فرزندان مادران چاق 4 برابر بیشتر آلرژی می‌گیرند


فرزندان مادران چاق 4 برابر بیشتر آلرژی می‌گیرند

محققان معتقد هستند که بین وزن مادر قبل از بارداری، در دوران بارداری و احتمال ابتلای نوزاد به انواع مختلف بیماری‌های مزمن رابطه وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز؛ محققان دریافته‌اند که وزن مادر قبل از بارداری ممکن است بر خطر ابتلای نوزاد به بیماری‌های آلرژیک در اوایل دوران کودکی تأثیر بگذارد، در حالی که اثرات افزایش وزن طبیعی در دوران بارداری اثر این چنینی ندارد.

محققان دانشگاه اتاوا (یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا) تأثیر شاخص توده بدنی (BMI) قبل از بارداری و افزایش وزن طبیعی در دوره بارداری را بر بروز ۴ بیماری شایع آلرژیک در کودکان مطالعه کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وزن مادر قبل از بارداری ممکن است عامل تعیین کننده در بروز آلرژی در کودک او در زمان بعدی باشد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کودکانی که از زنان چاق متولد می‌شوند - قبل از افزایش وزن طبیعی آن‌ها در دوران بارداری - در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند.

این مطالعه شامل ۲۴۸۰۱۷ نوزاد در کانادا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بود که به مدت هفت سال تحت نظر بودند.

در مقایسه با BMI طبیعی، چاقی مادر با ۸ درصد افزایش خطر ابتلا به آسم در فرزندان مرتبط بود.

در مقابل، کمبود وزن در مادران با افزایش خطر ابتلا به درماتیت همراه بود، در حالی که محققان هیچ ارتباطی بین BMI قبل از بارداری، رینیت و هر گونه پیامد آلرژیک پیدا نکردند.

به گفته سباستین سرگو، نویسنده اصلی این مطالعه که در مجله اطفال و اپیدمیولوژی منتشر شده است، مطالعات قبلی نشان می‌دهد که وزن و افزایش وزن مادر در دوران بارداری ممکن است بر رشد ایمنی جنین تأثیر بگذارد.

با این حال، تأثیر «وزن مادر» بر اتیولوژی برخی از بیماری‌هایی که کودک ممکن است از آن رنج ببرد نامشخص است که در این مطالعه به آن پرداخته شد، نتایج آن این بود که «شاخص توده بدنی مادر باید هنگام معاینه کودکان برای بررسی آلرژی آن‌ها توسط پزشکان در نظر گرفته شود.»

سرگو تاکید کرد: مداخلات برای ارتقای شاخص توده بدنی طبیعی قبل از بارداری ممکن است یک هدف اصلی مهم و مقرون به صرفه برای کاهش روند‌های اپیدمیولوژیک بیماری‌های آلرژیک در دوران کودکی باشد.

هدف کار آینده نیز ارزیابی تأثیر رفتار‌های سلامت مادر و پدر قبل، حین و بعد از بارداری بر این رابطه است.

یافته‌های محققان از تاثیر BMI قبل از بارداری در ایجاد بیماری‌های آلرژیک پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با وزن طبیعی، چاقی قبل از بارداری با افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکان، خطر کمتر درماتیت و آنافیلاکسی (آنافیلاکسی) و عدم خطر رینیت همراه بود.

در کانادا، نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت حداقل از یک بیماری آلرژیک رنج می‌برند که شیوع بالاتری در بین کودکان دارد. در حالی که در سطح جهانی، روند بیماری‌های آلرژیک به ابعاد همه گیر رسیده است و به شایع‌ترین گروه و اولین گروه از بیماری‌های مزمن تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

مراقبت‌های لازم پس از زایمان در منزل آنتی بادی زنان شیرده و باردار چگونه است؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد