اجرای پویش «حرف و گفت» در زنجان


اجرای پویش «حرف و گفت» در زنجان

برنامه‌های چهارمین روز پویش «حرف و گفت» با شعار «خانواده‌ حمایت‌گر، نردبان رشد یکدیگر شویم» امروز (4 آذرماه) همزمان با سراسر کشور در زنجان اجرا می‌شود.

پویش «حرف و گفت» با محوریت هفت موضوع اصلی شامل خانواده‌ گفت‌وگومحور، خانواده‌ خشونت‌پذیر، خانواده‌ ساختارمند، خانوده‌ حمایت‌گر، خانواده‌ همدل، خانواده‌ همراه و اوقاتی برای خانواده از اول تا هفتم آذرماه توسط دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با همکاری صدا و سیما برگزار می‌شود.

در برنامه‌های چهارمین روز پویش «حرف و گفت» علل شکوفایی افراد، چگونگی فراهم کردن فضای رشد در خانواده و نیز نحوه‌ حفظ و بهبود کیفیت سلامت جسمی و روانی آموزش داده می‌شود.

خانواده حمایت‌گر؛ نردبان رشد یکدیگر شویم

خانواده نخسـتین محیط اجتماعی اسـت کـه فرد در آن قرار می‌گیرد و بسـتری است که در آن فـرد رشـد پیدا می‌کند و از موجودی ضعیف و ناتوان به انسانی باشـخصیت تبدیل می‌شـود. بـدون شـک، خانـواده مهم‌ترین نقـش در کنترل و هدایـت تخیل و ظهور خلاقیت‌ها را دارد.

اگـر خانواده‌ها فرصـت لازم را بـرای سؤال کردن، کنجکاوی و کشـف محیـط بـه کـودکان بدهنـد و هرگـز آن‌ها را به خاطـر سـؤال‌ها و کارهـای عجیب و غریـب تنبیه نکنند، زمینه رشـد خلاقیـت فراهم می‌شـود.

والدیـن و اطرافیـان کـودک، نخسـتین انسـان‌هایی هسـتند که بـا وی ارتباط برقـرار می‌کنند و بسـیاری از اعمـال، اندیشه‌ها، احساسـات و جهت‌گیری‌هـای فـرد در بزرگسـالی ریشـه در خانـواده و دوران کودکـی او دارد.

علل شکوفایی افراد؛ خانواده

خانـواده مهم‌تریـن نقـش در کنتـرل و هدایـت تخیـل و ظهـور خاقیت در کـودکان را دارد. فرزنـدان خـلاق بـه آرامش روانـی، اطمینان خاطـر و اعتماد به نفس قوی نیاز دارنـد. بنابراین اگـر والدیـن کـودکان خـود را به همراه نـکات مثبت و منفـی و همان‌گونه که هسـتند، بپذیرند و حـس کنجـکاوی آن‌هـا را برانگیزند و کودکان‌شـان را در انتخاب موضوعـات مورد علاقه خود آزاد بگذارنـد و نظـارت درسـت و دائمـی بـر کار آنـان داشـته باشـند، موجـب شـکوفایی خلاقیـت در آنـان می‌شـود.

مدرسه و دانشگاه

عـلاوه بـر خانـواده، مدرسـه و دانشـگاه، نقـش بسـیار مهمـی در شـکوفایی خلاقیت‌هـای کودکان، نوجوانان و جوانان دارند، سـن ورود به مدرسـه بسـیار حسـاس و بحرانی در ارتباط با خلاقیت‌هـای ذهنـی اسـت. عواملی مانند تکالیـف، اجـرای برنامه‌های هماهنـگ و انتظـار رفتارهـای یکسـان از کـودکان، توجه نکردن بـه تفاوت‌های فـردی، وجود کلاس‌هـای پـر جمعیـت، اعمـال انضبـاط و مقـررات فوق العـاده شـدید، تشـویق بـه کسـب نمره‌هـای بـالا و ایجـاد جـوی تـوأم بـا رقابت‌هـای فـردی بـرای ممتاز شـدن و سـرانجام بی‌توجهـی بـه ویژگی‌هـای کـودکان، نوجوانـان و جوانـان خلاق سـبب می‌شـود کـه قـدرت خلاقیـت آنـان به تدریـج کاهـش یابد.

جامعه

جامعه از دیگر عوامل مؤثر در شـکوفایی خلاقیت و فراهم‌ کردن زمینه رشـد کودکان بوده و محیـط یـا جـوی کـه تحقـق چنیـن هدفـی را از آن انتظـار داریـم بایـد سـه عامـل اساسـی را فیزیکی، عقانـی و عاطفی داشـته باشـد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت