ساخت پلاستیک زیستی از پوست گوجه‌فرنگی


ساخت پلاستیک زیستی از پوست گوجه‌فرنگی

دانشمندان اسپانیایی ساخت پلاستیک زیستی از پوست گوجه‌فرنگی را بررسی می‌کنند و معتقدند که غذا منبع تغذیه و بسته‌بندی است.

به نقل از نیوز میر، رقابت برای ایجاد مدل‌های جدید بسته‌بندی ادامه دارد و به تازگی محققان دانشگاه درسیه‌نا (ایتالیا) موفق به ساخت پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر از پوسته میگو شدند و دانشمندان اسپانیایی نیز هدف مشابهی دارند اما راه‌حل آنان پوست گوجه‌فرنگی است.

در این طرح، ضایعات حاصل از فرآوری صنعتی گوجه‌فرنگی به‌عنوان منبع تجدیدپذیر زیستی اسیدهای چرب غیر اشباع و پلی هیدروکسیله کاربرد دارد؛ این اسیدها برای تولید مواد زیست‌تخریب‌پذیر و بی‌ضرر با کمک فناوری‌های زیست‌محیطی و مقیاس‌پذیری صنعتی برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند.

همه گوجه‌فرنگی‌هایی که وارد مرحله تولید موادغذایی مانند سس کچاپ می‌شوند محصول جانبی (پوست) دارند که ارگانیک و قابل تجزیه است اما در حال حاضر به هدر می‌رود.

طبق گزارش‌ها، پلاستیک زیستی ایجاد شده از پوست گوجه‌فرنگی در حدود یک ماه در دریا تجزیه می‌شود بنابراین نشان می‌دهد که نسبتا بادوام است و برای محیط‌زیست ضرری ندارد اما پلاستیک‌های مشتق شده از نفت حدود ۴۵۰ سال طول می‌کشد تا در محیط‌زیست تخریب شوند.

با این حال، استفاده از بیوپلاستیک جدید ممکن است هنوز به زمان نیاز داشته باشد تا در یک پایگاه تجاری گسترده شروع به کار کند زیرا باید تولید آن ارزان و آسان باشد و تجهیزات لازم برای آن ایجاد شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو