است در زمان بارداری خود را نشان می‌دهد. هرگونه اختلال میزان گلوکز که در سه ماهه دوم یا سوم بارداری در یک خانم باردار ایجاد شود را دیابت بارداری می‌گوییم.

وی افزود: تمام خانم‌های باردار طبق پروتکل وزارت بهداشت باید در هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی تحت آزمایش تست تحمل خوراکی گلوکز قرار گیرند. در این آزمایش ۷۵ گرم گلوکز خوراکی به خانم داده می‌شود و قند خون ناشتا، قندخون یک ساعت پس از خوردن گلوکز و قندخون دو ساعت پس از خوردن گلوکز اندازه‌گیری می‌شود. اگر قندخون ناشتا بالای ۹۵، قندخون یک ساعته بالای ۱۸۰ و قندخون دو ساعته بالای ۱۵۳ باشد، خانم دیابت بارداری دارد.

او با تاکید بر اینکه دیابت بارداری با آزمایش مشخص می‌شود، اظهار کرد: خانم باردار ممکن است هیچگونه علامتی مثل پرخوری، افزایش ادرار، پر نوشی، کاهش وزن و... را نداشته باشند. علت ایجاد دیابت بارداری به دلیل تولید یک سری از هورمون‌هایی است که از جفت ترشح می‌شود و باعث می‌شود در بدن خانم باردار مقاومت به انسولین ایجاد کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، پزشکی ادامه داد: در مورد دیابت بارداری ذکر این نکته لازم است که این افراد پس از بارداری در معرض خطر دیابت نوع دو هستند. گرچه می‌گوییم پس از بارداری دیگر نیازی به انسولین نیست و دارو قطع می‌شود، اما این افراد باید سالیانه به پزشک مراجعه کرده و قندخون خود را چک کنند چون در معرض خطر دیابت نوع دو هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس