اینترنت پرسرعت احتمالا در قطب جنوب ارائه خواهد شد


اینترنت پرسرعت احتمالا در قطب جنوب ارائه خواهد شد

ارائه‌ی اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری در قطب جنوب می‌تواند تحقیقات، آموزش و پیش بینی وضعیت آب‌وهوا را ارتقا دهد. ایستگاه مک‌موردو در این بازه‌ی زمانی از سال روی یک صخره‌ی آتشفشانی درست در سواحل قطب جنوب، مملو از تحقیقات علمی است. این ایستگاه که توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده اداره می‌شود، در تابستان‌های قطب جنوب از...

اینترنت پرسرعت احتمالا در قطب جنوب ارائه خواهد شد
ارائه‌ی اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری در قطب جنوب می‌تواند تحقیقات، آموزش و پیش بینی وضعیت آب‌وهوا را ارتقا دهد.
ایستگاه مک‌موردو در این بازه‌ی زمانی از سال روی یک صخره‌ی آتشفشانی درست در سواحل قطب جنوب، مملو از تحقیقات علمی است. این ایستگاه که توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده اداره می‌شود، در تابستان‌های قطب جنوب از اکتبر تا فوریه‌ی میزبان حدود هزار بازدیدکننده است که برای انجام تحقیقات درمورد موضوعات مختلف از آب‌وهوا گرفته تا علوم اقیانوسی به این ناحیه سفر می‌کنند.
به گزارش ورج، با وجود نقش اصلی مک‌موردو در تحقیقات قطب جنوب، این پایگاه از یکی از بدیهی‌ترین نیازهای دانشمندان در آزمایشگاه‌های قرن بیست‌ویکم یعنی اینترنت پرسرعت بی‌بهره است.

اینترنت پرسرعت احتمالا در قطب جنوب ارائه خواهد شد
مک‌مردو در تنها قاره‌ای است که کابل فیبر نوری پرسرعت به سایر نقاط جهان ندارد. بااین‌حال، این وضعیت احتمالا به‌زودی تغییر خواهد کرد.
در اوایل سال جاری، NSF بررسی امکان ساخت کابل فیبر نوری را آغاز کرد؛ این کابل‌ها در امتداد بستر دریا از قطب جنوب تا همسایه‌ی نیوزلند یا استرالیا ادامه خواهند داشت. این ایده‌ برای اولین‌بار کمی بیش از یک دهه پیش مطرح شد، اما با اولویت پروژه‌های دیگر قدرت خود را از دست داد. دانشمندان می‌گویند اگر این آخرین تلاش برای نوسازی اینترنت قطب جنوب موفقیت‌آمیز باشد، هم تحقیقات و هم زندگی روزمره در قاره‌ی یخ‌زده متحول خواهد شد.
پیتر نف، یخ‌شناس و استادیار پژوهش در دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: این [اینترنت پرسرعت] تجربه‌ی اساسی زندگی در قطب جنوب را تغییر خواهد داد.
امروزه محققانی که در قطب جنوب کار می‌کنند برای برقراری ارتباط با جهان خارج به ماهواره‌های با پهنای باند کم متکی‌اند. پاتریک اسمیت، مدیر توسعه‌ی فناوری در NSF می‌گوید در مقایسه با یک خانواده‌ی معمولی روستایی، مقدار پهنای باند موجود برای هر نفر در مک‌موردو محدود است. محققان اغلب مجبورند داده‌های خود را روی هارددیسک‌ها ذخیره کنند تا آن‌ها را به‌طور فیزیکی به خانه برگردانده یا آن‌ها را برای همکاران خود صادر کنند تا روی آن‌ها تجزیه‌وتحلیل انجام شود. این رویه باعث کند شدن مراحل تحقیقات علمی خواهد شد.
در اواخر ژوئن، NSF از یک کارگاه آموزشی سه‌روزه حمایت کرد تا محققان آمریکایی و بین‌المللی را گرد هم آورد تا درمورد پتانسیل تحول‌آفرین کابل فیبر نوری به قطب جنوب، از جمله تأثیر آن روی تحقیقات، آموزش و رفاه افرادی که هزینه صرف می‌کنند، بحث و تبادل‌نظر کنند. برگزارکنندگان کارگاه در ایستگاه مک‌موردو در ماه اکتبر گزارش گسترده‌ای منتشر کردند که در آن به نکات کلیدی، مسیرهای بالقوه و نحوه‌ی استفاده از کابل فیبر نوری برای جمع‌آوری داده‌های علمی بیشتر در این قلمرو دوردست اشاره شده است.
شرکت‌کنندگان در کنفرانس گفتند اگر یک اتصال فیبرنوری در دسترس باشد، زندگی روزمره و تحقیقات در ایستگاه مک‌موردو به‌روش‌های بی‌شماری تغییر خواهد کرد. محققان می‌توانند به‌جای تکیه بر ضبط‌کننده‌های آرشیوی، عملیات روزانه را به‌صورت زنده پخش کنند. به‌عنوان مثال با دسترسی به اینترنت پرسرعت، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا بهبود داده خواهد شد و می‌توان تصاویر ماهواره‌ای را به‌طور لحظه‌ای تجزیه‌وتحلیل کرد. از جمله مزایای دیگر ارائه‌ی اینترنت پرسرعت در قطب جنوب می‌توان به افزایش امنیت سایبری و مشارکت در پروژه‌هایی که تحقیقات علمی انجام می‌دهند اشاره کرد.
دسترسی فیزیکی به کابل‌های فیبر نوری علاوه‌بر بر تحلیل کارآمدتر داده‌ها، می‌تواند به جمع‌آوری انواع جدیدی از داده‌ها کمک کند. به‌عنوان مثال، الیاف موجود در کابل می‌تواند برای جمع‌آوری داده‌های لرزه‌ای که از طریق تکنیک جدیدی به‌نام «حسگر صوتی توزیع‌شده» به‌دست می‌آیند، مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان حسگرهایی را به‌منظور مشاهده‌ی مداوم تغییرات دما و فشار در اقیانوس جنوبی قطب جنوب به کابل‌ها متصل کرد زیرا این ناحیه درواقع مکانی کلیدی برای درک سرعت تغییرات آب‌وهوایی است. نف می‌گوید نظارت بر اقیانوس جنوبی ضعیف است و مشاهدات مداوم و لحظه‌ای افزایش دما می‌تواند درک دانشمندان را تاحد زیادی بهبود بخشد.
اینترنت پرسرعت در قطب جنوب علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های تحقیقاتی بیشتر باعث می‌شود بازدیدکنندگان ایستگاه با خانواده‌های خود، همکاران و آشنایان در خارج از قطب جنوب و همچنین عموم مردم جهان ارتباط برقرار کنند.
آریل والدمن، فیلم‌ساز قطب جنوب می‌گوید:
در این مکان، داشتن تعامل با مردم این امکان را فراهم خواهد کرد که افراد خود را در موقعیت قطب جنوب تصور کنند و ببینند که کارهای روزانه در این ناحیه چگونه انجام می‌شود.
والدمن در سال ۲۰۱۸ به‌مدت پنج هفته به قطب جنوب سفر کرد تا از طریق برنامه‌ی هنرمندان و نویسندگان NSF از زندگی زیر یخ فیلم‌برداری کند. والدمن اعلام کرده داشتن اینترنت سریع‌تر، تفاوت بزرگی برای ارتباطات علمی ایجاد خواهد کرد، زیرا به ارتباط‌گیران اجازه می‌دهد با مردم خارج از قطب جنوب به‌طور زنده و لحظه‌ای تعامل داشته باشند.
اگرچه اتصال به اینترنت پرسرعت می‌تواند فواید زیادی به‌همراه داشته باشد، اما برخی دانشمندان نگران این هستند که چنین تعییری چگونه بر فرهنگ ایستگاه مک‌موردو تأخیر خواهد داشت.
نف گفت:یک گفت‌وگوی مهم دیگر این است که اینترنت پرسرعت در قطب جنوب چگونه نحوه‌ی عملکرد جامعه را تغییر خواهد داد.
نف در ادامه‌ی توضیحات خود اعلام کرده ایستگاه‌های تحقیقاتی قطب جنوب به‌دلیل انزوا، جوامعی فشرده محسوب می‌شوند. اتصال کامل می‌تواند تغییرات زیادی داشته باشد که از جمله می‌توان به نحوه‌ی تعامل محققان با یکدیگر و تمرکز آن‌ها روی کار میدانی در مقابل رویدادهای خانه اشاره کرد.
گام بعدی در تحقق ارتقای اینترنت پرسرعت قطب جنوب، مطالعه‌ی رسمی طراحی دستکاپ و مهندسی است که NSF این مورد را با کمک وزارت دفاع انجام خواهد داد. تکمیل این مطالعه که شامل قیمت‌گذاری کابل و زیرساخت‌های مربوطه، مطالعه‌ی مسیر و ایجاد برنامه‌ی زمانی برای نصب همه‌ی پیش‌نیازها است، یک نقطه‌ی عطف کلیدی محسوب می‌شود. پس از آن NSF تصمیم خواهد گرفت که آیا پروژه‌ی مورد اشاره ادامه پیدا کند یا خیر.
اسمیت در این رابطه گفت: بهبود ارتباطات در برخی موارد از بین خواهد رفت، استقرار افراد در میدان بسیار آسان‌تر خواهد شد و تجربه‌ به افرادی که نمی‌توانند مستقر شوند، ارائه خواهد شد. ما به اینترنت پرسرعت به‌عنوان یک فرصت متحول‌کننده نگاه می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام