استفاده از اصول علمی برای مواجهه با کم آبی ضروری است


استفاده از اصول علمی برای مواجهه با کم آبی ضروری است

رییس دانشگاه کردستان گفت:امروزه حوزه آب مسئله‌ای حیاتی بوده و برای مواجهه با کم آبی باید از اصول علمی استفاده کرد.

رحمت صادقی روز گذشته(۳ آذرماه) در آیین افتتاح دهمین کنفرانس بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، بیان کرد: امروزه حوزه آب مسئله‌ای حیاتی است و برای مواجهه با کم آبی باید از اصول علمی استفاده کرد.

وی به نقش کلیدی و جایگاه کنفرانس‌ها در سطح جهان اشاره داشت و افزود: ارائه دستاوردها، ارتباط گیری و معرفی پژوهشگران و ایجاد ارتباط میان دانشگاه با جامعه و صنعت و کاربردی کردن پژوهش، از اهداف اصلی برگزاری کنفرانس‌ها است.

دکتر صادقی اقتصاد سیاسی خاورمیانه را وابسته به آب دانست و گفت: با توجه به نیاز امروز جامعه در زمینه آب و تامین آن، باید کارهای پژوهشی برای مدیریت و برنامه‌ریزی آبی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این کنفرانس دکتر عطاءالله امینی دبیر علمی کنفرانس با زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم دکتر داود طالب پور، افزود: استفاده از تجربه و دانش برای چالش‌های موجود، راهکاری مناسب برای تعدیل کم آبی است.

وی با اشاره به تغییر نگرش تقابل انسان با طبیعت، اظهار داشت: بحث‌های نرم‌افزاری باید جایگزین بحث‌های سخت افزاری در برخورد با طبیعت شود.

دکتر امینی هرگونه تقابل انسان با طبیعت را منجر به شکست برای انسان دانست و عنوان کرد: مسائل اجتماعی و مدیریت، نقشی سازنده و مهم را در زمینه کم آبی امروز کشور دارند.

کم توجهی به کم آبی در آینده مشکل ساز خواهد بود

رئیس انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران کم آبی را مسئله امروز جامعه دانست و تصریح کرد: کم توجهی به مسئله کم آبی در آینده برای ما مشکل ساز خواهد بود و باید از امروز برای رفع و کنترل آن تلاش کرد.

وی ادامه‌داد: باید واقعیت های که در اثر تغییرات اقلیمی ایجاد شده است را پذیرفت.

دکتر سیدمحمد تاج‌بخش به بررسی فعالیت‌های انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران پرداخت و گفت: چاپ و انتشار نشریات تخصصی در حوزه آب، ایجاد ارتباط با ادارات دولتی و انجام پروژه های آب و طبیعت از جمله مهم ترین برنامه های انجام شده این انجمن در سالهای اخیر است.

بهرام نصراللهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان دیگر سخنران این کنفرانس بود که نقش و اهمیت آب را ادوار گذشته تاریخی ایران قابل روئیت دانست.

وی مسئله آب را در زندگی امروزه مردم حیاتی تلقی کرد و گفت: بحث آب و تامین آن امروزه به یک چالش جدی در سطح جهان و کشور تبدیل شده است و باید به صورت جدی به آن ورود و تصمیمات جدی در این زمینه اتخاذ شود.

نصراللهی زاده به سرعت تغییرات اقلیمی در استان اشاره کرد و بیان داشت: استان کردستان دو برابر میانگین کشوری بارش دارد اما متاسفانه در سال‌های گذشته با مشکل کم آبی و خشکسالی در سطح روستاهای استان روبه رو بوده‌ایم که این اتفاق بسیار نگران کننده است.

مهندس آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان، مهندس تخت شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان و مهندس سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی از دیگر سخنرانان این کنفرانس بودند که به بررسی چالش‌های موجود و ایجاد راهکار در زمینه های کم‌آبی، زیست محیطی و کشاورزی پرداختند.

لازم به ذکر است که دهمین کنفرانس بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران در تاریخ ۳ الی ۴ آذرماه به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول