بند سنگ و ملات حوضه آبخیز سورخان شاهرود احداث شد


بند سنگ و ملات حوضه آبخیز سورخان شاهرود احداث شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: بند سنگ و ملات حوضه آبخیز سورخان شاهرود با حجم آبگیری 2 هزار 500 متر مکعب احداث شد.

محمدرضا کشاورزیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بند سنگ و ملات با ارتفاع چهار متری و حجم آبگیری ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در منطقه سورخان، نزدیکی روستای تاش شاهرود احداث شد.

وی هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک عنوان کرد و اظهار داشت : بند سنگ و ملات سورخان با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبار صندوق توسعه ملی احداث شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ادامه داد: سالانه حجم فراوانی از روان آب ها و سیلاب‌ پس از بارش باران وارد دشت های این حوضه می شد که با اجرای این بند سنگ و ملاتی از هدررفت بخش زیادی از آن جلوگیری می شود.

کشاورزیان با بیان اینکه بندهای سنگ و ملاتی حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می دارد، افزود: این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه ها و اراضی کشاورزی است.

به گفته وی، در این بند از سازه های «گابیون» با حجم ۵۰۸ متر مکعب و «چپری» با حجم ۲۰۰ متر مکعب استفاده شد.

«گابیون» به جعبه‌هایی قفسه‌ای و فلزی گفته می‌شود که داخل آن را با سنگ و یا شن پرکرده و در مصارف مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، از «گابیون» در مهندسی سازه هایی همچون سدسازی، پوشش کف آبراهه‌ها، موج‌شکن، مقاوم‌سازی بناهای سست، مهار دیوارهای سنگی، به‌عنوان حصار و حفاظ، جاده‌سازی، و مهار سنگ‌های متمرکز بر راه‌ها استفاده می‌شود.

بندهای «چپری» سازه های موقتی هستند که به منظور نگهداشت مواد ریزدانه ای که همراه جریان آب در داخل آبراهه یا خندق حمل شده، ساخته می شوند. این بندها با فروکردن پایه های چوبی در عرض آبراهه و قراردادن چوب های نازک در لابه لای پایه ها «چپربندی» ایجاد می شود.

شهرستان شاهرود دارای یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار بیابان است.

استان سمنان ۹.۷ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۵۵ درصد را نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد آن را جنگل تشکیل می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید