دستتو تو دماغت نکن!


مروری «چلچراغی» بر مضحک‌ترین قوانین جهان به بهانه قوانین جدید وی‌چت نسیم بنایی آیا می‌دانید اگر فردی چینی بودید و در حال استفاده از خدمات لایوِ شبکه اجتماعی وی‌چت (WeChat) انگشتتان را در بینی‌تان فرو می‌کردید، باید جریمه می‌پرداختید؟ شبکه اجتماعی وی‌چت که متعلق به هلدینگِ چینیِ تن‌سنت است، به‌تازگی فهرستی از کارهای ممنوعه را برای استفاده...

مروری «چلچراغی» بر مضحک‌ترین قوانین جهان به بهانه قوانین جدید وی‌چت

نسیم بنایی

آیا می‌دانید اگر فردی چینی بودید و در حال استفاده از خدمات لایوِ شبکه اجتماعی وی‌چت (WeChat) انگشتتان را در بینی‌تان فرو می‌کردید، باید جریمه می‌پرداختید؟ شبکه اجتماعی وی‌چت که متعلق به هلدینگِ چینیِ تن‌سنت است، به‌تازگی فهرستی از کارهای ممنوعه را برای استفاده از خدمات لایوِ خود منتشر کرده که در آن مواردی عجیب مشاهده می‌شود. فعالیت‌های ممنوعه به قدری شگفت‌آور بودند که رویترز خبرش را در بخش «خبرهای عجیب‌وغریب» کار کرد و خیلی از خبرنگاران در رسانه‌های مختلف برای تحلیل این اقدام، دست به قلم شدند. مثلا در قوانین وی‌چت گفته شده هنگام پخش لایو، لباس‌زیرِ کسی را روی سرتان نگذارید! یا در جای دیگری گفته شده درحالی‌که متکا پشت سرتان گذاشته‌اید و حالت خوابیده دارید، در لایو حاضر نشوید، یا حتی گفته شده وقتی حوله به دور تنتان است، جلوی دوربین لایو نیایید و با دوربین، روی نقاط حساس بدن دیگران زوم نکنید. در ضمن، کوچک‌ترها را هم به حضور در کافه‌ها و سالن‌های ماساژ دعوت نکنید. حضور افراد کم‌سن‌وسال هم بدون بزرگ‌تر، در لایو وی‌چت ممنوع است. فهرست قوانین وی‌چت بیش از ۷۰ مورد دارد، یکی از دیگری عجیب‌تر و مضحک‌تر.
عده‌ای گفتند وی‌چت با وضع قوانین شگفت‌آورش، تلاش کرده به کاربرانش بفهماند نسبت به رقبا (دیگر شبکه‌های اجتماعی) احساس مسئولیت بیشتری در قبالِ آن‌ها دارد و اجازه نمی‌دهد کسی با استفاده از امکان لایو، به سایر کاربرانش توهین کند. مثلا اجازه نمی‌دهد کسی روی نقاط حساس بدن دیگری زوم کند و به این ترتیب امکان تعدی و توهین را از بین می‌برد. برخی دیگر هم می‌گفتند وی‌چت این کار را کرده تا هم‌سو بودنِ خود را با دولت چین نشان دهد. ظاهرا دولت چین در راستای فرهنگ‌سازی بارها قوانینی را وضع کرده از جمله همین «دست نکردن در بینی!» و حتی بروشورهایی به توریست‌های چینی می‌داده تا آبرویشان در دیگر کشورها به باد نرود. در واقع عده‌ای معتقدند که شرکت وی‌چت صرفا خواسته به نوعی خودش را با دولت در یک مسیر نشان دهد و شاید هم از این طریق از برخی امکانات دولتی بهره‌مند شود. این‌که هدف وی‌چت چه بوده، خارج از این بحث است، ضمن این‌که همه ابعاد ماجرا هنوز مشخص نیست. بااین‌حال، می‌توان این قوانینِ گاهی خنده‌آورِ وی‌چت را بهانه‌ای قرار داد برای پرداختن به مضحک‌ترین و مسخره‌ترین قوانینی که تا کنون در جهان وضع شده‌ است.

‌قانون ماهی سالمون

در دست نگه داشتنِ ماهی سالمون در انگلستان، ولز و اسکاتلند، کاری توهین‌آمیز و خلاف قانون است. در بند سی‌ودوم از قانون ماهی سالمون که در سال ۱۹۸۶ در مجلس بریتانیا وضع شد، این‌طور نوشته شده که «در دست نگه داشتن ماهی سالمون در شرایطی مشکوک» امری غیرقانونی است. ماده ۱۹۸۶ ماهی سالمون در حقیقت تفاوت‌های میانِ ماهی‌گیریِ قانونی و غیرقانونی در بریتانیا را مشخص کرده‌ است. اما یکی از بندهای آن به قانونی مسخره در جهان تبدیل شده‌ است. البته کلِ این قانون مسخره نیست و به نوعی شرایط ماهی‌گیریِ قانونی و هم‌چنین معامله قانونی برای ماهی سالمون را مشخص کرده‌ است. اما یک بند استثنایی دارد و آن هم در دست نگه داشتن ماهی سالمون به شکلی مشکوک است که عموما جزو قوانین تاریخی و عجیب محسوب می‌شود. فقط تصورش را بکنید که کسی به خاطر در دست گرفتن یک ماهی سالمون دستگیر شود. عجیب نیست؟

‌قانون جوجه‌داری در ایالت جورجیا

این‌که در قانون از مردم درخواست شود حواسشان به حیواناتی باشد که در خانه نگه‌داری می‌کنند، چندان عجیب نیست. به‌هرحال، وقتی صاحب حیوان یا حیواناتی هستید، باید مسئولیت نگه‌داری از آن‌ها را هم به عهده بگیرید، از جمله جوجه‌هایتان. اما این‌که در قانون به طور ویژه بگویند اجازه ندارید جوجه‌هایتان را از خیابان عبور دهید، شبیه به یک جوک است تا یک قانون.
در شهر کوئیتمن واقع در ایالت جورجیای آمریکا، قانونی وجود دارد که می‌گوید اجازه ندارید جوجه‌های اردک یا مرغ یا غازِ خود را از خیابان عبور دهید و در صورت انجام این کار، فعالیتی غیرقانونی را مرتکب شده‌اید. دلیلش هم این است که دسته‌های جوجه اردک یا جوجه مرغ و غاز وقتی در خیابان راه می‌افتند، پشت سر خود را کثیف می‌کنند و درنتیجه به اموال عمومی آسیب می‌رسانند. پس نباید در خیابان رها شوند. اما برای این پرسش که چرا باید یک شهر آمریکایی برای چنین مسئله‌ای قانون داشته باشد، پاسخی پیدا نکردیم، شاید آن‌جا مردم علاقه زیادی به جوجه دارند!

دستتو تو دماغت نکن!دستتو تو دماغت نکن!

‌قانون تعویض لامپ استرالیا

اگر الان لامپ خانه‌تان بسوزد، چه کار می‌کنید؟ احتمالا می‌روید از حسن آقای سر کوچه‌تان یک لامپ می‌خرید و یک چهارپایه زیر پایتان می‌گذارید و لامپ را با دستان خودتان عوض می‌کنید. در ایران با خیال راحت می‌توانید کل این فرایند را طی کنید، اما در استرالیا، اگر خودتان برق‌کار نباشید، یا مدرکی مرتبط با مهندسیِ برق نداشته باشید، هر کدام از مراحل این فرایند، عملی غیرقانونی محسوب می‌شود. چرا؟ چون طبق قوانین ویکتوریایی، تعویض لامپ نیازمند مجوز معتبر است. اگر کسی بدون داشتنِ مجوز، لامپ خانه‌اش را عوض کند، فعالیتی غیرقانونی انجام داده و باید ۱۰ دلارِ استرالیایی جریمه بپردازد.
البته در سال ۱۹۹۸ تغییراتی در این قانون ایجاد شد که میزان سخت‌گیری‌اش را کمتر کرد. کلیت این قانون مربوط به امنیت برق است. با قوانین جدید می‌توان لامپ را با شرایطی خاص، عوض کرد، اما باز هم باید نکات ایمنی را در نظر داشت و به‌هرحال، چیزی از ارزش‌های عجیب بودنِ قانونِ قدیمی این کشور کم نمی‌کند. در ضمن، آخرین شنیده‌های خبرنگار چلچراغ حاکی از این است که هنوز هم استرالیا مردم را بابت تعویض سرخودِ لامپ جریمه می‌کند و مبلغش هم ۳۰ دلار است! قابل توجه همه آن‌ها که به دنبال اقامت در استرالیا هستند.

‌سر کِیفی! به شیوه میلانی‌ها

«الکی ادا حال بدا رو در نیار عزیز! سرکیفی! بدم سر کیفی!»، این جملات تا همین چند وقت پیش، جملات یکی از شاخ‌های اینستاگرامیِ ایرانی بود، اما راستش را بخواهید، در میلانِ ایتالیا، قانونی وجود دارد که شبیه به همین جملات است و به‌زور می‌خواهد مردم را وادار کند لبخند بزنند. در قوانین اتریش- مجارستانِ سابق، قانونی وجود دارد که همه را وادار می‌کند هنگام حضور در اماکن عمومی، همیشه لبخند بر لب داشته باشند. این قانون هیچ‌گاه لغو نشده ‌است.
بر اساس قانون میلان، تنها کسانی‌که به مراسم ختم و ترحیم می‌روند، کارگران بیمارستان‌ها و کسانی‌ که در کنار بیماری در بستر حضور دارند، می‌توانند چهره‌ای غمگین به خود بگیرند. اما افراد دیگر، هیچ مجوزی برای غمگین بودن ندارند و چهره غمگینشان با جریمه همراه می‌شود. البته این قانون اکنون اجرا نمی‌شود. هرچند لغو هم نشده و به عنوان قانونی عجیب، وجود دارد.

‌شش عصر پنج‌شنبه‌ها، باد شکم ممنوع!

در مورد این قانون، اما و اگرهای زیادی وجود دارد و هنوز مشخص نیست که واقعا چنین قانونی وجود دارد، یا خیر. اما می‌گویند قانونی فراموش‌شده در ایالت فلوریدای آمریکا وجود دارد که خروج باد شکم در ساعت شش عصر پنج‌شنبه‌ها را ممنوع کرده ‌است. این قانون احتمالا در سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۰ نوشته شده و اکنون هم به دست فراموشی سپرده شده ‌است و حتی برخی می‌گویند صرفا یک شایعه است. به‌هرحال، بر حسب احتیاط، اگر گذارتان به فلوریدا افتاد، صبح‌های پنج‌شنبه چیزهایی مانند خوراک لوبیا نخورید.

‌خرتان را در وان حمام نخوابانید

اتفاقی نادر در سال ۱۹۲۴ در ایالت آریزونا باعث شد یکی از مسخره‌ترین قوانین آمریکا به کتاب قانون این کشور اضافه شود. قانون هم این بود: خرتان را بعد از ساعت هفت عصر در وان حمام نخوابانید. آن اتفاق در حقیقت جان عموم مردم را در آریزونا تهدید کرد، اما ماجرا از چه قرار بود؟ تاجری در سال ۱۹۲۴ اجازه داد الاغش در وان حمامی بخوابد که در حقیقت خارج از خانه بود. کمی بعد، سدی در نزدیکی شهر ترکید، سیل آمد و وان حمام را با خری که داخلش بود، با خود برد. خرِ زبان‌بسته چندین مایل دورتر به دره‌ای افتاد، اما درنهایت نجات پیدا کرد، فقط این‌که عملیات نجاتش زمان و انرژیِ انسانیِ زیادی را مصرف کرد. قانون را کمی بعد وضع کردند تا دیگر خرها در وان حمام شناور نشوند و به دره نیفتند و این همه انرژی نگیرند! واقعا؟ بله، واقعا!

دستتو تو دماغت نکن!دستتو تو دماغت نکن!

‌سه نوبت گردش روزانه سگ‌های تورین

همه کسانی‌ که در تورینِ ایتالیا زندگی می‌کنند و سگ دارند، اگر آن موجود را دست‌کم سه بار در روز به بیرون نبرند و نگردانند، طبق قانون شورای شهر تورین، ۵۰۰ یورو جریمه خواهند شد. مردم ایتالیا از آن‌ دسته مردمی هستند که خودشان را به عنوان ملتِ حیوان‌دوست معرفی کرده‌اند. در این کشور، حمایت زیادی از گربه‌ها و سایر حیوانات می‌شود. پلیس هم هر رفتار ناشایستی با حیوانات را شناسایی و جریمه می‌کند. اگر در این کشور کسی ماهی گلی را در کیسه فریزر حمل کند، جریمه خواهد شد. این قوانین عجیب و غریب تلاش می‌کند به مردم یاد دهد که خرید و نگه‌داری از حیوان، فقط بخشی از ماجرای حیوان‌دوستی است، باید حواستان به روحیه حیوانات هم باشد تا واقعا حیوان‌دوست شناخته شوید.

‌بگذار غریبه‌ها در خانه‌ات به دست‌شویی بروند

طبق قوانین اسکاتلند، اگر غریبه‌ای در خانه‌تان را زد و گفت به دست‌شویی نیاز دارد، شما باید به او اجازه ورود بدهید. یعنی منع استفاده از دست‌شویی، غیرقانونی است. البته حالا که شرایط کرونایی شده، احتمالا قوانین در این کشور هم تغییر کرده ‌است! اما راستش را بخواهید، پیش از شیوع کرونا هم این قانون جای پرسش داشت. با چه عقل سلیمی می‌توان به هر کسی اجازه داد به دست‌شویی خانه برود؟ به‌هرحال این قانون عجیب‌وغریب اسکاتلندی، یک حقیقت است، خواه باورش کنید یا نکنید.

‌تولد زنت یادت نره!

پیش از این‌که خواندن این مطلب را ادامه دهید، بروید و در گوگل نام جزیره ساموآ (Samoa) را جست‌وجو کنید، انگلیسی‌اش را هم نوشتیم که بروید و عکس باکیفیت خارجی ببینید. بله، این‌جا بهشتی است از بهشت‌های زمینی در اقیانوس آرام. اما این بهشت کوچک، یک قانون دارد که به نفع زنان است. طبق این قانون، اگر مردی تولد زنش را فراموش کند، جریمه‌اش بیش از اخم و خشم زنش خواهد بود و باید در پیش‌گاه قانون جواب بدهد! توجه داشته باشید که فقط برای فراموشیِ تولد زن‌ها این قانون وجود دارد، حالا یا قانون‌گذارانِ این شهر همگی زن هستند، یا کلا مردهایشان هم مردستیز هستند. از نظر نویسنده این متن، چنین قانونی مسخره نیست، فقط ناقص است و نیاز به کامل شدن دارد. به نظر شما هم باید با قانون‌گذاران ساموآ مکاتبه و ضمن حضور در آن بهشت برین، قانونشان را کامل کنیم؟ اگر موافق هستید، راهی برای مکاتبه با مقامات ساموآ برای چلچراغ بفرستید. با تشکر، نویسنده بی‌نمکِ این گزارش.

چلچراغ 818

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طنز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...