چه خودروهایی در بازار اروپا بفروش می رسند؟ + جدول فروش اکتبر 2021
گزارشهای اولیه ACEA نشان میدهند که وضعیت بازار خودروهای جدید اروپا (EU، UK و EFTA) نسبت به اکتبر سال گذشته به طرز فجیعی کاهش یافته (29.3%-) و به 798693 دستگاه رسیده است که کمترین رقم اکتبر در 31 ساله گذشته به حساب میآید. آمار سال تا به امروز...
گزارشهای اولیه ACEA نشان میدهند که وضعیت بازار خودروهای جدید اروپا (EU، UK و EFTA) نسبت به اکتبر سال گذشته به طرز فجیعی کاهش یافته (29.3%-) و به 798693 دستگاه رسیده است که کمترین رقم اکتبر در 31 ساله گذشته به حساب میآید. آمار سال تا به امروز تنها با 2.7 افزایش به 9960706 رسیده است. به همین خاطر، پیشبینی میشود که تا پایان سال 2021 تعداد 11.7 میلیون خودرو در اروپا به فروش رود (یعنی 2%- نسبت به سال گذشته). سه مورد از 5 بازار بزرگ و مطرح زودتر از سایرین سقوط کردهاند. ایتالیا، آلمان و فرانسه به ترتیب با افت 30.7%-، 34.9%- و 30.7%- روبهرو شدهاند، در حالی که اسپانیا و بریتانیا به ترتیب کاهش 20.5%- و 24.6%- را تجربه کردهاند. وضعیت در بازارهای کوچکتر نیز مشابه بوده و کاهش فروش در یونان (5.4%-)، اسلوونی (7.2%-) و کرواسی (8.7%-) نیز مشاهده شده است، هرچند که آنها توانسته است افت فروش را در حد یک عدد تکرقمی نگه دارند. در این شرایط، ایرلند (16.7%+)، ایسلند (6.5%+) و قبرس (5.2%+) تنها کشورهای اروپایی هستند که فروش خودرو در آنها از رونق نیافته است. بدترین عملکرد بازار به لیتوانی (54.8%-)، اتریش (39.2%-) و بلژیک (35.3%-) تعلق دارد.
رتبهبندی گروهها نیز در این ماه بسیار تعجبآور شده است. طبق اخبار جدید، استلانتیس ان.وی. برای نخستین بار از زمان تشکیل گروه توانسته از VW Group پیشی بگیرد (31.6%+ در برابر 41.9%-). گروه وی دابلیو بیشتر از تولیدکنندگان اروپایی دیگر با بحران کمبود میکروچیپ مواجه است. کارخانه اصلی این گروه در ولفسبورگ (آلمان) چندین مرتبه طی ماههای اخیر متوقف شده است. رنو-نیسان-میتسوبیشی (30.6%-) تقریباً با وضعیت بازار همخوانی داشته و در جایگاه بالاتری نسبت به هیوندای-کیا (6.7%+) قرار دارد. با این وجود، هیوندای-کیا به خوبی توانسته برعکس جریان ویرانکننده بازار اروپا حرکت کرده و تنها گروهی است که به سود سالیانه دست یافته است. گروه بی ام و (22.1%-) و تویوتا (23.5%-) وضعیت خوبی در این شرایط دارند، اما دایملر (34.3%-) و فورد (41.4%-) سقوط کردهاند.
از لحاظ برندهای محبوب و پرفروش، فولکس واگن علیرغم کاهش فروش (40.2%-) باز هم در رتبه اول قرار دارد، اما پژو (30.5%-) نسبت به ماه گذشته پنج پله صعود کرده و به جایگاه دوم رسیده است. رنو (36%-) و مرسدس (36.3%-) و بی ام و (21.2%-) به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم نشستهاند. رتبه ششم به تویوتا (24.4%-) تعلق دارد که نسبت به ماه سپتامبر چهار پله سقوط کرده است! هیوندای (11%+) و کیا (2.6%+) علیرغم فروش خوب، در رتبههای هفتم و هشتم قرار گرفتهاند، حال آنکه در ماه گذشته به ترتیب در رتبههای ششم و پنجم قرار داشتند. فورد (41.4%-) و فیات (32.2%-) به طرز باورنکردنی در دو جایگاه آخر لیست نشستهاند. در ردههای پایینتر، پورشه (13.4%) و اسمارت (4.9%+) توانستهاند به سود سالانه دست یابند. باقی 25 تولیدکننده برتر خودرو حداقل با افت (18%-) مواجه شدهاند. مزدا (18.5%-)، سوزوکی (20.4%-)، میتسوبیشی (20.9%-)، ولوو (22%-) و داچیا (45.8%-) و همینطور اسکودا (49.3%-)، آئودی (45.8%-) و لندروور (38.8%-) همگی در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط فعلی بازار هستند و در نیمه پایینی جدول قرار گرفتهاند.
در ادامه، جدول مربوط به 10 گروه و برند برتر در اکتبر 2021 را مشاهده خواهید کرد.
10 گروه برتر خودروسازی اروپا در اکتبر 2021
Pos | Group | Oct-21 | /20 | Sep | 2021 | /20 | Pos | FY20 |
1 | Stellantis | 165,866 | -31.6% | 2 | 2,029,330 | 3.2% | 2 | 2 |
2 | Volkswagen Group | 165,309 | -41.9% | 1 | 2,535,993 | 2.9% | 1 | 1 |
3 | Renault-Nissan-Mitsubishi | 104,432 | -30.6% | 3 | 1,160,022 | -12.4% | 3 | 3 |
4 | Hyundai-Kia | 86,438 | 6.7% | 4 | 857,540 | 22.3% | 4 | 5 |
5 | BMW Group | 60,644 | -22.1% | 5 | 722,267 | 6.2% | 5 | 4 |
6 | Daimler | 52,022 | -34.3% | 7 | 558,276 | -8.9% | 7 | 6 |
7 | Toyota Group | 48,134 | -23.5% | 6 | 647,947 | 15.2% | 6 | 7 |
8 | Ford Motor | 34,351 | -41.4% | 8 | 457,306 | -14.6% | 8 | 8 |
9 | Geely Group/Volvo | 21,734 | -22.0% | 11 | 240,225 | 6.2% | 9 | 9 |
10 | Suzuki (est) | 14,300 | -20.4% | 10 | 170,092 | 22.1% | 10 | 10 |
Pos | Brand | Oct-21 | /20 | Sep | 2021 | /20 | Pos | FY20 |
1 | Volkswagen | 74,027 | -40.2% | 1 | 1,102,088 | 2.3% | 1 | 1 |
2 | Peugeot | 52,706 | -30.5% | 7 | 611,102 | 1.3% | 2 | 3 |
3 | Renault | 50,982 | -36.0% | 3 | 557,324 | -16.2% | 5 | 2 |
4 | Mercedes | 48,101 | -36.3% | 8 | 529,896 | -11.0% | 6 | 4 |
5 | BMW | 47,738 | -21.2% | 4 | 581,171 | 7.8% | 4 | 5 |
6 | Toyota | 44,547 | -24.4% | 2 | 606,298 | 15.7% | 3 | 7 |
7 | Hyundai | 43,629 | 11.0% | 6 | 427,015 | 22.7% | 11 | 13 |
8 | Kia | 42,809 | 2.6% | 5 | 430,525 | 21.9% | 10 | 14 |
9 | Ford | 34,351 | -41.4% | 9 | 457,306 | -14.6% | 9 | 6 |
10 | Fiat | 33,482 | -32.2% | 14 | 412,002 | 3.8% | 13 | 10 |