همه 1400 شهر و 38 هزار روستای کشور باید برنامه داشته باشند


همه 1400 شهر و 38 هزار روستای کشور باید برنامه داشته باشند

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه امروز برنامه ریزی تنها در شهرهای بزرگ کشور جای خود را باز کرده و بسیاری از شهرهای میانی و کوچک و روستاها فاقد برنامه هستند، گفت: برنامه شهری مختص 9 کلانشهر و 31 مرکز استان نیست، بلکه همه 1400 شهر و 38 هزار روستا و دهیاری کشور باید برنامه داشته باشند.

مهدی جمالی نژاد در رویداد تخصصی شهر برنامه، با اشاره به پیچیده شدن اداره شهرها و تعاملات شهری، اظهار کرد: امروز با مشکلات، پیچیدگی‌ها، عصر انفجار اطلاعات، رشد شگفت انگیز علم و تکنولوژی و حرکت بسیاری از کشورها به سمت ایجاد شهرهای دانش محور مواجه هستیم.

وی یکی از منسجم ترین و مویرگی ترین شبکه ها در ایران را شبکه شهری و روستایی دانست و گفت: بیش از هزار و ۴۰۰ شهر در کشور داریم، تعداد روستاهای کشور نیز بسیار زیاد است و حدود ۶۳ هزار سکونتگاه و مراکز زیستی در کشور داریم که از این تعداد ۳۸ هزار سکونتگاه دهیاری دارند که اگرچه جمعیت کمتری دارند اما اداره آنها شبیه شهرها است و همان مسائل و مشکلات را دارند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور گفت: بسیاری از مواقع بر اهمیت برنامه محوری به عنوان محور تحول، رشد، پیشرفت و توسعه همه جانبه تاکید داریم، اما متاسفانه می بینیم که این برنامه ریزی تنها در شهرهای بزرگ کشور جای خود را باز کرده و بسیاری از شهرهای میانی فاقد برنامه هستند و شهرهای کوچک و روستاها برنامه ای ندارند، در حالی که شهر برنامه مختص ۹ کلانشهر و ۳۱ مرکز استان نیست و مختص ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا و دهیاری است.

وی با بیان اینکه اداره شهرهای کوچک و روستاها در دنیای پیچیده امروز مستلزم داشتن برنامه جامع و روشن است، تصریح کرد: این برنامه باید عملیاتی و کاربردی باشد، عملیاتی و کاربردی بودن نه فقط در برنامه شهرهای کوچک و روستاها بلکه در شهرهای بزرگ هم باید مدنظر قرار گیرد.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از مواقع برنامه های خوب و منسجمی با صرف وقت و انرژی زیاد تدوین می شود اما در حوزه اجرا عملیاتی و اجرایی نیست، افزود: اصفهان یکی از شهرهایی است که از گذشته های دور برنامه داشته، اما گاهی برخی از این برنامه ها عملیاتی و اجرایی نبوده است.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با یادآوری اینکه هیچ دستگاهی در کشور نداریم که به اندازه شهرداری ها برنامه های متنوعی داشته باشد، تصریح کرد: مسئولان شهری امروز به فکر توسعه همه جانبه شهرها هستند تا برنامه های شهری تنها محدود به یک حوزه نشود، و اینجاست که برنامه شهری اهمیت پیدا می کند تا شهر توسعه همه جانبه داشته باشد و همه ماموریت ها را دنبال کند و به نتیجه برساند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اتفاقات و برنامه های شهری با همدیگر مرتبط نمی شوند، تصریح کرد: ما برای پنج سال آینده برنامه ریزی می کنیم، در حالی که ممکن است ندانیم در آینده چه اتفاقی می افتد، به عنوان مثال هم اکنون طرح جامع مدیریت یکپارچه در مجلس شورای اسلامی مطرح است که موضوع بسیار مهم و طرح و ساختار جدیدی است که خیلی از برنامه های قبلی را به هم می ریزد.

جمالی نژاد به برنامه محوری اشاره و اظهار کرد: ما یکسری نیازهای نامحدود و یکسری منابع محدود داریم، منابع محدود ما نیاز به برنامه دارد. از دو هفته گذشته اصلاحات نهایی را در لایحه درآمدهای پایدار داشتیم از دی ماه قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرا می شود که اجرای آن تغییراتی به وجود خواهد آورد که حتما باید در برنامه ها درنظر گرفته شود.

وی با یادآوری اینکه نیازمندی شهروندانه به صورت روزانه تغییر می کند و اتفاقاتی می افتد که پیش از آن تجربه آن را نداشته ایم، گفت: خیلی مهم است که این اتفاقات را نیز در برنامه ها لحاظ کنیم، همچنین مدیریت پاسخگو را باتوجه به نیازها و اولویت ها در برنامه ها مدنظر قرار گیرد.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر اهمیت مشارکت شهروندان در برنامه های شهری، گفت: متاسفانه بسیاری از برنامه های ما از بالا به پایین است و بسیاری از اتفاقات در محلات و مناطق مورد توجه شهروندان نباشد، در حالی که مشارکت و رضایتمندی شهروندان موضوع بسیار مهمی است، اگر به نیازسنجی محلات توجه کنیم می توانیم برنامه اجرایی و عملیاتی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز موضوعات جدیدی در حال مطرح شدن است مثل شهرهای هوشمند، شهرهای کارآفرین، دانش بنیان، دوستدار محیط زیست، سالمند و کودک و ... در برنامه های شهری باید به این موضوعات توجه کرد.

به گزارش ایسنا، جمالی نژاد با تاکید بر ضرورت نگاه جدید به حوزه برنامه ریزی شهری، گفت: برنامه اصفهان ۱۴۰۵ برنامه خوبی است و می تواند الگویی برای شهرهای کوچک و میانی در استان اصفهان و استان های دیگر شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ها به استناد ماده ۱۵ قانون نوسازی، عمران و اصلاحات شهری مصوب ۱۳۴۷ باید نسبت به تهیه برنامه پنج ساله اقدام کنند، یادآور شد: تهیه برنامه مختص کلانشهرها نیست، بلکه همه هزار و ۴۰۰ شهر کشور باید برنامه داشته باشند تا بتوانند اولویت های خود را بشناسد و عالمانه حرکت کند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک تنها کلانشهرها و مراکز استان ها دارای برنامه نباشند و همه شهرهای کشور برنامه منسجم میان مدت و بلند مدت داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است